וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בתולדותיו חמאס מתנער מחטיפת חייל צה"ל

2.8.2014 / 14:46

לראשי הארגון ברור שאם יתאמת החשש שלפיו נשבה סג"מ גולדין בידי חמאס, הדבר עשוי לגרור את ישראל לפעולה שתשנה את המערכה כולה. אולם גם אם אין כך הדבר, ישראל תיסוג מבלי שדרישות חמאס ייענו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(אובמה לחמאס: "שחררו את החייל השבוי")

יותר מ-24 שעות אחרי התקרית ברפיח, עדיין לא ברור מה עלה בגורלו של סגן-משנה הדר גולדין, קצין צה"ל הנעדר. חמאס טוען כי לא ידוע לו דבר על הקצין, אולם מחבלי הארגון הם אלה שהצליחו לשבות את גולדין ולקחת אותו ממקום ההיתקלות דרך המנהרה. גם בישראל לא יודעים לקבוע היכן מוחזק סג"מ גולדין, ואם הוא חי או מת.

לאחר האירוע, פתח צה"ל בהרעשה כבדה על בניינים באזור, הפציץ מכוניות שנעו בקרבת האירוע ובכלל זה רכבי הצלה שעשו דרכם לבית החולים יוסף א-נג'אר בעיר, מוטט בניינים ובתים שמהם עלולים לצאת פירים נוספים של אותה מנהרה ומילא בעשן את המנהרה. יותר מ-120 פלסטינים נהרגו אתמול כתוצאה מפעולה זו. ייתכן שהחוליה שחטפה את גולדין, וגם הוא עצמו, היו בין הנפגעים.

חמאס, לראשונה מאז הוקם בדצמבר 1987, מנסה להתנער משביית חייל ישראלי. פעולות מסוג זה היוו עבורו תמיד מקור לגאווה ולהתרברבות - אפילו במקרה של החייל ההרוג סמל-ראשון אורון שאול, שהיה ברור שנהרג בפיצוץ הנגמ"ש בשג'אעיה, טען חמאס כי הוא מחזיק בידיו חייל שבוי. ואילו כאן, דווקא כאשר ישראל מודיעה שהארגון שבה קצין צה"ל ומפרסמת את פרטיו האישיים, חמאס מתכחש.

מלחמה בדרום - כל הכותרות
ישראל שוקלת סיום חד-צדדי של המבצע וללא הפסקת אש
נתניהו לשגריר ארה"ב: אל תטילו בי ספק לעולם
תושבי רפיח: "תקיפת צה"ל – הקשה ביותר אי פעם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ייתכן שהפעם חמאס דובר אמת ואינו יודע מה עלה בגורלו של סגן-משנה הדר גולדין/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילה אמנם טען סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי ארגונו שבה קצין. עם זאת, הסביר לי לאחר מכן גורם בכיר בחמאס, שאבו מרזוק רק ציטט את הדיווח הישראלי. מאז שעות הצהרים אתמול, כל צמרת הארגון, המדינית והצבאית, מיישרת קו וטוענת שאין לה מידע על סג"מ גולדין ולמעשה מבהירה שאינו בידיה. הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם, פרסמה הלילה הודעה שבה נאמר כי "איבדנו קשר עם קבוצת הלוחמים שהשתתפה במארב ואנו מאמינים שהם כולם נהרגו בהפצצה (הישראלית). בהנחה שהם הצליחו ללכוד חייל במהלך הקרב, אנו מעריכים כי גם הוא נהרג באירוע". לדברה, אין לה מידע על מקום הימצאו של השבוי או על מצבו.

מדוע חמאס מתנער מהחטיפה? מצד אחד ייתכן שהפעם, לשם שינוי, הזרוע הצבאית דיווחה אמת. כלומר, שבשל פעולות צה"ל באזור החטיפה, הקצין ושוביו נהרגו. מנגד, ייתכן שחמאס מסתיר שהוא מחזיק בסג"מ גולדין בשל המבוכה הגדולה שפעולה זו גרמה לבעלות בריתו של הארגון, קטאר וטורקיה, שחתמו גם הן על ההפוגה ההומניטרית בת 72 השעות שהתמוטטה בעקבות התקרית.

בניגוד לטענות השקריות של חמאס, הפיגוע הזה התרחש יותר משעה לאחר כניסתו לתוקף של ההסכם. תמיד קיימת גם האפשרות שהמחבלים במנהרה לא ידעו על ההסכם, אך דברים אלו לא יכולים לספק את ירושלים ואפילו לא את דוחא ואנקרה. כמו כן, צריך לזכור שחמאס מעוניין בהפסקת אש. אין מדובר כאן בהערכה זהירה או בהתרברבות ישראלית - הארגון עצמו אומר זאת בכל הזדמנות. נציגיו אפילו הסכימו שבמהלך ההפוגה יישארו כוחות צה"ל בתוך הרצועה, דבר שהתנגדו לו בתוקף רק לפני כמה ימים. זאת, בשל המצב ברצועה, שהולך ומחריף, ועמו גובר הלחץ על הארגון לעצור את האש.

בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, בריאיון שערך עם סוכנות הידיעות אי-פי בעזה, 10 ביוני 2014. AP
ציטט את הדיווחים בכלי התקשורת בישראל. מוסא אבו מרזוק/AP

משלחת של פתח יצאה היום לקהיר לשיחות על הסכם הפסקת האש ועל הסרת המצור, ואליה יצטרפו בכירי חמאס מחו"ל. על פי התוכנית המקורית, הייתה אמורה לנחות במצרים גם משלחת ישראלית במטרה להגיע להסכם סביב המעברים לרצועת עזה, אולם קשה להאמין שנציגים ישראלים אכן ייצאו לקהיר לנוכח ההפרה הבוטה של ההבנות מצד חמאס.

ההסכם הבעייתי שהציג ג'ון קרי

כך, התקרית ברפיח עלולה להפוך למקרה מובהק של "רב-טוראי אסטרטגי" או במקרה הזה "סג"מ אסטרטגי": פעולה אחת בודדת שתשנה את התמונה הכוללת. אם סג"מ גולדין עודנו בחיים ושבוי בידי חמאס, משמעות הדבר שייתכן שפעולת צה"ל תתרחב. מאידך, אם גולדין נהרג עם שוביו כפי שטוען חמאס, הקבינט עשוי להמשיך בתכניתו המקורית ולצאת מרצועת עזה עם סיום נטרול המנהרות.

במקרה כזה, יעמוד הארגון בעזה באחת הדילמות הקשות ביותר שעמד מאז ומעולם - להמשיך ולירות גם ללא הסכם על הסרת המצור, תוך הסתכנות במיטוט הארגון, או לעצור את הירי באופן מוחלט מבלי שנענתה ולו דרישה אחת מאלו שהציג בתחילת הלחימה. במקרה הזה, הציבור בעזה כבר יידע לבוא עמו בחשבון.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ושר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בפגישה ברמאללה, 23 ביולי 2014. AP
אי הבהירות בהסכם באשר להרס המנהרות סללה את הדרך לקריסתו. קרי ואבו מאזן/AP

ועוד מילה על ההסכם של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. אי אפשר שלא לשבח את מאמציו לעצור את הלחימה, אךבכל זאת, ההסכם לא התייחס לפעולות צה"ל נגד המנהרות. הוא התיר לישראל להשאיר כוחות צבאיים ברצועה ל-72 שעות, אך לא מביר על הריסת המנהרות. וכך, בעוד שבצד הישראלי טענו בתוקף שגם במהלך הפסקת האש תימשך פעולת צה"ל לפיצוץ מנהרות התקיפה, בחמאס הדגישו שוב ושוב שהם לא הסכימו לכך. מכאן, שייתכן שאי הבהירות המכוונת בהסכם באשר להרס המנהרות, סללה את הדרך להתמוטטות מהירה של ההפוגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully