וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע המבצע: תינוקת מעזה הובאה לניתוח בישראל

18.7.2014 / 23:12

בעיצומו של "צוק איתן", כשרקטות נוחתות בישראל ורצועת עזה מופצצת, הועברה התינוקת הפלסטינית, הסובלת ממום נדיר בלב, לטיפול המורכב בתל השומר. "מקווים ליחסים טובים עם שכנינו"

בימים אלה של מתיחות שיא בין ישראל לפלסטינים, תינוקת בת שבוע הובאה לניתוח לב מורכב במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. תחת מטחי הרקטות וקשיים רבים במעבר ארז, ובתוך מציאות בלתי אפשרית, היא עשתה את הדרך יחד עם דודתה לבית החולים, כשאמה נשארה בעזה להתאושש מהלידה.

התינוקת נולדה ביום רביעי שעבר בבית חולים בעזה עם מום מולד קשה בלבה. "משרד הבריאות הפלסטיני פנה אלינו ביום ראשון ושלח את התיק הרפואי של התינוקת", סיפר מתאם ההבאה של חולים פלסטינים מטעם בית החולים תל השומר, ראיד בלעום. "אחרי שהרופאים ראו את התיק, הם אישרו מיד שמדובר במקרה דחוף ומשרד הבריאות הפלסטיני תיאם את העניין מול צה"ל. למחרת ציפינו לה, אך בשל המצב היא לא הגיעה".

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
צוק איתן: הפרומו למלחמה עם חיזבאללה
ילדה מעזה כותבת: חיים במלחמה תמידית
"גם אנחנו מפחדים על הילדים שלנו"

הצל לבו של ילד. צילום: באדיבות הצל לבו של ילד, מערכת וואלה! NEWS
"התינוקת הגיעה עם מום מורכב". תינוקת פלסטינית מובאת לטיפול בישראל/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות הצל לבו של ילד

היום שלאחר מכן היה קשה במיוחד במערכה בין ישראל לחמאס. באותו בוקר הייתה אמורה להיכנס לתוקף הפסקת אש בתיווך מצרים, אולם מטחי רקטות כבדים שנורו מרצועת עזה לישראל סיכלו אותה. "המבצע היה מורכב במיוחד, משום שאמבולנס פלסטיני העביר אותה עד מחסום ארז ואמבולנס ישראלי של מגן דוד אדום חיכה לה שם", אמר בלעום. "כל המבצע הזה נערך תחת החלטה של חמאס לסגור את מעבר ארז ולא לאפשר מעבר של חולים".

"התינוקת המתינה באמבולנס יחד עם דודתה במעבר ארז, ורק כעבור כמה שעות, בעשר בבוקר, נפתח המחסום לשלוש שעות למעבר חולים והן עברו מהצד הפלסטיני לצד הישראלי", המשיך בלעום. צוות מד"א העביר את התינוקת ממעבר ארז לכיוון תל השומר, "תוך סכנת חיים גם של התינוקת וגם של הצוות הרפואי", לדברי בלעום. הפעוטה הגיעה לבית החולים ואושפזה במחלקת טיפול נמרץ פגים בשל משקלה הנמוך ומצבה הרפואי המורכב.

מעבר ארז. שי מכלוף
אמבולנס פלסטיני העביר את התינוקת עד מעבר, שם חיכה לה אמבולנס של מד"א/שי מכלוף

"התינוקת הגיעה לפני יומיים עם מום לב מאוד מורכב", אמר מנהל המרכז למומי לב מולדים ומנהל המחלקה לניתוחי לב ילדים, ד"ר דוד משאלי, שצפוי לנתח את הפעוטה. "חדר אחד במקום שני חדרים ועורק הריאה שלה סתום לגמרי. דם לא מגיע לריאות. היא חיה על זמן שאול, רק הודות לצינור וכלי דם שפתוחים רק בתקופה העוברית היא שורדת. אנחנו שומרים עליו פתוח לאחר הלידה בעזרת תרופה. ברגע שנפסיק את התרופה, לא יגיע דם לריאות והיא תמות מיד".

אחד מכל מאה ילדים שנולדים בעולם סובל ממום בלב. בחלק מהמקרים מסכן הדבר את חיי הילד, אך במקרים רבים ניתן להצילו בעזרת ניתוח. לדברי ד"ר משאלי, ברצועת עזה אין כלל ניתוחי לב בילדים עקב מחסור ברופאים מנתחים, צוות רפואי מיומן ומכשור.

"התיקון של המום הזה ייעשה בשלושה שלבים: שלב ראשון מיד לאחר הלידה, לאחר מכן תלך הביתה ובגיל חצי שנה תבוא לניתוח נוסף ובגיל שלוש תגיע לניתוח אחרון", הסביר משאלי. "למרות שמדובר במום קשה, היום בעזרת סדרת הניתוחים הזאת אפשר לתת לה תוחלת חיים ואיכות חיים כמעט רגילה. אנחנו רק מקווים שהעבודה הזאת תהווה עבורנו שגרירות טובה ליחסים עם שכנינו".

בלעום מכיר לעומק את נושא מעבר חולים מהרצועה לישראל. לדבריו, "הדבר מתאפשר בדרך כלל במקרים של הצלת חיים. חמאס לא מונע מעבר במקרים כאלה, גם משום שמדובר בנושא רגיש וגם כי הוא לא רוצה לשאת בנטל הכלכלי שכרוך באי-טיפול בחולים בסכנת חיים. בגלל המצב הביטחוני המתוח ומאז ההסלמה, אנחנו רואים הרבה פחות מקרים של מעבר חולים מהרצועה".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully