וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט מקדם יוזמה בקבינט: הקלה במצור ללא הסכם

15.8.2014 / 11:50

השר הציג חלופה להסכם עם חמאס, במסגרתה תפעל ישראל חד-צדדית להקלה על מעבר הסחורות לרצועה ולהרחבת אזור הדיג, אך גם תשמור על חופש פעולה לצה"ל. "נזכה בלגיטימציה בינלאומית"

רויטרס

המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים בקהיר אמור להתחדש מחר (שבת) בערב, אבל בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימו ביממה האחרונה מכינים גם אלטרנטיבות לאפשרות של כישלון המגעים. אחת האפשרויות שעלתה במהלך הדיונים היא לוותר על הסדרה מול חמאס ולסיים את המבצע באופן חד-צדדי, תוך שמירת חופש פעולה מלא לצה"ל בשטח הרצועה.

את ההצעה מקדם יו"ר הבית היהודי וחבר הקבינט, השר נפתלי בנט, שהיה נגד הפסקת האש ומו"מ עם חמאס אמר כי במקום להגיע להסכם, ישראל יכולה לפעול עצמאית להקלת המצור על עזה, אך לעשות זאת מבלי לקבל על עצמה הגבלות בנוגע לפעילות צבאית אפשרית. על פי בנט, פעולה חד-צדדית של ישראל להקלת מעבר סחורות לרצועה או הרחבת תחום הדיג בעזה יכולה ליצור לישראל לגיטימציה בינלאומית - והוסיף שבניגוד להסדר עם חמאס, אין לאפשרות הראשונה מחיר צבאי ומדיני.

המלחמה בדרום | סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
המלחמה השנייה: 'אנשי המנהרות' יוצאים למאבק
גם בצוק איתן, הצבא לא הפגין יצירתיות
הג'יהאד: "תיתכן הפסקת אש קבועה ללא הסכם"

ישיבת ממשלה, יולי 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"אם חמאס יבין שיש לנו אורך נשימה, זה ייגמר בתוך ימים". נפתלי בנט/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

הצעד שבנט מציע יאפשר גם לחמאס "חופש פעולה מבצעי", כך שהוא יוכל להמשיך בירי לעבר ישראל - אולם בנט מאמין שחמאס יעדיף להימנע מסבב לחימה ארוך. "אם חמאס יבין שיש לנו אורך נשימה, זה ייגמר בתוך ימים", אמר השר בשיחות סגורות. "המצב בין ישראל לחמאס הוא א-סימטרי לחלוטין: הם איבדו את רוב המנהרות והרקטות שלהם, אבל צה"ל יכול להמשיך ולהגביר את עוצמת התגובות שלו".

גם שרת המשפטים, ציפי לבני, התבטאה בשבועות האחרונים נגד הסכם עם חמאס ובעד הסדרה "חד-צדדית" שישראל תיזום. לבני דחפה בישיבות הקבינט למהלך בו ישראל מוציאה את כוחות צה"ל מהרצועה בתום הטיפול במנהרות, אך שומרת לעצמה חופש פעולה צבאי מלא מול כל ירי של חמאס. היא הדגישה את התנגדותה למשא ומתן עם חמאס, דבר שנותן לגיטימציה לארגון טרור. היא אף אמרה כי "עם חמאס לא מדברים, בחמאס יורים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הלחץ של ישראל על מצרים משפיע". דובר הג'יהאד האיסלאמי אבו חסנין/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, בצד הפלסטיני נשמעת הבוקר אופטימיות יוצאת דופן, בעיקר מצד תנועת הג'יהאד האיסלאמי.

"החלטנו שלא נחתום על הסכם שיהיה רע לפלסטינים", אמר חאלד אל-בטש לרשת "אל-מיאדין" אולם הוסיף: "אם לא ייענו דרישותינו, נבחן אפשרות של הפסקת אש ארוכת טווח, לשם הגנה על בני עמנו". בהתייחסו למו"מ העקיף עם ישראל במצרים סיפר שהפלסטינים סירבו לדרישה הישראלית לפירוז הרצועה תמורת הקמת שדה ותעופה ונמל, כמו גם להשארת אזור החיץ בין עזה ישראל "ולו מטר אחד". הוא הדגיש כי במידת הצורך הפלסטינים מוכנים גם למלחמת התשה ארוכה מול ישראל. לדבריו, כל בקשתם ממצרים היא פתיחת מעבר רפיח, ו"הלחץ של ישראל על מצרים משפיע על תפקידה כמתווכת".

"הדרישות לסיום המאבק עם האויב דורשות חכמה"

אותם קולות נשמעו אמש גם מכיוונו של חמאס עצמו. בכיר הארגון עזת אל-רשק כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי: "סיימנו את הדיון על חלק מהנושאים, אך ישנן סוגיות שלא סיימנו לדון בהן. למרות זאת, חידשנו את הפסקת האש. יש אנשים שזה לא מרגיע אותם, ואני מביניהם, מכיוון שהעיניים נשואות להשלמת ההסכם ואי אפשר להתמהמה. הדרישות לסיום המאבק עם האויב דורשות חכמה, אנחנו חייבים לאחוז במטרותינו ולא להיצמד לטקטיקות שכוללות הפסקת אש זמנית".

נערים מניפים את דגל חמאס בין ההריסות בעזה, אוגוסט 2014. AP
"ישראל תסייע לרשות בשיקום הרצועה". נער על חורבות ברצועת עזה/AP

מוקדם יותר פרסמה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" את ההצעה הישראלית שהועברה למשלחת הפלסטינית בתיווך מצרים. לפי הדיווח, ישראל התנתה את פתיחת המעברים בינה לבין הרצועה בהסכם מפורט עם הרשות הפלסטינית, אולם מבלי שניתן לכך לוח זמנים מדויק. את שטח החיץ בגבול הרצועה, בו נאסר על פלסטינים לשהות, הסכימה ישראל לבטל בהדרגה, החל מהעת בה ייחתם הסכם הפסקת האש הקבוע.

עוד נאמר בהצעה כי ישראל תסייע לרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה. בהצעה לא הוזכרה התביעה הפלסטינית להעברת משכורות לפקידי חמאס בעזה, וכן הובעה בה התנגדותה של ישראל לשחרור אסירים ולהקמת שדה תעופה ונמל בעזה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully