וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום של קטל בעיראק: יותר ממאה נהרגו, אלפים במצור

60 בני אדם נהרגו במתקפה אווירית של צבא עיראק על בית הכלא בעיר מוסול, שהפך לבית דין הלכתי של לוחמי דאעש. 47 נוספים נהרגו בסדרת פיגועי מכונית תופת. "נדרשת פעולה דחופה"

עיראק מתפוררת. AP, מערכת וואלה! NEWS
מרבית ההרוגים הם אנשי דאעש/מערכת וואלה! NEWS, AP

60 בני אדם נהרגו אתמול (רביעי) במתקפה אווירית של צבא עיראק על בית הכלא בעיר מוסול, השנייה בגודלה במדינה, שהפך לבית דין הלכתי של ארגון "המדינה האיסלאמית", לאחר השתלטות הלוחמים על העיר, בצפון-מערב עיראק. דובר הממשלה מסר כי מרבית ההרוגים הם אנשי דאעש ששהו במקום.

בבירה בגדד, סדרת פיגועי מכונית תופת בשווקים הומי אדם הביאו למותם של 47 אנשים. שלושה לוחמים שהתנדבו הצטרף ללחימה נגד דאעש נהרגו ממטען צד בדרכם מסמארה למוסול, וגופותיהם של שישה נוספים נמצאו בטאג'י, מצפון לבגדד, כשהם אזוקים וירויים בראש ובחזה.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
במערב מזהירים: חשש גובר מפלישה רוסית לאוקראינה
תקווה בניגריה: מטוסי ביון גילו את מיקום החטופות?
וושינגטון מודה: קיים מדליף נוסף במערכת הביטחון

בתוך כך, כוחות הכורדים המשיכו בלחימתם נגד דאעש בארביל, בירת המחוז הכורדי האוטונומי, לאחר שהלוחמים האיסלאמיסטים השתלטו בימים האחרונים על שלוש עיירות המובילות לבירה. ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאליכי, הורה לראשונה לחיל האוויר לסייע לכורדים.

"שינינו את הטקטיקה שלנו, מהגנתית להתקפית", הסביר ג'באר יוואר, מנכ"ל המשרד הממשלתי האחראי על הלוחמים הכורדים, הנקראים "פשמרגה", או "אלה שלא משפחדים מהמוות". כעת, לוחמי דאעש נמצאים בעמדה הטובה היותר שלהם במחוז הכורדי מאז החלה הלחימה במדינה. לאחר מה שנראה כהתקדמות מרשימה של הכוחות העיראקיים, גם הם נמלטו מהאזור בימים האחרונים.

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, הכריז על הקמת חליפות איסלאמית בשטחים שבשליטת הארגון בעיראק ובסוריה. המחלוקות הקשות בין אל-מאליכי והכורדים בצפון המדינה נזנחו לטובת מאבק משותף בארגון האיסלאמיסטי שמאיים על בגדד, לאחר השתלטות על חמישה שדות נפט בצפון, כמו גם על הסכר הגדול ביותר במדינה.

אלפי תושבים מהמיעוט היזידי נמלטים מארגון דאעש, שהשתלט על חלקים מכורדיסטן, 04 באוגוסט 2014. AP
"רבים מהם כבר מתו". אלפי יזידים נמלטים מסנג'יר, אתמול/AP

"משרד הפשמרגה העביר הודעה למשרד ההגנה העיראקי, בבקשה לכנס פגישה דחופה בנוגע לשיתוף פעולה צבאי", הוסיף יוואר, "הוועדות המשותפות הופעלו מחדש".

עם זאת, המחלוקת הפוליטית מעיבה על ההתמודדות של הרשויות עם המשבר הקשה. אל-מאליכי עלה לשלטון בתום סבב בחירות שנוי במחלוקת בחודש אפריל, ומאז הכורדים, הסונים ואף חלק מהשיעים במדינה דרשו ממנו לפרוש לטובת דמות המקובלת על רוב האזרחים.

השבוע, בנאום לאומה ששודר ברשת הטלוויזיה הממלכתית, הזהיר ראש הממשלה כי "ניסיון בלתי-חוקתי להקים ממשלה חדשה יפתח את שערי הגיהינום". אל-מאליכי דחה כל מעורבות חיצונית בתהליך, ככל הנראה בהתייחסות לטהראן, לאחר שגורמים רשמיים באיראן קראו להחלפתו, בטענה כי אינו מסוגל לשמור על אחדות המדינה.

כוחות הביטחון הכורדיים בסיור אחר המורדים הסונים של דאעש – מוסול, עיראק, 22 ביוני 2014. רויטרס
כוחות הביטחון הכורדים בסיור אחר אנשי דאעש/רויטרס

טרגדיה נוספת פקדה את עיראק בסוף השבוע האחרון, כשהעיר סינג'ר, שמרבית תושביה הם מהמיעוט היזידי, נכבשה בידי דאעש. גורמים רבים הביעו חשש לגורלם של היזידים, כורדים המאמינים בדת עתיקה, אשר עלולים להיות מוצאים להורג על ידי האיסלאמיסטים, מכיוון שאלה רואים אותם ככופרים.

גורמים רשמיים מסרו כי כ-50 אלף יזידים מסתתרים כעת בהרים באזור העיר, ועומדים בפני סכנת הרעבה למוות אם לא יחולצו תוך 24 שעות. "נחוצה פעילות בינלאומית דחופה על מנת להציל אותם", הוסיף ג'באר יוואר, "רבים מהם, במיוחד המבוגרים, הילדים והנשים ההרות כבר מתו".

(עדכון ראשון: 23:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully