וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקד המריבה: למה לא להסכים לנמל בעזה?

8.8.2014 / 13:16

הן ישראל והן מצרים דוחות את הדרישה הבעייתית הזו מתוך רצון לא לאפשר הישג מדיני לראשיו, ומחשש שיוכנסו דרכו אמצעי לחימה לרצועה. "איך תוודא שבודקים כל אנייה?"

צילום: שי מכלוף, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן בקהיר שבה הבוקר (שישי) ארצה, לאחר שהתברר שהשיחות עם חמאס בתיווך מצרים לא יובילו להארכתה של הפסקת האש. חמאס העלה בשיחות דרישות שגורמים בישראל, במצרים וברשות הפלסטינית מגדירים כבלתי מציאותיות. הן ישראל והן מצרים היו מוכנות לגלות גמישות מסוימת מול דרישתו של חמאס להסרת המצור על עזה. למשל, להפעיל מחדש את מעבר רפיח בתנאים קשוחים או להקל העברת סחורות במעברים מישראל, אולם חמאס דרש את כל הקופה – ויצא בינתיים ללא כל הישג.

אחת הדרישות הבעייתיות ביותר שהעלה חמאס בשיחות, מנקודת מבטן של מצרים וישראל כאחד, היא הדרישה להקמתו המידית של נמל ימי ברצועת עזה. ההתנגדות לדרישה הזו נובעת משני טעמים: האחד ביטחוני והשני מדיני, ומצרים פסלה אותה על הסף עוד לפני שהמשלחת הישראלית הגיעה לקהיר.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
"טיל עבר לידי. היו רגעים שאמרתי 'אני הולך למות'". המח"ט מדבר
בשל חידוש הירי: הנחיות פיקוד העורף המעודכנות
בנט: "להחזיר את המשלחת הישראלית מקהיר"

עשן מיתמר מעל נמל העיר עזה לאחר תקיפת צה"ל. רויטרס
חשש שיוכנסו דרכו אמצעי לחימה. עשן מיתמר בנמל עזה לאחר הפצצה של צה"ל במהלך המלחמה בדרום/רויטרס

מבחינה ביטחונית, מובן שהקמת נמל תשמש את חמאס להכנסת אמצעי לחימה מתקדמים לתוך רצועת עזה. "חמאס מתוסכל מכך שמצרים החדשה תחת שלטון סיסי חיסלה את מנהרות ההברחה ברפיח. הוא מחפש תחליף בדמות נמל בינלאומי, שאליו יגיעו אניות נשק", הסביר לוואלה! חדשות גורם ישראלי בכיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי

"אין רצון לתת הישג אדיר כזה לחמאס"

מבחינה מדינית, בישראל ובמצרים סבורים כי עצם הדיון בהקמת נמל ימי בעת הזו יהווה הישג אדיר לחמאס. כאשר שר החוץ, אביגדור ליברמן, האשים אתמול את חמאס ב"סחטנות ופרוטקשן", הוא התכוון לכך שהארגון מנסה להשתמש בטרור כדרך לסחוט הישגים. "אין רצון לתת הישג אדיר כזה לחמאס לאחר חודש של אש, וזו הסיבה שמצרים סירבה בתוקף לדרישה הזו", הסביר הגורם הישראלי הבכיר.

אחת האפשרויות שעלו לדיון היא שהנמל שיוקם בעזה יהיה נתון לפיקוח בינלאומי, וכך תימנע הפיכתו לנמל טרור. מדינות אירופה הציעו להקים כוח בינלאומי שיפקח על הנעשה במעבר רפיח בין מצרים לבין עזה, כדי לוודא שהמעבר אינו הופך מוקד להברחות אמצעי לחימה. על כך אומרים בישראל, כי לא בטוח שפיקוח על נמל ימי יהיה קל כמו פיקוח על מעבר יבשתי: "איך תוודא שבאמת בודקים ביסודיות כל אנייה ואנייה?".

עמוס גלעד בטקס הפרידה מהרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי וקבלתו של הרמטכל החדש בני גנץ, פברואר 2011. אורי לנץ
המשלחת שבה ארצה לפני פקיעת הפסקת האש. חבר הצוות הישראלי למו"מ עמוס גלעד/אורי לנץ

הבוקר, עוד בטרם תמה הפסקת האש, שבה ארצה מקהיר המשלחת הישראלית למשא ומתן. כמו כן, זמן קצר לפני שפקעה הרגיעה, אמר לוואלה! חדשות עזאם אל-אחמד, ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, כי לא הושגה "הסכמה על הארכת הפסקת האש". לדבריו, המצרים הציעו לשני הצדדים להאריך את הרגיעה בעוד שלושה ימים, אולם חמאס דחה את ההצעה.

אמש כינס אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מסיבת עיתונאים בעזה, ובה פירט את דרישות הארגון מישראל, והפציר בחברי המשלחת הפלסטינית "לא להסכים להארכת הפסקת האש אם לא ייענו לדרישותיהם".

"ההתנגדות והעם שלנו מוכנים לשלם מחיר, ולשבור את צבא הכובשים", הצהיר. "לא נסכים שהמערכה הזו תסתיים בלי הפסקה אמתית של התוקפנות בכל צורותיה, וסיום אמיתי של המצור. הביטוי האמיתי לכך הוא הקמת הנמל - כל דבר אחר הוא רמאות".

המשלחת הפלסטינית בקהיר: "זכותו של העם הפלסטיני להיות חופשי". צילום מסך
הפלסטינים דחו את הדרישה הישראלית לפירוק הפלגים מנשק ופירוז הרצועה. המשלחת הפלסטינית בקהיר/צילום מסך

בסוכנות הידיעות "א-רסאלה", המזוהה עם חמאס, דווח כי בכיר הארגון, איסמעיל רדואן, הצהיר כי עזיבת המשלחת הפלסטינית היא אפשרית במקרה של סירוב מצד ישראל למלא את דרישות הפלגים הפלסטיניים. במקביל, דווח כי הפלסטינים דחו את הדרישה הישראלית לפירוק הפלגים מנשק ופירוז הרצועה.

רדואן אישר כי חברי המשלחת הפלסטינית נפגשה אמש עם ראש המודיעין המצרי, פריד תוהאמי, שמסר להם את תגובת ישראל לדרישותיהם. זאת, לאחר שהמשלחת הישראלית שבה לירושלים לעדכן את הבכירים בישראל על ההתקדמות בשיחות ועל רשימת הדרישות הפלסטינית.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עשן מעל רפיח אחרי תקיפת צה"ל, עם קריסת הפסקת האש, 8 באוגוסט 2014. AP
אזרו אותו תקף צה"ל ברצועת עזה, היום/AP
כיפת ברזל מיירטת מעל שדרות, מבצע צוק איתן, 8 באוגוסט 2014. רויטרס
יירוט בשמי שדרות/רויטרס
חיילים בשטחי הכינוס בגבול רצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
חיילים בשטחי הכינוס בגבול רצועת עזה. אוגוסט 2014/רויטרס
חייל נח בגבול הרצועה. רויטרס
חייל נח בגבול הרצועה/רויטרס
הפגנת תמיכה בחמאס, עזה. רויטרס
הפגנה של חמאס בעזה/רויטרס
ירי ארטילרי לעזה מגבול הרצועה. יואב דודקביץ'
ירי ארטילרי לעזה מגבול הרצועה/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully