וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס הפך חולשה ליתרון: ירי הפצמ"רים יעיל יותר

25.8.2014 / 0:03

מערך הרקטות נפגע מהאוויר או יורט בידי כיפת ברזל. כתוצאה, חמאס הסתגל והגביר השימוש במרגמות. אף שמדובר בנשק סטטיסטי ולא מדויק, כשעושים בו שימוש נרחב גובר הסיכוי לפגוע

צילום: ניב אהרונסון, דודו אביעוז, דו"צ, דוברות משרד הביטחון, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

נוכח מצבו הקשה, וכשהוא נטול הישגים - מבין חמאס שהנשק הקטלני ביותר שיש בידו הוא הפצמ"רים, והוא מרכז מאמץ בירי על יישובים ובסיסים סמוך לגדר. כך נהרג בשישי הילד דניאל טרגרמן בנחל עוז, וכך נפצעו אתמול שלושה אזרחים במעבר ארז. בצה"ל אמנם מודעים לקושי שבטיפול בנושא הפצמ"רים, אולם עושים מאמצים כדי להפחית את האיום.

"אנחנו נערכים ללחימה מתמשכת, מנסים לאתר את הרגמים, לוקחים סיכונים ויורדים בגובה", כך אמר אתמול (ראשון) קצין בכיר בחיל האוויר בהתייחסו להנמכת הטוס של כלי הטיס של חיל האוויר אשר "צדים" את משגרי הפצמ"רים. עם זאת, לדבריו – גם הגברת הפעולה נגד אותם מחבלים, לא תעצור לחלוטין את האש. "הפצמ"רים יימשכו עד היום האחרון של המבצע", אמר. "בשלב זה אין מענה טכנולוגי לשיגורי פצמ"רים קצרי טווח, אך יש מענה חלקי של כיפת ברזל לרקטות קצרות טווח ולפצמ"רים ארוכי טווח".

מלחמה בדרום | כותרות אחרונות
ניצולי שואה בביקורת פומבית נגד המבצע: "רצח עם"
עם דולרים לצדו: חוסל אחראי העברות הכספים של חמאס
מלחמת ההתשה בדרום לא קרובה לסיום. פרשנות

אמבולנס של צה"ל שנפגע מפצצת מרגמה ליד גבול רצועת עזה. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
פגיעה של פצמ"ר בכלי רכב של צה"ל/רויטרס

לדבריו, במהלך המבצע ניסה חמאס לפגוע בכלי הטיס של חיל האוויר שפועלים ברצועה. "עד כה הם ירו יותר מ-10 טילים נגד מטוסים (נ"מ), ומגוון של טילי כתף", אמר הקצין שסיפר כי בצה"ל הופתעו מהרמה המתקדמת של אותם אמצעי לחימה. עם זאת, הוא ציין שירי הנ"מ של המחבלים נמוך ביחס למבצע "עמוד ענן" ב-2012 "משום שפגענו ביחידות האלה בתחילת המלחמה". לטענתו, לחמאס יש עדיין תותחים וטילי נ"מ נוספים. "נקודת ההנחה שלנו שיש להם גם מצנחי רחיפה ומזל"טים", אמר. "אנחנו נערכים גם לזה".

לפי הקצין הבכיר, בצה"ל מתאמצים להפחית את היקף ירי הרקטות והפצמ"רים באמצעות מיקוד מודיעיני ותקיפות יותר "אגרסיביות", אך לצד זאת המחבלים מוסיפים לירות ממקומות כמו מוסדות רפואיים וקסבות צפופות – דבר שלא מאפשר לישראל לפעול. "בשאר המקומות אנחנו פועלים בצורה חריפה יותר ביומיים האחרונים. בנק המטרות מאפשר לנו לפעול, ומלאי מיירטי כיפת ברזל לא מהווה עבורנו חסם".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מכוניות מפויחות בקיבוץ בשער הנגב, אחרי הפגיעה הקטלנית. יותם רונן
ההרס מנפילת הפצמ"ר בנחל עוז ממנו נהרג הילד דניאל טרגרמן/יותם רונן

חמאס התחמש בשנים האחרונות בארסנל נשק מגוון וחסר תקדים בהיקפו: רקטות מסוגים שונים ולטווחים שונים, טילי נ"ט מהמתקדמים ומהמדויקים בעולם, טילי נ"מ מיושנים ופצצות מרגמה. אמצעי הלחימה הללו הוברחו ברובם לרצועת עזה מלוב, מסוריה, מלבנון ומאיראן. חלקם נגנבו ממחסני נשק של הצבא המצרי בסיני. אחוז מסוים מארסנל הרקטות והפצמ"רים מיוצר ברצועת עזה בזכות ידע איראני וסורי. עיקר כוח האש של חמאס כולל רקטות קצרות טווח לטווחים של עד 14-2.5 ק"מ, ופצצות מרגמה לטווחים של 3-1 ק"מ, ולטווחים של עד 6 ק"מ.

בתחילת המבצע התמקד חמאס בירי רקטות קצרות טווח, אולם לאחר מכן, כדי להגביר את הלחץ על העורף הישראלי, החל לשגר רקטות לטווח הבינוני (הכולל את אשדוד, באר שבע, קריית מלאכי והיישובים בטווח ה-40 ק"מ) וגם הארוך. במהלך התמרון הקרקעי התגלו בכפרים הפלסטינים, במרחק של עד שני קילומטרים מהגבול, מצבורי נשק גדולים במיוחד שכללו פצצות מרגמה ורקטות קצרות טווח.

כמו כן, אותרו "פנקסי אש" במוצבים השונים שהעידו כי חמאס משגר רקטות על פי תכנית אש מסודרת ומשתנה, בהתאם להחלטות המטה המדיני והזרוע הצבאית. ככל שחלפו הימים הצליח צה"ל לפגוע ביותר משליש מארסנל הרקטות ופצצות המרגמה. יותר משליש ממנו שוגר ופחות משליש נותר לו להמשך המערכה מול ישראל. משום כך הוריד חמאס את היקף השיגורים בטווח הבינוני והארוך, והתמקד כאמור בטיווח יישובים סמוכי גדר ומוצבי מערכת. מדובר בנשק סטטיסטי שיכולת הדיוק בו היא מאוד נמוכה, אך כשיורים בהיקף גדול ממנו למרחב מסוים בסוף פוגעים.

עד כה נהרגו כך תשעה חיילים וארבעה אזרחים, ומאות נפצעו. למרות התוצאות הטרגיות, מדובר במספר נמוך מאוד נוכח כמות השיגורים העצומה. קצינים בכירים בפיקוד דרום מעריכים כי אם המערכה תימשך, בקצב הנוכחי עשוי החמאס לאבד את עיקר יכולות השיגור שנותרו לו תוך מספר שבועות.

(עדכון ראשון: 20:00)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully