וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באן קי מון: לחקור במהרה הפגזת מתקני או"ם בעזה

בדיון בעצרת הכללית של האו"ם אמר המזכ"ל: "היו הפגזות חוזרות ונשנות של מתקני או"ם שהיוו מקום מקלט לתושבי עזה. ההתקפות האלה מקוממות, בלתי מקובלות ובלתי מוצדקות"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(תושבי עזה חוזרים להריסות בתיהם: "כמו פגיעת צונאמי")

מזכ"ל האום, באן קי מון, תקף אחר הצהריים (רביעי) את ישראל בדיון בעצרת הכללית של האו"ם על המאמצים להפסקת האש בין ישראל לחמאס, בעקבות הלחימה ברצועת עזה. "ההרג ההמוני וההרס העצום בעזה זעזעו את העולם וביישו אותו". לדבריו, יש לסיים את "מעגל הסבל חסר ההיגיון" שגורם הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"מה שמסמל אולי את הזוועות בעזה יותר מכל הוא ההפגזות החוזרות ונשנות של מתקני האו"ם, שהיוו מקום מקלט לתושבים שהתבקשו לעזוב", הוסיף באן, "ההתקפות האלה מקוממות, בלתי מקובלות ובלתי מוצדקות. היו מקרים בהם נשק אוכסן בבניינים נטושים. התקפות נגד מתקני האו"ם, כמו גם הפרות אחרות של החוק הבינלאומי, צריכות להיחקר במהרה".

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
מגעים להפסקת אש בקהיר; אירופה תשוב למעבר רפיח?
טיבי לאובמה: ילדי עזה לא ראויים לחיים ולחירות?
הרמטכ"ל: "נפגע בבכירי חמאס בכל מקום שנוכל"

באן קי מון מזכ"ל האו"ם, 6 באוגוסט 2014. רויטרס
באן קי מון, היום/רויטרס

"נבנה את הרצועה שוב, אך זו חייבת להיות הפעם האחרונה", אמר באן. "זה חייב להיפסק עכשיו. יש לשוב לשולחן הדיונים". לדבריו, האו"ם מבין את זכותה של ישראל להגנה עצמית מפני הרקטות של חמאס, אך "הזוועות שהתחוללו נגד תושבי עזה" מעלות שאלות רציניות לגבי הציות לחוק הבינלאומי, אשר מחייב מידתיות והבחנה בין אזרחים וחמושים.

הדיון זומן באופן בהול על ידי מדינות הליגה הערבית. לאחר באן, נאמו שורת דוברים, בראשם הנציג הפלסטיני ריאד מנסור והשגריר הישראלי רון פרושאור.

מנסור יצא נגד המעשים "הברבריים" של ישראל במהלך המבצע, וקרא לקהילה הבינלאומית לתמוך בהפסקת אש בת קיימא על בסיס המתווה המצרי. עם זאת, הבהיר: "לא יכול להיות שלום ללא צדק. לא ננוח עד שהאחראים יובאו לדין".

מנסור סיפר כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז על רצועת עזה כאזור אסון, והוסיף: "הזכות להגנה עצמית נכללת באמנת האו"ם, אולם היא לא מתירה אכזריות שכזו".

השגריר הפלסטיני לאו"ם ריאד מנסור בדיון מועצת הביטחון. רויטרס
"הזכות להגנה עצמית נכללת באמנת האו"ם, אולם היא לא מתירה אכזריות שכזו". מנסור/רויטרס

פרושאור דיבר אחריו, וטען: "אני לא אופתע אם תועבר היום החלטה, לפיה מנהרות הטרור היו פשוט 'מערכות השקיה'. העולם חזה במשמעות האמיתית של הפסקות האש - ישראל מפסיקה, וחמאס פותח באש".

פרושאור חזר על טענתו כי בשנת 2005 ישראל נסגה מעזה ו"קיוותה כי יווצר שם מודל לעתיד", אולם חמאס "הפך את הרצועה לכן שיגור". לדבריו, מעורבותה של חמאס בממשלת האחדות הפלסטינית אינה מקובלת על הדעת. "זה כמו שדאעש יהיה חבר בממשלת עיראק", טען.

שורת דוברים ממדינות ערב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות נשאו דברים לאחר מכן. נציג האיחוד האירופי הבהיר כי הוא עומד לצד ישראל ותומך בזכותה להגנה עצמית, אך הבהיר כי יש להבטיח את זכויותיהם של הפלסטינים.

"אלפי המתים בחודש האחרון לא גרמו לנו לפקפק בתהליך השלום", הוסיף, "אלא רק לחזק את אמונתנו בו. האיחוד האירופי ימשיך לעבוד עם ראש הממשלה נתניהו ועם ממשלת האחדות הפלסטינית על מנת להגיע למטרה זו".

הנציגה הלבנונית דיברה בשם מדינות הליגה הערבית ואמרה: "אנחנו כאן עבור אלה שנותרו בחיים ברצועת עזה". הנציג הסעודי הוסיף כי ישראל ביצעה "מה שאחדים יגדירו כפשעי מלחמה", בהתייחסו ל"הפצצו הישירות והמתוכננות מראש של מתקני האו"ם, למרות שישראל מודעת לסטטוס שלהם".

"למה אנחנו עוד מחכים?", תהה נציג ערב הסעודית. שגריר כווית שלח מסר חריף לישראל: "זו אינה מלחמה. המספרים מעידים על כך. זה קונפליקט א-סימטרי, והמתקפות של מכונת ההרג הישראלית כוונו נגד אוכלוסייה אזרחית". לדבריו, "על הקהילה הבינלאומית לקחת אחריות על המעשים. רטוריקה אינה מספקת. עלינו לדרוש את הנסיגה המידית של ישראל מהשטחים הפלסטיניים". שגריר אלג'יריה הוסיף: "מה שראינו זה אכזריות כמדיניות".

שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
"אף מדינה לא יכולה לקבל מתקפות שכאלה". שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל/רויטרס

הנציגה האמריקנית פתחה את דבריה והבהירה: "אין להשתמש במתקנים אזרחיים למטרות צבאיים, כולל אחסון נשק". לדבריה, "שום מדינה לא יכולה לקבל מתקפות כמו אלה שחמאס ביצע נגד ישראל". היא הוסיפה כי הנשיא ברק אובמה ושר החוץ ג'ון קרי היו מעורבים באופן מלא בהגעה להפסקת אש, והביעו את תמיכתם בשיחות המתנהלות בקהיר.

היא הוסיפה כי על הקילה הבינלאומית "לסייע לצדדים להגיע להסכם, במסגרתו הטילים יפסיקו, המנהרות יפורקו וישראל לא תותקף שוב בטווח הקצר או הארוך". כמו כן, ארה"ב קראה להעברת סיוע לרצועת עזה לטובת שיקום הכלכלה, ולפעול על מנת לחזק את הרשות הפלסטינית.

נציגי ירדן, רוסיה, סין, צרפת ומצרים נשאו דברים לאחר מכן, והבהירו כי הם תומכים בהפסקת האש. הנציגים קראו לקהילה הבינלאומית לתמוך במאמצים להארכת הפסקת האש ובתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. מדינות רבות הצהירו כי יעבירו סיוע לשיקום רצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully