וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב' זה בום: מילון הילדים למלחמה

מתקשים להסביר לילדיכם מה זה גראד או מדוע חשוב לרוץ למרחב המוגן? מסבירת פיקוד העורף לילדים הפיצה מילון ובו כל ההסברים וכמה רעיונות להפוגה בין האזעקות

אם מחבקת את בנה במהלך אזעקה בזמן מבצע צוק איתן – תל אביב, 16 ביולי 2014. עודד בלילטי, AP
איך מסבירים את המצב החדש?/AP, עודד בלילטי

מאות אלפי ילדים הצטרפו לאחרונה לטווח ירי הרקטות ועדיין לא התרגלו לאזעקות, להדי הפיצוצים ולריצה למקלטים. מסבירת פיקוד העורף לילדים, רס"ן במילואים טלי ורסנו- אייסמן, ביקשה לספק מענה לשאלות הרבות שילדים מציפים בהם את הוריהם וכתבה "מילון מלחמה". כל אות באלף-בית העברי זכתה למונח - שלעיתים נכפה על האות – כדי להסביר לילדים (וגם להורים) מה זה בדיוק גראד או כיפת ברזל ואיך מתמודדים עם הפחד.

מבצע ”צוק איתן”, היום התשיעי: עדכונים שוטפים
הירי נמשך: מטח לעבר גוש דן, פצועה קל מרסיסים בבאר טוביה
אם עבריה: כיפת ברזל היא האויב האמיתי שלך
אולטימטום צה”ל פקע: תושבי זייתון ושג’עייה לא התפנו

אזעקה - מערכת התראה המזהירה מפני רקטות ששוגרו לעבר ישראל. היא נשמעת כמו צפירה של יום הזיכרון, רק שהיא "עולה ויורדת" כמו הקריאות של טרזן. האזעקה אולי קצת מבהילה, אבל יש לה תפקיד חשוב מאוד – להתריע בפנינו שיש להיכנס למרחב המוגן בעת ירי טילים!

"בום" - לעיתים נשמע "בום" גם ללא אזעקה. במקרה שכזה, חשוב לפעול כאילו נשמעה אזעקה ולהיכנס למרחב המוגן. ה"בום" יכול להיות כתוצאה מנפילה של רקטה או כתוצאה מיירוט של מערכת "כיפת ברזל".

גראד - סוג של רקטה, שבשונה מרקטת קסאם, מסוגלת להגיע לטווח רחוק יותר ומכילה חומר נפץ רב יותר.

דקות - עשר דקות! זה הזמן שנדרש מכם להישאר במרחב המוגן מרגע הישמע ה"בום". דבר זה מבטיח הגנה במקרה של מטח טילים וכן מנפילת פסולת של טיל היירוט ששוגר מ"כיפת הברזל".

הכי מוגן שיש - את המרחב המוגן הבטוח ביותר נבחר בהתאם לפרק הזמן העומד לרשותנו מרגע הישמע האזעקה או השמע קול נפץ, לפי סדר העדיפות הבא: ממ"ד/ ממ"ק / מקלט/ מרחב פנימי מוגן או חדר מדרגות.

ונטילציה - אוורור רגשות. בימים כאלו חשוב לדבר על מה שקורה ועל מה שמרגישים, לשתף חברים, אחים, הורים ולהימנע מ"לשמור בבטן".

ישראלים צופים ביירוטי כיפת ברזל 13 ביולי 2014. רויטרס
פועלת ביום ובלילה, בכל תנאי מזג האוויר ומסוגלת להתמודד עם איומים על המדינה. צופים ביירוט של כיפת ברזל/רויטרס

זמן התרעה - לכל אזור נקבע זמן ההתרעה אחר. ככל שמתרחקים מאזור הגבול עם רצועת עזה, זמן ההתרעה ארוך יותר. כך למשל בשדרות יש רק 15 שניות מרגע הישמע האזעקה עד לנפילת רקטה, ובתל אביב יש דקה וחצי.

חיבוק - תתחבקו חיבוק חם ואוהב. אין כמו חיבוק במצבי לחץ. בזמן החיבוק משתחרר אוקסיטוצין, הורמון אהבה שגורם לנו לרצות להעניק למישהו אחר ולשכוח לרגע את עצמנו.

טיל - סוג של כלי נשק הנע באוויר או בחלל עם מערכת הנחיה המכוונת אותו למטרתו.

יחד - חשוב להיות יחד בזמן חירום. ה"יחד" נותן כוח להתמודד עם האירועים הבלתי שגרתיים.

"כיפת ברזל" - מערכת ליירוט רקטות. המערכת פועלת ביום ובלילה, בכל תנאי מזג האוויר ומסוגלת להתמודד עם איומים על המדינה.

להישמע להנחיות - פיקוד העורף מפרסם הנחיות התנהגות. חשוב להישמע להן - אלו הנחיות מצילות חיים!

מרחב מוגן - המקום שאליו ניכנס בעת אזעקה או בעת שמיעת קול נפץ. את המרחב המוגן יש לבחור על פי הנחיות פיקוד העורף. יש לבחור את המרחב המוגן מראש.

נשימות - הדבר הראשון שנפגע כתוצאה ממצב הלחץ – זה הנשימות. חשוב שנלמד לנשום נכון כדי להרגיע את גופנו ואת עצמנו.

חיילי צה"ל מנמנמים על גבול רצועת עזה במסגרת מבצע צוק איתן -  15 ביולי 2014. רויטרס
חיילים רבים קיבלו "צו 8"/רויטרס

סכנה - כשאנו בתוך המרחב המוגן, אנו מוגנים ולא נשקפת לנו סכנה. חשוב שנבדיל בין המושגים "סכנה" ו"פחד". לפעמים הסכנה חלפה אך נשאר הפחד, ובפחד אפשר לטפל.

עורף - החלק האחורי, מה שלא נמצא ב"חזית". מסמל את האוכלוסייה האזרחית שלא נלחמת בקרב, אך מהווה יעד לפגיעות של האויב. העורף כולל את כולם: הורים, סבים, ילדים ועוד.

פנאי - על אף מצב החירום הקיים, חשוב לנסות ליצור פעילויות פנאי והפוגה ולמצוא הסחות דעת ממצב החירום. נסו לקיים פעילויות משחררות הכוללות הנעה של הגוף, קפיצה בחבל או כל דבר שמפעיל את השרירים, משחרר אנדורפינים שמטיבים את מצב הרוח. תזמינו את הצחוק לתוך היום שלכם: תראו את הפרק הכי "קורע" מסדרה שאתם אוהבים, תיפגשו במישהו שתמיד מצחיק אתכם, עשו מרתון בדיחות.

צו 8 - כשהצבא מעוניין לבצע גיוס של חיילי מילואים מהיר, הוא מוציא לחייליו צווי 8 והם מחויבים להגיע לבסיס הצבאי שלהם. גם במבצע הזה, גויסו אנשי מילואים רבים ב"צו 8".

קאסם - רקטה פשוטה עשויה מתכת ומלאה חומר נפץ. הקסאם פותח על ידי ארגון חמאס ומיוצרת ברצועת עזה.

רגע זה - אי אפשר לשנות את המציאות, אך ניתן לשנות את האופן שבו אנו מתייחסים אליה. נסו לנצל את הרגעים בין האזעקות כדי ליהנות מ"הרגע הזה". עשו משהו שאתם אוהבים: שמעו מוזיקה שאתם אוהבים, קראו ספר, צפו במרתון סדרות, שחקו במשחק קופסא טוב.

שמועות - בזמן חירום צצות שמועות רבות. חשוב לצרוך את המידע מכלי תקשורת מהימנים ורשמיים.

תרגול - הוכח כי מי שמוכן יותר, מוגן יותר. דבר שיכול לסייע למוכנות של כולנו הוא תרגול. תרגלו כניסה למרחב המוגן בבית הספר, בבית ובעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully