וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצים להגיע להסדר; ישראל שוקלת תכנית חלופית

17.8.2014 / 0:24

צוותי המו"מ שבים לקהיר, כשהמשותף לצדדים היא תחושת הפסימיות לגבי הסיכוי להגיע להסכם עד פקיעת הפסקת האש. בירושלים מגבשים נוסחה המתבססת על הקלה חד-צדדית, תוך שמירת חופש פעולה לצה"ל

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(אלפים השתתפו בהפגנת שמאל בכיכר רבין)

המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים יתחדש הבוקר (ראשון) כאשר המשלחות משני הצדדים יגיעו לקהיר, אולם האווירה בירושלים וברמאללה פסימית מתמיד. גורמים בכירים משני הצדדים הביעו בסוף השבוע ספק רב לגבי הצלחת המגעים. בישראל מכינים כבר תכנית ב', המתבססת על הקלת המצור על עזה באופן חד-צדדי, תוך שמירת חופש פעולה מלא לצה"ל.

שרת המשפטים, ציפי לבני, אחת מחברות הקבינט המדיני-ביטחוני, קידמה הצעה ברוח זו בשבועות האחרונים, תחת הכותרת "הסדרה מול העולם" - כלומר, צעדים חד-צדדיים של ישראל למתן הקלות לתושבי עזה, שיזכו לתמיכת הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב, ללא חתימה על הסכם עם חמאס. ביום שישי פורסם בוואלה! חדשות כי גם השר נפתלי בנט, שנתפס כסמן הימני בקבינט, מקדם הצעה דומה.

מלחמה בדרום - כל הכותרות:
"ביבי נכשלת": 7,000 השתתפו בעצרת השמאל בתל אביב
הקצין שנתקל בשישה מחבלים בבית יקבל צל"ש?
חסיד אומות העולם ויתר על התואר עקב המלחמה בדרום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על רקע הפסימיות הגוברת, חוזרים לדבר. משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אמר אתמול בראיון לרשת "אל-ג'זירה" כי ארגונו יתעקש על הקמת נמל ימי ושדה תעופה ברצועת עזה - שתי דרישות שישראל ומצרים דוחות על הסף. "אנחנו רוצים שהתוקפנות תיפסק, שהמצור ייגמר, שתושבי עזה יזכו לחינוך ולבריאות ודורשים נמל, שדה תעופה וסוף לכיבוש ולהתנחלויות", אמר משעל. דברים ברוח דומה אמר גם בכיר הארגון איסמעיל רדואן. בישראל פירשו את אמירתו של משעל כדבקות בעמדות שהופכות כל הסכם לבלתי אפשרי. במקביל, גורם מדיני בכיר בישראל אמר לוואלה! חדשות כי הסיכוי להסכם עד יום שני בלילה, אז תפקע הארכת הפסקת האש, הינו קלוש ביותר.

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
המראות הללו ישובו בקרוב? עשן מיתמר בשמי עזה/AP

במקרה שהשיחות ייכשלו, בירושלים מתכוננים לכמה תסריטים אפשריים. תסריט אחד הוא חידוש האש מצד חמאס, מה שיוביל לתגובה מצד צה"ל ולתחילתו של סבב אלימות נוסף. תסריט אחר הוא הקלה חד-צדדית במצור על הרצועה, וחזרה לנוסחת "שקט ייענה בשקט" - אך מבלי להגיע להסכם עם חמאס שיגביל את חופש הפעולה של צה"ל. תסריט שלישי הוא התערבות מואצת של ארצות הברית ומדינות אירופה בניסיון לכפות הפסקת אש מוסכמת על הצדדים.

מנסים לפתור את ה"פלונטר"

אחת הסוגיות החשובות ביותר מבחינת ישראל בדרך לפתרון ה"פלונטר" המדיני-ביטחוני שנוצר בעקבות מבצע "צוק איתן", הוא שמירה על היחסים הקרובים שנוצרו עם מצרים במהלך ימי הלחימה. כמה גורמים בכירים בישראל אמרו לוואלה! חדשות בימים האחרונים כי ישראל לא תנקוט בצעדים חד-צדדיים לפני שמהלך התיווך המצרי ימצה את עצמו. הפעילות המצרית למניעת הברחות נשק לעזה נתפסת בירושלים כנכס ביטחוני, וכך גם שיתוף הפעולה המדיני בין המדינות.

בנושא המצרי, ישראל רואה את הדברים עין בעין דווקא עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שהצהיר אתמול פעם נוספת כי הרשות הפלסטינית מחויבת ליוזמת הפסקת האש המצרית, ואינה מכירה ביוזמות אחרות. אבו מאזן ונשיא מצרים סיסי נהנים מיחסי אמון והערכה, ושניהם מעוניינים לסיים את הסבב הנוכחי כאשר הרשות הפלסטינית מתחזקת על חשבון חמאס.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully