וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: אישרתי לתקוף בעיראק כדי למנוע רצח עם

נשיא ארה”ב אישר כי הורה לראשונה לתקוף יעדים של המורדים הסונים אם יראה צורך: ”דאעש טרוריסטים ברברים, מנסים לחסל מיעוטים דתיים”. סיוע הומניטרי הוצנח למיעוט הכורדי בצפון

פליטים יזידים בגבול טורקיה. רויטרס
פליטים יזידים/רויטרס

ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, אישר הלילה (שישי) כי הורה לכוחות צבא אמריקניים להפציץ יעדים של "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בצפון עיראק - לראשונה מאז נסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה ב-2011. על פי דיווחים שונים, הופצצו שני מוקדי פעילות של דאעש בצפון עיראק, סמוך לאזור שאליו נמלטו היזדים, בני המיעוט הכורדי החוששים מאימת המורדים הסונים. עם זאת, בכיר בוושינגטון הדגיש כי ארה"ב טרם תקפה בעיראק. בנוסף, אובמה אישר כי הוצנח סיוע הומניטארי עבור היזדים, במטרה למנוע "מעשה פוטנציאלי של רצח עם".

לדברי אובמה, הפעילות בעיראק הגיעה לאחר בקשת סיוע מהממשלה המקומית, ולאחר שהתייעץ עם צוות הביטחון הלאומי והקונגרס. "אישרתי לחיל האוויר שתי פעולות: אספקת סיוע הומניטרי, ואם יש צורך - תקיפת יעדים", אמר. הוא הדגיש כי הוא קיבל את ההחלטה לאחר בחינה מעמיקה של הדברים. "כשחייהם של אמריקאים נמצאים בסכנה, וכך גם חייהם של אלפי אזרחים - אנחנו נפעל", הוסיף אובמה. בכך התייחס לאיום הנשקף לכוח האדם האמריקני המוצב בעיר אירביל, בירת המחוז הכורדי האוטונומי בצפון עיראק.

עוד אמר אובמה כי "דאעש הם טרוריסטים וברברים שמנסים לחסל מיעוטים דתיים". עם זאת, הוא הדגיש כי "לארצות הברית אין כוונה להיכנס קרקעית לעיראק או להיגרר למעורבות עמוקה במדינה".

גורם אמריקני בכיר אמר הלילה כי ארה"ב צפויה להרחיב את הסיוע הצבאי לכוחות הכורדיים בעיראק. עד כה חימשה ארצות הברית את הכוחות העיראקיים בטילי הלפייר ותחמושת מסוגים שונים, בהם אמצעי לחימה נגד טנקים. הבכיר לא פירט באיזו תחמושת מדובר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בהתייעצות בנושא עיראק עם הרמטכ"ל מרטין דמפסי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. 8 באוגוסט 2014. הבית הלבן,
אובמה בהתייעצות על הנעשה בעיראק עם מפקד צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, ועם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס/הבית הלבן

מוקדם יותר הלילה הכחיש דובר הפנגטון ג'ון קירבי את הפעילות הצבאית בעיראק. הוא פרסם הודעה שבה נכתב כי הדיווח שהופץ "שגוי לחלוטין. לא הפצצנו מהאוויר". גורמים רשמיים במשרד ההגנה של ארה"ב אמרו כי אפשר שהצבאות של בעלות בריתה – עיראק או טורקיה – הן שהפציצו. בכיר לשעבר ב-CIA אמר למגזין "ניוזוויק" כי מטוסים טורקיים הם שביצעו את התקיפות.

ואולם, דיווחים שהתפרסמו בהמשך בכלי תקשורת אמריקניים חיזקו את הדיווח המקורי. תאגיד העיתונות מקלאצ'י דיווח מפי עד ראייה בעיראק כי מטוס קרב אחד הפציץ עמדות של דאעש מחוץ לעיר כלאכ, כ-40 ק"מ מצפון-מערב לאירביל. הטלוויזיה הכורדית דיווחה בהמשך כי המטוס היה אמריקני.

במקביל, רשת סי-אן-אן דיווחה כי ברשותה תמונות של ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, יוצא מהבית הלבן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המורדים הסונים בעיראק השתלטו על מטה המפלגה הכורדית בצפון המדינה, אוגוסט 2014. רויטרס
המורדים הסונים מחוץ למטה המפלגה הכורדית במחוז נינוה שבצפון עיראק, לאחר שהשתלטו עליה/רויטרס

מנהיגים כורדיים בעיראק התריעו מפני משבר הומינטארי בקרב אנשיהם, שרבבות מהם נמלטו לפסגת הר סינג'ר שבצפון עיראק מאימת המורדים הסונים. הם סובלים מהחום הכבד וממחסור חמור במים.

אתמול בבוקר אמר שר החוץ של טורקיה אחמט דאווטאולו כי ארצו מעבירה סיוע הומניטרי לעיראק באופן אינטנסיבי. "לפני יומיים, חבילת סיוע של הסוכנות הטורקית לניהול אסונות הועברה מהאוויר באמצעות מסוקים עיראקיים לסינג'ר", מסר דאווטאולו.

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות
דאעש אייים - ורבבות כורדים נמלטו להר בצפון המדינה
מחשש שיחוללו: שרידי סדאם חוסיין הוזזו במבצע חשאי
האו"ם: ייתכן שדאעש מבצע פשעים נגד האנושות בעיראק
דאעש כאן: מצב חירום בלבנון אחרי שהארגון פלש מסוריה

(עדכון ראשון: 0:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully