וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לנתניהו: "תומכים בזכות ישראל להגן על עצמה"

18.7.2014 / 20:14

נשיא ארצות הברית שוחח עם ראש הממשלה, ובמהלך השיחה נשמעו אזעקות בתל אביב. "אף מדינה לא צריכה להשלים עם ירי טילים". נתניהו יפנה למנהיגי העולם לגייס תמיכה להמשך המבצע

צילום: יותם רונן, בני ואינר, אבי כהן, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: לירון בארי

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אחר הצהריים (שישי) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ועדכן אותו בהתפתחויות במבצע "צוק איתן". במהלך השיחה בין השניים נשמעה אזעקה, עקב ירי רקטות למרכז הארץ. "זאת המציאות בה חיים מיליונים מאזרחי ישראל בימים האחרונים", אמר נתניהו, שהוסיף כי חמאס משתמש בתושבי עזה כמגן אנושי.

מבצע קרקעי ברצועת עזה: עדכונים שוטפים

במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן, הדגיש אובמה את תמיכתה של ארצות הברית בזכות של ישראל להגן על עצמה, והוסיף כי אמר לנתניהו בשיחה שערכו כי ארצות הברית ובעלות בריתה מודאגות מהסיכון של הסלמת העימות. כמו כן, אובמה הביע תקווה כי ישראל תמשיך לפעול באופן הממזער את הפגיעה באזרחים. נתניהו הודה לנשיא אובמה על תמיכתה של ארה"ב בישראל ועל שותפותה בפיתוח מערכת "כיפת ברזל".

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
סקר: 17% מהציבור חושב שצריך וכדאי לדבר עם חמאס
תיעוד: נחשפו 21 פירי מנהרות טרור בקרבת הגבול
הפלסטינים: "פגז נחת בחדר השינה - 3 אחים נהרגו"
פרשנות | כך הצליח חמאס המתוסכל לגרור את ישראל לתוך עזה

נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, וושינגטון.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"כולנו עובדים קשה לחזור להפסקת האש שהושגה בנובמבר 2012". אובמה ופרס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"אף מדינה לא צריכה להשלים עם ירי טילים לתוך הגבולות שלה, או טרוריסטים שחופרים מנהרות לתוך השטח שלה", אמר אובמה. "הבהרתי שאנו מודאגים מהסכנות של הסלמה נוספת ואובדן חיים של אזרחים תמימים. לכן, למרות שאנו תומכים במאמצים הצבאיים של ישראל להבטיח שטילים לא נורים לתוך השטח שלה, אמרנו גם שבמבצע הקרקעי הנוכחי אנו מקווים שישראל תמשיך לגשת לתהליך הזה באופן שמצמצם את הפגיעה באזרחים".

אובמה התייחס למאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש בין ישראל לפלסטינים. "כולנו עובדים קשה לחזור להפסקת האש שהושגה בנובמבר 2012. שר החוץ קרי עובד על התמיכה ביוזמה המצרית ופועל לקדם את התוצאה הזאת", אמר. הוא אף ציין כי מסר לנתניהו שקרי "מוכן להגיע לאזור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בתוך כך, נתניהו צפוי לפתוח בסבב שיחות עם מנהיגי העולם, על מנת לאפשר את "המרחב הבינלאומי" הנדרש להמשך מבצע "צוק איתן" - כך מסר היום גורם מדיני, בתום ישיבת ממשלה שנערכה הבוקר. במהלך הישיבה, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ ושר הביטחון משה יעלון העבירו סקירות ביטחוניות, ועדכנו את השרים בפעילות צה"ל נגד המנהרות ברצועת עזה.

הממשלה עודכנה בהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני, אשר הצביע בעד הרחבת המבצע הצבאי פה אחד. "מטרת המבצע הייתה ונשארה השבת השקט תוך פגיעה משמעותית בתשתיות הטרור", מסר הגורם. "לצה"ל יינתן הזמן הנדרש לבצע את המשימה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל, בני גנץ, בביקורם בבור בקריה, 18 ביולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הערכת מצב בקריה, בהשתתפות נתניהו, יעלון וגנץ, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

הוא הוסיף כי החלה היערכות להרחבת המבצע, במישור הצבאי ובמישור המדיני. הערכות המצב הביטחוניות יימשכו במהלך היום בבסיס הקריה בתל אביב, ונתניהו אף יערוך שם קבלת שבת הערב. כמו כן, במהלך היום עדכן נתניהו את ראשי סיעות האופוזיציה בהתפתחויות.

הגורם סרב להתייחס באופן ספציפי להצעות הקיימות להפסקת אש, אך הבהיר כי "האמירה שלנו, שנאמרה גם לפני כן, שיש יעד למבצע וניתן להשיגו בדרך צבאית או בדרך מדינית, עדיין תקפה".

ראש הממשלה צפוי לפגוש מחר את שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, המבקר בימים אלה בקהיר. היום נפגש שם פביוס עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, על רקע הניסיונות להגיע להפסקת אש. בפתח הפגישה, אמר פביוס לכתבים: "מטרתו של הביקור היא להביא להפסקת ספירלת האלימות, ולהגיע להפסקת אש במהירות האפשרית". לדבריו, אבו מאזן ביקש מצרפת "להביא את הטורקים ואת הקטארים לשולחן, מאחר שללא ספק עשויה להיות להם השפעה מיוחדת על חמאס".

לורן פביוס וסמיח שוקרי במסיבת עיתונאים בקהיר. רויטרס
"להביא להפסקת ספירלת האלימות, ולהגיע להפסקת אש במהירות האפשרית". פביוס עם עמיתו המצרי, סמיח שוקרי, היום/רויטרס

בתוך כך, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הדגישה היום, בהתייחסות למבצע הצבאי הישראלי, כי למדינות הנמצאות תחת מתקפה יש את הזכות להגן על עצמן. במסיבת עיתונאים שנערכה בברלין, הוסיפה מרקל: "על שני הצדדים לקבל על עצמם פשרות כואבות, אך אנחנו עומדים לצד ישראל בכל הנוגע להגנה עצמית".

גם מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס לכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל לרצועת עזה, והפציר בישראל להגביר את המאמצים למנוע הריגת אזרחים פלסטינים. בהמשך היום, צפוי להיערך דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למשבר ברצועת עזה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני קראו לסיום הלחימה בעזה ולחידוש תהליך השלום הישראלי-פלסטיני. לפי הודעה שנמסרה מהקרמלין, השניים שוחחו, על רקע "חששות כבדים מהסלמה", והדגישו את הצורך לסיים במהירות את העימות המזוין.

ארדואן על איילת שקד: "אין הבדל בינה לבין היטלר". רויטרס
"הממשל המצרי פועל בשיתוף פעולה עם ישראל נגד חמאס". ארדואן/רויטרס

מדינות אחרות הביעו ביקורת קשה על המבצע הצה"לי. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, חזר היום על טענתו כי ישראל מבצעת "רצח עם" בפלסטינים, והוסיף: "מדינת ישראל פוגעת בשלום העולמי ובשלום במזרח התיכון". הוא אף גינה את מעורבותו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי, במבצע "צוק איתן" ובלחימה נגד ארגון חמאס. "הוא לא שונה מאחרים", טען בהתייחסו לישראל, "סיסי בעצמו הוא דיקטטור". לדבריו, הממשל המצרי פועל "בשיתוף פעולה" עם ישראל נגד חמאס.

ממשלת אקוודור אף החליטה על החזרת שגרירה בישראל, גיירמו בסנטה, לצורך התייעצות במשרד החוץ, ופרסמה הודעת גינוי חריפה, בעקבות הפלישה הישראלית, להגדרתה, לרצועת עזה. אקוודור היא המדינה הראשונה שנוקטת בצעד כזה מאז תחילת מבצע "צוק איתן". "ממשלת אקוודור קוראת להפסקה מידית של המבצע הצבאי הישראלי בשטחים פלסטיניים ושל התקיפות נגד אוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה, מהן נהרגו מעל 200 בני אדם, בהם נשים וילדים", נמסר בהודעה הרשמית. כמו כן, אקוודור קראה לקהילה הבינלאומית לנקוט באחריות ולפעול לסיום המבצע, "על מנת להציל חיי חפים מפשע ולשמר את השלום והביטחון הבינלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully