וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמת האו"ם: פתיחת מעבר רפיח והקלה בהעברת סחורות

מזכ"ל האו"ם יגיע למצרים יחד עם ג'ון קרי כדי לדון עם הנשיא א-סיסי ביוזמה החדשה להפסקת האש. בפתח דיון חירום של מועצת הביטחון, הבהיר שגריר ישראל באו"ם: "אין חייל חטוף"

צילום: אבי כהן, עריכה: יותם בן-דוד

(ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בבסיס הקריה, אתמול)

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מוביל בימים אלה ביחד עם מדינות באיחוד האירופי יוזמה חדשה להפסקת אש בין חמאס לישראל, כך דיווחו הלילה (שני) גורמים בעולם הערבי. על פי היוזמה החדשה, המבוססת על היוזמה המצרית להפסקת אש, יינתנו ערבויות לפתיחת מעבר רפיח בעתיד, ויוצבו בו כוחות מטעם הרשות הפלסטינית. כמו כן, תושבי רצועת עזה יזכו להקלות בהכנסת סחורות לרצועת עזה במעברים מישראל.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
גדס"ר גולני איבד שניים מקציניו בקרבות בשג'אעיה
תיעוד נדיר: לוחמי גולני בקרב מול חמאס בשג'אעיה
נתניהו: "הפעולה בעזה עתירת סיכונים - אך הכרחית"

על מנת לקדם את היוזמה, צפוי באן קי מון להגיע מחר לישראל, זאת לאחר שנפגש אתמול עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ועם אמיר קטאר, חמד בן חליפה השני. המזכ"ל יגיע היום לקהיר וייפגש עם נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, במקביל להגעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, למקום. "ארצות הברית ושותפותיה בעולם מודאגות מהאפשרות של הסלמה נוספת ומאובדן חיי חפים מפשע", אמרה היום דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי. "אנחנו מאמינים כי יש להחיל הפסקת אש בהקדם האפשרי – כזו שתשחזר את הבנות נובמבר 2012". היא הוסיפה כי "ג'ון קרי פועל על מנת לקדם את היוזמה המצרית להשגת ההבנות האלה, והוא יגיע לאזור לשם כך".

מזכיר האו"ם באן קי-מון בפתיחת עצרת האו"ם ה-68 בניו יורק. 24 בספמבר 2013. AP
יגיע לישראל מחר על מנת לקדם את היוזמה החדשה. באן קי מון/AP

בתוך כך, המשלחת הירדנית לאו"ם זימנה בשם מדינות הליגה הערבית כינוס חירום של מועצת הביטחון על מנת לדון בלחימה ברצועת עזה. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הבהיר בפתח הישיבה כי השמועות על חייל ישראלי חטוף ברצועת עזה הן שקריות. "אין חייל ישראלי חטוף", אמר פרושאור לכתבים במקום.

עם זאת, מדובר צה"ל נמסר כי הנושא עדיין בבדיקה. אתמול, הכחיש גורם צבאי את השמועות שנפוצו על אירוע שבו נחטף לכאורה חייל צה"ל. הגורם הביע צער על גל השמועות שמלווה את הפעילות המבצעית של צה"ל. לדבריו, הדבר מפריע בשעות אלה למאמץ המבצעי.

פרושאור התייחס בדבריו גם למבצע "צוק איתן" ולפעולות צה"ל ברצועת עזה, והבהיר כי המבצע יימשך "עד שיהיה שקט בישראל". לדבריו, "אם יהיה שקט בישראל, יהיה שקט בעזה". השגריר ציין כי ישראל הסכימה להפסקת אש שלוש פעמים במהלך סבב הלחימה האחרון, אולם חמאס סירב לה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשאנחנו מממשים את זכותנו להגנה עצמית אנו מקבלים גינויים". פרושאור/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא הוסיף כי "לחמאס הייתה הזדמנות לבנות מחדש את רצועת עזה לאחר ההתנתקות", אולם הארגון פנה להתחמשות. פרושאור הבהיר: "אין לנו מלחמה נגד תושבי עזה". לטענתו, "כשאנחנו מממשים את זכותנו להגנה עצמית אנו מקבלים גינויים. אז איך אנחנו אמורים לעשות את זה?".

השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, שנשא דברים לפני השגריר הישראלי, קרא למועצת הביטחון ולאו"ם לסייע בסיום האלימות, והבהיר כי לטענתו הדרך היחידה להפסיק את מעגל האלימות היא הסרת המצור על רצועת עזה. כמו כן, נשאל מנסור אם הרשות הפלסטינית שוקלת לבקש לפנות לבית הדין הבינלאומי, וענה: "הנושא נמצא בבחינה".

הדרישה הירדנית: "נסיגת כוחות הכיבוש הישראליים"

הצעת ההחלטה שצפויה להגיש ירדן למועצת הביטחון במהלך הישיבה הגיעה לידי סוכנות הידיעות אי-פי, ותכלול הבעת "דאגה חמורה" בנוגע למספר הרב של אזרחים הרוגים ברצועת עזה, בהם ילדים. כמו כן, תקרא הצעת ההחלטה להפסקת אש מידית. ההצעה מתייחסת גם לדרישה ל"נסיגה של כוחות הכיבוש הישראליים מרצועת עזה".

ביום שבת, נערך דיון חירום נוספת של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למבצע "צוק איתן", גם אז לבקשת המשלחת הירדנית. תת-מזכ"ל האום, ג'פרי פלטמן, הביע בדיון תקווה שהצדדים ישימו קץ למעשי האלימות, בהתאם להחלטות המועצה. חברי המועצה הכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הדגישו כי על התגובה להיות מידתית, ולהימנע מפגיעה באזרחים.

כבר בשבוע שעבר הציע יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, למצרים לפתוח את מעבר רפיח בפיקוח מנגנוני הביטחון של הרשות. זאת משום שמבחינת חמאס, אחת הדרישות העיקריות לעצירת הלחימה טמונה בפתיחה המעבר, המקשר את הרצועה עם מצרים. מקורות ישראלים אמרו אז לוואלה! חדשות כי ירושלים לא תתנגד לפתיחת המעבר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחחו אתמול בטלפון על המצב ברצועת עזה. בשיחתם, השנייה בארבעת הימים האחרונים, שב אובמה וגינה את התקפות חמאס נגד ישראל ואמר שוב כי לישראל הזכות להגן על עצמה. כמו כן, הביע נשיא ארצות הברית את חששו מהמספר ההולך וגובר של נפגעים וממספר ההרוגים מקרב חיילי צה"ל ומקרב האזרחים הפלסטינים. לפיכך, אמר אובמה לראש הממשלה נתניהו כי קרי יגיע לקהיר על מנת להשיג הפסקת אש מידית על בסיס הבנות "עמוד ענן". אובמה הדגיש כי ארצות הברית תפעל בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל ועם מדינות נוספות באזור,כדי ליישם את הפסקת האש ולהגן על האזרחים בעזה ובישראל.

(עדכון ראשון: 3:10)

בנימין נתניהו ומשה יעלון במסיבת עיתונאים בקריה. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמישה מ-13 לוחמי גולני שנהרגו אתמול בשג'אעיה שבמרכז הרצועה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הלווייתו של החייל בניה רובל, שנהרג במהלך מבצע צוק איתן, בבית העלמין בחולון, יולי 2014. דרור עינב
הלווייתו של לוחם הצנחנים סמל בניה רובל, שנהרג ביום שבת בהתקלות עם מחבלים בעזה/דרור עינב
הריסות באזור שבו נהרגו ארבעה ילדים בתקיפת צה"ל בחוף הים של עזה במסגרת מבצע צוק איתן – 16 ביולי 2014. AP
חוף הים בעזה, לאחר תקיפת צה"ל ביום רביעי שבה נהרגו ארבעה ילדים/AP
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully