וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טוב שלא תקפנו בית חולים, היה לנו קשה להביט במראה"

5.8.2014 / 18:58

קצין בכיר התייחס להימנעות מהפצצת מבנים אזרחיים, בהם הסתתרו בכירי חמאס. "היינו מרגישים רע", הסביר. במהלך המבצע: הותקפו 4,762 מטרות ברצועה, שוגרו 3,356 רקטות והושמדו 32 מנהרות

צילום: שי מכלוף, בני ואינר, דובר צה"ל, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס, קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

- אלוף פיקוד דרום: "חמאס יעשה טעות חמורה אם יפר את הפסקת האש"
- קצין בכיר: "היינו מרגישים רע אם היינו מפציצים בית חולים"
- קצין בכיר באוגדת עזה: "נערכים לפיגוע שיפר את הפסקת האש"
- במהלך ימי הלחימה: הותקפו 4,762 מטרות ברצועה ושוגרו 3,356 רקטות לעבר ישראל

שורת קצינים בכירים בצה"ל, שהשתתפו ב-29 ימי הלחימה בדרום, התייחסו היום (שלישי) אחר הצהריים להיבטים מבצעיים מרכזיים ברצועת עזה, בצל הפסקת האש בלחימה שנכנסה לתוקפה בשעה 8:00 הבוקר. "חמאס יעשה שגיאה חמורה אם יפר את הפסקת האש", הבהיר מפקד פיקוד דרום, אלוף סמי תורג'מן. הוא פנה לתושבי הדרום, ואמר להם: "אני קורא לכולם לחזור הביתה בשלום, המציאות הביטחונית טובה יותר. תחושת הביטחון תעלה, ואני נפגש עם ראשי המועצות והתושבים ונעשה הכול כדי להחזיר את הביטחון".

קצין בכיר נוסף ציין כי "רצועת עזה שונה היום לגמרי ממה שהייתה לפני פתיחת המבצע. חמאס הפעיל מערכת רחבה שחשב שהיא אפקטיבית אבל לא הצליח להפתיע את ישראל". הקצין התייחס לסוגית המודיעין במהלך המלחמה. "במבצעים קודמים נגמרו לנו המטרות תוך כדי מבצע", הודה, "אבל את המבצע הנוכחי פתחנו ב-1,400 מטרות וייצרנו תוך כדי 2,900. היקף התקיפות האוויריות היה עצום והתבסס על נקודות ציון מדויקות".

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
הקרב על השאריות: ההזדמנות האחרונה של חמאס לרשום הישג
רק אל תגידו שניצחנו | מנחם בן
תיעוד: השמדת מנהרת הטרור האחרונה ברצועת עזה

אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן – 25 ביולי 2014. ניב אהרונסון
"המציאות הביטחונית טובה". תורג'מן/ניב אהרונסון

הקצין הבכיר התייחס להיבטי הלחימה לא רק מול חמאס, אלא גם מול הג'יהאד האיסלאמי. "מערכת הג'יהאד האיסלאמי מפורקת", הבהיר. "תהליך השיקום שלה אולי יכול להתממש, אבל הוא יהיה ארוך. פגענו להם בדרגים הבכירים, במפקדי חטיבות ובמג"דים, כולל פגיעה קשה בפיקוד ובשליטה". כשנשאל בדבר אי-הפגיעה בבכירי חמאס, אמר כי "חמאס הסתתר בבתי חולים ובאתרים רגישים אחרים. במחשבה נוספת, טוב שלא תקפנו בית חולים, יכולנו לנצח אבל להרגיש רע. היה לנו קשה להסתכל על עצמנו במראה".

הוא הוסיף כי למרות כניסת הכוחות להפסקת אש בת 72 שעות, הוא מעריך כי צפויה תקופה קשה עד להסדרת המצב ברצועה. "אחרי מבצע 'עמוד ענן' היה ברור מה חמאס רוצה ומה הוא מקבל, לרבות טיוטת הסכם. כעת, חמאס מגיע למשא ומתן מבלי לקבל כלום ומבלי שהוא יודע לאן התהליך הולך. זה יהיה שונה, יש פה הרבה לחצים, ואנחנו נערכים לכל אפשרות". בהקשר זה, ציין קציר בכיר באוגדת עזה כי כוחות הצבא הפרוסים לאורך גדר המערכת "נערכים להפרות סדר על הגדר, למפגע בודד, כולל פיגוע שיביא להתמוטטות הפסקת האש".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
רופא ומטופלים בבית החולים שיפא בעזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
פצועים מאושפזים בבית החולים שיפא בעזה/AP

קצין בכיר נוסף שלקח חלק בלחימה הדגיש: "אנחנו מעריכים שההרתעה תושג כשמרבית האוכלוסייה הפלסטינית תחזור לבתים ולמה שנשאר מהבתים. ברגע שהם יגלו שאין להם בתים, ששימשו למתקנים צבאיים, האפקט יהיה שונה לחלוטין". קצין בכיר נוסף ציין כי נעשו שגיאות במהלך הלחימה, כולל פציעה של אזרחים בלתי מעורבים, אך לדבריו ביחס לאירועים אחרים, הנתונים הם "סבירים עד כדי טובים".

מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה/בן קלמר

בתוך כך, נמשכת ההיערכות של כוחות צה"ל שיצאו מרצועת עזה לאורך רצועת הביטחון החדשה. הלוחמים חולקו לצוותים מיוחדים הכוללים כוחות חיל רגלים, הנדסה, שריון, ארטילריה, אוויר ומודיעין. תכליתם תהיה להמתין בכוננות בשטח ישראל ולהסתער על שטחי רצועת עזה במקרה של פיגוע או אם תאותר מנהרה התקפית נגד ישראל. נוסף על כך, הוחלט כי יימשך תגבור הכוחות בתוך היישובים ולאורך גדר המערכת, שחלקים גדולים ממנה נהרסו בחודש האחרון כתוצאה מפגיעת פצצות מרגמה וכניסת כלים כבדים לעזה. השאלה הנשאלת כעת בשטח היא אם צה"ל ישמור לעצמו את היכולת לפעול בשטח הפלסטיני אם יאתר בניית מנהרה לכיוון מדינת ישראל.

במהלך המלחמה: גויסו 82,201 אנשי מילואים

מנתונים שפרסם היום דובר צה"ל עולה כי במהלך 29 ימי המלחמה בדרום תקף צה"ל 4,762 מטרות ברחבי רצועת עזה. בין המטרות שהותקפו: 1,678 יעדים ממערך הירי תלול-מסלול, 939 מטרות תומכות תמרון, 548 תשתיות מאיימות תמרון, 977 מפקדות פיקוד ושליטה ו-191 אמצעי לחימה ותשתיות ייצור.

בכל הנוגע לנפגעים בקרב הפלסטינים, 1,768 בני אדם נהרגו במהלך 29 ימי הלחימה, מהם בין 750 לאלף מחבלים. מקרב חמאס נהרגו 253 מחבלים, מהג'יהאד האיסלאמי 147 מחבלים, מארגוני טרור אחרים 65 מחבלים ו-603 נוספים ששיוכם אינו ידוע. בסך הכול שוגרו לעבר ישראל 3,356 רקטות ופצצות מרגמה. ברחבי הארץ וברצועת עזה אותרו 2,648 נפילות. כמו כן, בוצעו 578 יירוטים מוצלחים של שיגורים על ידי מערכת "כיפת ברזל".

82,201 אנשי מילואים גויסו כדי ליטול חלק בלחימה בדרום. במהלך התמרון הקרקעי הצליחו הכוחות לאתר ולהוציא מכלל שימוש 32 מנהרות התקפיות.

כמו כן, במהלך החודש האחרון הועברו לרצועה 1,491 משאיות שנשאו עליהן מזון עבור תושבי עזה, 220 משאיות עם סחורות הומניטריות ו-106 משאיות עם ציוד רפואי.

(עדכון ראשון: 16:03)


לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
חייל לאחר היציאה משטח הרצועה/בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/בן קלמר
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/יותם רונן
חיילי צה"ל בשטחי הכינוס שבגבול רצועת עזה, 4 באוגוסט 2014. רויטרס
חיילי צה"ל בשטחי הכינוס שבגבול רצועת עזה, 4 באוגוסט 2014/רויטרס
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, אוגוסט 2014/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully