וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במבצע צבאי: ארה"ב פינתה את כל הדיפלומטים מטריפולי

מטוסי קרב ומסוקים השתתפו במבצע הפינוי הבהול, שנערך בשל הקרבות העזים בנמל התעופה, שגרמו להשמדת מטוסים רבים. זו הפעם השנייה ב-3 שנים שארה"ב סוגרת את השגרירות בטריפולי

מטוס שנפגע בהפצצות בנמל התעופה של טריפולי – יולי 2014. GettyImages
מטוס שנפגע מירי רקטות בנמל התעופה בטריפולי, השבוע/GettyImages

ארצות הברית פינתה את כל הסגל מהשגרירות בטריפולי בירת לוב, בשל חשש לביטחון העובדים. הסגל, כולל המאבטחים מחיל הנחתים שהוצבו בו, פונה לתוניסיה, "בעקבות האלימות המתמשכת בין המיליציות השונות". גם טורקיה והאו"ם פינו יחד כ-700 דיפלומטים ואנשי משפחה מלוב ביממה האחרונה.

בשבועיים האחרונים גברו מאוד העימותים בין המיליציות השונות בלוב, הנאבקות זו בזו על נשק, הון והשפעה פוליטית בחלקים שונים במדינה. העימותים כללו חילופי אש כבדים במסגרת המאבק על השליטה בנמל התעופה בטריפולי, ומטוסים שחנו בנמל הושמדו מירי רקטות גראד.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר לפני צאתו מפריז לוושינגטון כי נשקף "סיכון אמיתי" לצוות הדיפלומטי. הוא הבהיר כי ההחלטה לפנות את השגרירות עד הודעה חדשה התקבלה אחרי תדרוך מסווג.

צבא ארה"ב סייע בהעברת אנשי הסגל בבוקר יום שבת. המבצע ארך חמש שעות, וכלל מטוסי תובלה מדגם V-22, שלוו במטוסי קרב מדגם F-16.

חדשות נוספות מהעולם
45 אלף הפגינו נגד ישראל בלונדון, עשרות נעצרו בפריז
מביך: ארדואן חנך את הרכבת המהירה – ונתקע
חשש בעיראק: לוחמי דאעש במוסול הורו על מילת נשים

מטוס V-22  אוספריי. AP
מטוס-מסוק מדגם V-22, שהשתתף במבצע הפינוי/AP

דוברת מחלקת המדינה בוושינגטון, מארי הארף, אמרה כי "ההחלטה משקפת את מדיניות ממשל אובמה, שמביע דאגה רבה לביטחונם של הדיפלומטים האמריקנים מעבר לים". לדבריה, הלחימה בין המיליציות החמושות מתקרבת מאוד למתחם השגרירות האמריקנית.

שלוש שנים אחרי נפילת המשטר הדיקטטורי, ללוב אין צבא סדיר. ממשלתה הרעועה מסתמכת על שכירי חרב, ששירתו בעבר בצבא קדאפי. אלא שהמיליציות השבטיות חמושות בנשק משוכלל יותר, ומהלכות אימים על האזרחים, על המשטרה ועל בכירי הממשלה עצמם.

מיליצית זינתאן, המחזיקה כעת בשליטה בנמל התעופה, נאבקת עליו מול כמה שבטים המאוגדים תחת השם "חדר המבצעים של המהפכנים הלובים האיסלאמיסטים", או LROR. לפי כמה דיווחים, שתי הקבוצות מקבלות חימוש ומימון מממשלת לוב, שמקווה להשיב את נמל התעופה לידיה.

זו הפעם השנייה בשלוש שנים שארה"ב סוגרת את השגרירות בטריפולי. הפעם הקודמת הייתה בפברואר 2011, עם תחילת ההתקוממות נגד משטר קדאפי. שנה וחצי לאחר מכן, נהרגו השגריר האמריקני כריסטופר סטיבנס ועוד שלושה אנשי סגל, בפיגוע בקונסוליה בבנגאזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully