וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייאוש בדרום לקראת תום ההפוגה: "נמאס לספור לאחור"

13.8.2014 / 18:46

שעות ספורות לפני תום ההפוגה בחצות, וכשלא ברור האם תוארך, התושבים שעזבו את בתיהם עקב הירי חוששים מחידושו. "לא חוזרת עד שלא אהיה בטוחה שילדיי לא יזכו במטח רקטות"

צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, לע"מ, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד, מתן חדד; קריינות: לירון בארי
פצצת מרגמה נפלה סמוך לגן ילדים. שי מכלוף
"מקווה שהילדים יוכלו לשחק מבלי לחשוש מאזעקות". פצצת מרגמה שנפלה בסמוך לגן ילדים בעוטף עזה, שבוע שעבר/שי מכלוף

לקראת תום הפסקת האש בת 72 השעות בין ישראל לחמאס הלילה (רביעי) בחצות, תושבי הדרום עדיין ספקנים באשר לשמירה על השקט וחוששים מלילה של אזעקות, בו ישהו במרחבים מוגנים. חלק מהם, שעזבו את עוטף עזה לבתי מלון ולקרובי משפחה באזור המרכז והצפון, מתלבטים בין הישארות מחוץ לאזור הדרום עד יעבור זעם, או חזרה ליישובים מוכי הרקטות.

"אני לא מתכוונת לחזור לביתי עד שאהיה בטוחה שילדיי לא יזכו הלילה למטח רקטות", אמרה היום מיכל, תושבת עוטף עזה. "רק כשאראה שהפסקת האש תכובד על ידי חמאס אחזיר את משפחתי לקיבוץ. אני מקווה שנוכל לחזור במהרה לשגרת חיינו ושהילדים יוכלו לשחק מבלי לחשוש מאזעקות 'צבע אדום'".

"נמאס לנו לספור לאחור, לצערי אנחנו רק מגיבים ולא יוזמים", אמר עופר ליברמן, תושב קיבוץ ניר עם שבמועצה האזורית שער הנגב. "לא יכול להיות שמדינת ישראל תתנהל בהתאם למהלכי חמאס", הוסיף.

מלחמה בדרום | כותרות אחרונות:
קצין בכיר: "יש לנו מספיק מיירטים להמשך המערכה"
”סיכוי גבוה” להארכת הפסקת האש, אך צה”ל מעבה כוחות ברצועה
בכיר במערך ההנדסה ברצועה נהרג כשניסה לנטרל נפל

פגיעה ישירה של רקטה בבית בשדרות. יניר יגנה, מערכת וואלה!
"מקווים להפסקת אש לאורך זמן". פגיעת רקטה בבית בשדרות/מערכת וואלה!, יניר יגנה

גילה טרגרמן, תושבת קיבוץ נחל עוז, גם הוא בשער הנגב, אמרה: "אנחנו מקווים שיהיה הסדר מדיני שיביא קצת שקט לאזור. מחכים שהפסקת האש לא תהיה זמנית אלא קבועה ונוכל לחזור לבתים שלנו". עם זאת, הוסיפה טרגרמן כי בנחל עוז דורשים מהממשלה למגן בהקדם את גני הילדים בקיבוץ.

גם בנתיבות מקווים לרגיעה ארוכת טווח. "אנחנו מקווים שהפסקת האש הזאת לא תהיה רגעית כמו הקודמת, ושבאזור ישרור שקט אמיתי לאורך זמן ולא לתקופה קצרה", אמר חבר מועצת העיר, עורך הדין שלומי חן. "אנחנו סומכים על הדרג המדיני ועל צה"ל שיעשו הכול כדי שהשקט יימשך ושלא נזכה לפיצוצי רקטות באזור הדרום", אמר.

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, שבוע שעבר/בן קלמר

בתוך כך, בצה"ל נערכים היום לתום הפסקת האש ולמקרה שזו לא תחודש. מאות חיילים מילואים בעלי תפקידים שונים קיבלו בשעות האחרונות הודעות ממפקדות המטות ויחידות שונות בצה"ל להעלות את רמת הדריכות, ולהיערך לאפשרות של גיוס נוסף עוד הערב. קצינים מיחידות בצה"ל שנמצאים בחופשה קיבלו הודעות דומות על האפשרות שיוקפצו בשעות הקרובות לשטחי כינוס. במקביל, צה"ל מכין בשעות האחרונות כוחות אוויריים וקרקעיים לפעולה.

גורמים ישראלים ופלסטינים: סיכוי גבוה להארכת ההפוגה ב-72 שעות

סבב הפגישות האחרון והמכריע בין המשלחת הפלסטינית למשלחת הישראלית בניסיון להגיע להפסקת אש החל היום בצהריים בקהיר שבמצרים, כששני הצדדים לא משדרים אופטימיות בנוגע לסיכויים להגיע להסדר בטרם תום ההפוגה.

"המצב רגיש ביותר והעמדה הישראלית באופן כללי לא מרגיעה", אמר ראש המשלחת הפלסטינית, עזאם אל-אחמד, לסוכנות הידיעות מען. לטענתו, הצד הישראלי "רוצה להתחיל מאפס", כלומר לא להסתמך על הסכמים קודמים. אל-אחמד הביע תקווה שבכל זאת הנושאים והנותנים יגיעו להסכמה, ואמר: "אנו מקווים ששפת ההיגיון תשלוט בשיחות וכי יושג הסכם לפני חצות". אל-אחמד הבהיר בנושא כי המשלחת שבראשה הוא עומד "תישאר בקהיר כל עוד מתקיים משא ומתן".

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/בן קלמר

גם בצד הישראלי הביעו ספקות באשר להצלחת המשא ומתן. גורם ישראלי בכיר אמר הבוקר כי חברי המשלחת דיווחו על ההתפתחויות בשיחות ביממה האחרונה, אך הוסיף כי "אין עדיין פריצת דרך". לדבריו, המשלחת תוסיף להבהיר ביממה הקרובה כי ישראל תומכת בהארכת הפסקת האש גם מעבר ל-72 השעות שנקבעו מראש, אפילו ללא חתימה על הסכם סופי - בהתאם להצעה המצרית. בשעות האחרונות מסרו מקורות פלסטינים כי קיים סיכוי גבוה שבמשלחת הפלסטינית יסכימו להצעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully