וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמה הפסקת האש: עדיין לא ברור לאן מועדות פני חמאס

28.7.2014 / 15:34

הנהגת הארגון מחפשת שקט, כך נראה, לפחות בעיד אל-פיטר. לגבי ההמשך, ההתלבטות היא בין עצירת הלחימה לבין המשך ירי והסתכנות במיטוט השלטון. בינתיים, קרי עוד מנסה להבין מי נגד מי במזרח הפרוע

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! חדשות

כעת, כשעבר המועד שבו הודיע חמאס על תום ההפוגה "מטעמים הומניטריים" בת היממה עליה הכריז חמאס, קשה לומר לאן מועדות פניו של הארגון. דובר חמאס, סמי אבו זוהרי, אמר כבר אתמול שרק היום יחליט הארגון באיזה נתיב יבחר, והותיר פתח להמשך הפסקת האש. משמעות האמירה הזאת היא רמז מובהק למדי לכך שחמאס מחפש שקט ורגיעה, לפחות בימי עיד אל-פיטר, שהחל היום ויסתיים ביום רביעי.

ומה הלאה? לישראל ולחמאס אין אפשרויות טובות או רעות בלבד. בנקודה הזו לשני הצדדים יש אפשרויות שיביאו אותם להפסיד לא מעט ולהרוויח אפילו פחות. אם ימשיך הארגון בירי לעבר ישראל הוא מסתכן בהמשך הפעולה הצבאית הישראלית ואולי במיטוט מוחלט של הארגון. מנגד, אם יסכים לעצור את הלחימה ללא הישגים כדוגמת "הסרת המצור", מעמדו בגדה ובעזה יתרסק, לא פחות.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד:
שרים במשדר וואלה! חדשות: לא להפסקת האש
מופז לוואלה!: לסיים רק כשנשקם את כושר ההרתעה
רוח גבית לאובמה: מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מידית

חאלד משעל - ראש הלשכה המדינית של חמאס. דוחה, קטאר, 23 ביולי 2014. AP
חמאס מחפש רגיעה. חאלד משעל/AP

חמאס כבר רשם הישג אחד משמעותי: הוא חדר לדעת הקהל הערבית והבינלאומית. מארגון שולי וזניח, הוא כבש בסערה את הכותרות העולמיות. אתמול אפילו התראיין ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, לתכניתו של צ'רלי רוז ברשת סי-בי-אס האמריקנית, שבה מתארחים לא פעם ראשי ממשלה ונשיאים.

מנגד, אם תעמיק ישראל את המבצע ברצועה היא תסתכן בהתמודדות עם כאוס בעזה ובצורך לכבוש את השטח לתקופה ארוכה, עם מספר נפגעים גבוה בקרב חיילי צה"ל. אלא שאם ייצא עכשיו הצבא מהרצועה ללא הבנות נרחבות על פירוז הרצועה, משמעות הדבר היא שחמאס יצא למרוץ חימוש וחפירה של מנהרות שיובילו כנראה לעימות נוסף, במועד לא ידוע. ישראל גרמה לנזק עצום בעזה, באופן שבנה הרתעה ויצר צריבה בתודעה הפלסטינית והערבית, אך לא ברור עד מתי ההרתעה הזו תחזיק מעמד ומתי יחליט חמאס לחדש את הלחימה. וצריך לזכור: בפעם הבאה זה יהיה חמאס חזק אפילו עוד יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

קרי והטעויות

ובתוך כל הכאוס הבלתי נגמר באזורנו, ממשיך לתמרן שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בניסיונות לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש. למרות הנטייה לזלזל במאמציו קרי, על דבר אחד צריך לתת לו קרדיט: בסוף השבוע הוא הצליח להביא לאחדות דעים יוצאת דופן במזרח התיכון - ישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים, ערב הסעודית וירדן, כולן מסכימות שמאמציו של קרי פוגעים בניסיון להביא להפסקת אש מהירה ככל האפשר בין ישראל לבין חמאס. יתרה מכך, המתווה של קרי והרעיונות שהציג הביאו לכך שביום שישי התקיימה שיחת טלפון יוצאת דופן בין בכיר ברשות הפלסטינית לבין בכיר בממשלת ישראל, ובמהלכה לא הפסיקו השניים לצחוק על תמימותו של שר החוץ ועל אי הצלחתו להבין את המצב באזור.

מבצע "צוק איתן" - עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ- ביקור בחפ"ק אוגדת עוצבת הפלדה בדרום, יולי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הקבינט דחה את מתווה קרי. נתניהו בהתייעצות ביטחונית עם יעלון וגנץ/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

האמת היא שהטעויות של קרי אכן מביכות. פקיד בכיר אמריקני נזעק אתמול להסביר לכתבים ישראלים שהמתווה, שעיקריו נחשפו לראשונה בוואלה! חדשות ולאחר מכן בנוסח המלא בכלי תקשורת אחרים, היה בסך הכול טיוטה שסיכמה שורה של התייעצויות בין קרי לבין שרי החוץ של קטאר וטורקיה, חאלד אל-עטייה ואחמט דאווטולו.

אולם, כאן מתחילה בעצם הטעות. ההימור של הממשל האמריקני הוא על המחנה התומך בחמאס, מממן אותו ומאיץ בו להמשיך ולירות. קרי ואנשיו קיבלו החלטה שערורייתית להפנות עורף למתווה המצרי להפסקת אש, באופן שהאיץ בחמאס להמשיך ולירות רקטות, לא פחות מכך. את הטעות הראשונה חשף דווקא ראש הלשכה המדינית של הארגון, חאלד משעל, שאמר במסיבת עיתונאים בדוחה, בירת קטאר, שקרי פנה יומיים לאחר תחילת מבצע "צוק איתן" לדאווטולו ואל-עטייה וביקש מהם לפעול כדי להשיג הפסקת אש. זאת, בזמן שקרי כבר יודע שמתנהל מאמץ מצרי גדול להביא את חמאס להסכים להפסיק את האש מיד. בעצם הפנייה הזו לדוחה ולאנקרה, מאחורי גבן של קהיר וירושלים, חיזק הממשל האמריקני, בטעות מן הסתם, את נחישותו של חמאס מול מצרים וישראל.

שר החוץ ג'ון קרי בפגישה עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – קהיר, 22 ביוני 2014. AP
הממשל האמריקני הפנה עורף לשלטון המצרי. סיסי עם קרי/AP

הטעויות לא נעצרו שם. הן המשיך בטיוטה החובבנית שנדחתה מיד על ידי הקבינט והגיע לשיא מסוים אתמול בפריז. שם, החליט קרי להשתתף בוועידה בינלאומית בנושא עזה בהשתתפות חבריו החדשים אל-עטיה ודאווטולו, שרי החוץ של האיחוד האירופי, אך ללא כמה שחקנים שכנראה נתפסים בעיניו של קרי כשוליים. בוועידה המגוחכת הזו בצרפת לא השתתפו נציגי מצרים, הרשות הפלסטינית וכמובן ישראל.

קשה לומר מה גרם לקרי ולממשל האמריקני לחבור דווקא למחנה "האחים המוסלמים", המיוצג נאמנה על ידי טורקיה וקטאר ולהפנות עורף לאויב המר של התנועה, השלטון המצרי. במקרה הטוב, יתכן שזו חובבנות וחוסר הבנה. במקרה הפחות טוב, החליטה וושינגטון לכרות ברית עם ארגונים וישויות שהיו שמחות לראות את מדינת ישראל נעלמת מהמפה. אז מבין השניים אני מעדיף להצטרף לאפשרות שבה דנו הבכירים הישראלים והפלסטינים: ששר החוץ קרי עוד לא מבין מי נגד מי במזרח הפרוע.

עדכון ראשון 12:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully