וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלידה, כדורגל וטרור: סיפורה של שכונת שג'אעיה

ניר יהב

24.7.2014 / 14:55

עם שוק מקומי סואן, קבוצת כדורגל מצליחה ותושבים מאירי פנים, היתה שג'אעיה אחת השכונות הטובות בעזה. עד השבוע, כשכוחות צה"ל נכנסו באש לחשוף את מנהרות הטרור שתחתיה

בימים האחרונים עלה שמה של שכונת שג'אעיה לכותרות. השכונה, המופגזת ללא הרף מאז הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה, מכונה על ידי הצבא "שכונת הטרור" על שום עשרות מנהרות הטרור שחמאס חפר מתחת לבתי התושבים. אלא שמהצד השני רואים את הדברים מעט אחרת: תושבי עזה, הציבור הפלסטיני, והעולם הערבי כולו העוקב אחר הנעשה בעזה מכנה את שג'אעיה "שכונת האמיצים" בזכות "הגבורה שבה עומדים אנשיה אל מול ההפצצות הישראליות", כלשון עזתים רבים שהסבירו זאת ברשתות החברתיות ובתקשורת הערבית.

שכונת שג'אעיה בעיר עזה. AP
בתים רבים נחרבו. שג'אעיה השבוע/AP

למען האמת, יש סיבה מדוע רבים כל כך מכנים אותה "שכונת האמיצים והגיבורים". שם השכונה, "שג'אעיה", נגזר מהמילה הערבית "שג'אע" (אמיץ). לפי הגרסה המקובלת, השכונה נקראה על שם אותם "אמיצים" שנהרגו מקרב הכוחות האיו?ב?ים בקרב שנערך באזור במאה ה-13 בינם לבין הצלבנים הנוצרים. על פי גרסה אחרת, השכונה קרויה על שם מצביא בשם שוג'אע א-דין אל-כורדי שנהרג בקרב עם הצלבנים בשנת 1239. כך או כך, מדובר בשכונה עתיקה מאד עם מבנים, בתי קברות ומסגדים מהמאה ה-14. מסגד אבן עות'מאן, לדוגמא, הוא אחד המסגדים העתיקים ביותר בעזה: הוא נבנה בתקופה הממלוכ?ית והתפרסם בזכות הארכיטקטורה יוצאת הדופן שלו. מי שהקים אותו היה אחמד בן עות'מאן שנולד בשכם, עבר לעזה ומת בשנת 1402.

מבצע "צוק איתן" | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

גבעה ומסביבה שכונה

שכונת שג'אעיה נמצאת במזרח העיר עזה – בסמוך לגבול עם ישראל - ונחשבת לשכונה הגדולה ביותר בעיר. מדרום לשכונה נמצאת שכונת זייתון ומצפון שכונת תופאח. מתגוררים בה כ-125 אלף תושבים, והיא מחולקת לשני חלקים: החלק הדרומי והעתיק המכונה "תורכמאן" והחלק הצפוני המכונה "אל-ג'דידה" ("החדשה"). את השכונה מפלחים שלושה רחובות מרכזיים: מנסורה, בגדד ונזאז. בקרבת רחוב נזאז אירעו ההיתקלויות הקשות במהלך המהלך הקרקעי במבצע "צוק איתן". ארבע החמולות המפורסמות והגדולות ביותר המתגוררות בשג'אעיה הן חילס, חג'אג', ג'ונדיה וחילו. בשכונה מתגוררות גם לא מעט משפחות של פליטים, בעיקר מאשקלון, אשדוד, רמלה, לוד, יבנה ויפו. בשל כך קיימים בשכונה גם שירותי סיוע לפליטים מטעם סוכנות האו"ם אונר"א.

רוב תושבי שכונת שג'אעיה עוסקים בעיקר בחקלאות ובתעשייה. לחקלאים יש אדמות ליד הגבול עם ישראל, והם מגדלים בהן בעיקר ירקות, תותים ופרחים. בעבר, לרבים מהם היו פרדסים אך כיום בקושי אפשר למצוא כאלה. בשג'אעיה יש גם כמה מפעלים גדולים, ובראשם המפעל הגדול ביותר ברצועת עזה לייצור גלידה וחלב השייך למשפחת ואדיה. ממש בלב השכונה שוכן השוק הגדול ביותר בעיר עזה, המכונה "השוק העממי" ("א-סוק א-שעבי"), שתושבים מכל רחבי העיר עולים אליו לרגל. בשוק אפשר למצוא בגדים, כלי בית וצעצועים ממצרים, ירדן וסוריה. "זה שוק מעולה", מספר תושב העיר עזה. "כל מה שמשפחה צריכה לעצמה, היא יכולה למצוא שם. והמחירים – זיל הזול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

אחת האטרקציות האהובות על תושבי השכונה היא "גבעת אל-מנטאר" ("תל אל-מנטאר"). זו גבעה שנישאת לגובה של 85 מטרים מעל פני הים ולאורך ההיסטוריה נחשבה למוקד אסטרטגי צבאי כדי להילחם באויבים. הקרבות המפורסמים ביותר שניטשו על השליטה בגבעה אירעו בין הצבא הבריטי לצבא העות'מאני במהלך מלחמת העולם הראשונה וכן בין צה"ל לבין הצבא המצרי במלחמת ששת הימים. כיום, הגבעה מהווה עבור תושבי השכונה מוקד לשלווה ולרוגע: הם נוהגים לעלות אליה, לשאוף אוויר פסגות, להביט אל הים וליהנות מנוף פסטורלי.

הגאווה המקומית: קפטן נבחרת הכדורגל וג'עברי

תושבי שג'אעיה ידועים בקרב תושבי רצועת עזה כנחמדים ונדיבים במיוחד. "הם מפורסמים באדיבות שלהם", מספר עבד, תושב העיר עזה. "אפשר להגיע לבקר אותם אפילו בלי להודיע. הם יארחו כל מי שמגיע, יתנו לו לאכול כיד המלך, יציעו לו ללון ויעשו הכול כדי שיהיה שבע רצון. לא כל תושבי הרצועה הם כאלה". אבל יותר מהכול, אוהבים תושבי השכונה כדורגל. הגאווה הגדולה ביותר של תושבי השכונה היא מועדון הכדורגל המצוין "איתיחאד שג'אעיה" ("איחוד שג'אעיה") שזכה באליפות רצועת עזה לא מעט פעמים בשנים האחרונות. אחת הגאוות הגדולות של השכונה הוא הכוכב המיתולוגי שלהם - סאא'ב ג'ונדיה - ששימש במשך עשור קפטן נבחרת פלסטין בכדורגל, פרש לפני מספר שנים ממשחק פעיל ועבר להיות מאמן הקבוצה.

השכונה הצמיחה גם מספר דמויות פוליטיות ידועות, בראשן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי ד"ר רמדאן שלח שנולד בשכונה בשנת 1958 ומשם המשיך לקריירה פוליטית מוצלחת במצרים. בכיר נוסף שהתגורר בשכונה היה מפקד הזרוע הצבאית של חמאס לשעבר, אחמד ג'עברי, שחיסולו בשנת 2012 הוביל למבצע "עמוד ענן". מוצאה של משפחתו אמנם מחברון, אך בשנות ה-30' נמלטו חבריה לעזה. אחמד ג'עברי היה דור שלישי בשג'אעיה ובמערכת הביטחון מצביעים עליו כמי שהורה להפוך את שג'אעיה לעיר שתחתיה קיימת עיר תחתית עם עשרות מנהרות טרור. גם ד"ר ח'ליל אל-חיה, חבר פרלמנט מטעם חמאס, מתגורר בשכונה. בעבר הוא אף ניצל מניסיון חיסול לאחר שצה"ל תקף את ביתו.

שכונת שג'אעיה בעיר עזה. AP
60-70 אחוזים מהבתים ברחובות המרכזיים נפגעו. שג'אעיה השבוע/AP

באופן מפתיע, לא מעט מתושבי השכונה מזוהים דווקא עם תנועת פתח. הגם שבשנים האחרונות חלה התקרבות לארגון האיסלאמי, הרוב עדיין מזוהה עם תנועתו של אבו מאזן. כמעט כל חמולת חילס, החמולה הגדולה בעזה, נחשבת לתומכת בפתח. ב-2008 התנהלו עימותים קשים ביותר בשכונה בין אנשי חמאס לבין חברי החמולה. בתום העימותים האלימים נאלצו מאות מאנשי חמולת חילס להימלט לישראל ומשם לשטחי הגדה. המפורסם שבחמולה הוא אחמד חילס, אחד מהמנהיגים הוותיקים של פתח ברצועה שנמלט אף הוא באותם אירועים. מיעוט מתושבי השכונה תומך בחזית העממית, בחזית הדמוקרטית ואפילו בתנועות קומוניסטיות.

בימים אלו מתמודדים תושבי שכונת שג'אעיה עם קרבות, הרס ופגיעה קשה בתשתיות. רוב מכריע של תושבי השכונה אכן נענה לקריאת צה"ל לפנות את בתיהם כדי לא להיפגע, אך היו כאלה שבמהלך מנוסתם נפגעו או כאלה שנאלצו להישאר בשל נכותם או זקנתם. "60-70 אחוז מהבתים ברחובות נזאז ומנסורה נפגעו", מספר סאמר, תושב השכונה. "חלק נהרסו לגמרי וחלק ניזוקו באופן חלקי. תושבי השכונה מפחדים לחזור לבתים שלהם ולראות את הנזקים שנגרמו להם. אלו שלא נמלטו משג'אעיה נותרו ללא מים וללא חשמל. אלו שברחו – נמלטו לבתי ספר של אונר"א ולקרובי משפחה שגרים רחוק. עדיין נותרו אנשים מתחת להריסות הבתים בשכונה, כל יום מוציאים עוד ועוד גופות. עצוב שתושבי שג'אעיה, שספגו כל כך הרבה באינתיפאדה הראשונה והשנייה, חוטפים שוב פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully