וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו תנאי ישראל וחמאס להסכם הפסקת אש

14.7.2014 / 21:48

פרסום ראשון: לוואלה! חדשות נודע שמצרים הגבירה את מאמצי התיווך לשם השגת הסכם שיביא לסוף הלחימה. ישראל דורשת, מלבד חזרה להבנות "עמוד ענן", פירוז עזה מרקטות ופירוק המנהרות

צילום: טל אנגלנדר, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

פרסום ראשון: מצרים הגבירה בימים האחרונים את מאמציה להגעה להסכם הפסקת אש בין חמאס לבין ישראל, אולם הפער בין הצדדים נותר גדול לנוכח הדרישות הגבוהות של עזה וירושלים - כך נודע היום (שני) לוואלה! חדשות, מפי מקורות שונים המעורבים במגעים. הדרישה המרכזית שמציגה ישראל במסגרת המשא ומתן להפסקת אש, לפחות מאז יום שישי, היא שחמאס יחזור להבנות שהושגו בסיום מבצע "עמוד ענן" ב-2012. אולם, בנוסף דורשת ישראל לפרז את רצועת עזה מרקטות ולפרק את המנהרות הפועלות בין עזה לבין ישראל. קצין בכיר בצה"ל העריך הערב כי חמאס קרוב לקבל על עצמו את ההבנות של מבצע "עמוד ענן", בנוסף לכמה הבנות נוספות לקראת אפשרות של הסכם רגיעה.

חמאס מצדו, דורש את שחרורם של 56 אסירים ששוחררו לאחר עסקת שליט ונעצרו שוב בגדה המערבית לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים. בנוסף, מציב הארגון כדרישה את פתיחת מעבר רפיח וכן את העברתם המסודרת של משכורותיהם של 40 אלף הפקידים של ממשלת חמאס לשעבר.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
רקטה התפוצצה בשדרות; נזק נגרם לבתים וכלי רכב
חייל נפצע קל מרסיס פצמ"ר ששוגר לאשכול
חמאס: מזל"ט שלנו ביצע "משימה מיוחדת" בשמי הקריה

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, בדוחה בירת קטאר. דצמבר 2012. רויטרס
דורש לשחרר את עצירי שליט. ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל/רויטרס

אולם, בשלב זה נראה כי הדרישות של שני הצדדים אינן ריאליות. חמאס לא יסכים לפרז את עזה מרקטות וככל הנראה גם לא לפרק את המנהרות. מצרים מצדה, כבר הבהירה שלא תסכים לפתיחת מעבר רפיח, כל עוד לא תהיה במקום נוכחות ופיקוח של הרשות הפלסטינית ושל מנגנוני הביטחון שלה, וכן שתתבצע פריסה שלהם בציר פילדלפי, בגבול שבין עזה ומצרים. כמו כן, אם ישראל שוללת בשלב זה את תשלום המשכורות של פקידי חמאס, הרשות אינה יכולה לעשות זאת דרך הבנקים בגלל חוק מימון הטרור, ובנוסף מצרים אינה מאפשרת העברת כספים במזומן לטובת המשכורות.

אחת ההנחות של הצד הפלסטיני היא שסוגיית שחרור האסירים היא דווקא הסעיף שיכול לאפשר לשני הצדדים לעצור את האש. מדובר באסירים שרובם לפחות אינו מהווה סיכון ביטחוני, וחמאס כבר הבהיר שהנקודה הבעייתית מבחינתו היא אינה עם האסירים שמעורבים בפיגועים אלא עם אלו שנעצרו ללא סיבה. בדרג הביטחוני יש אי אלו גורמים בישראל שאינם פוסלים על הסף את הרעיון. מנגד, בדרג המדיני טוענים כי הדבר אינו צפוי לקרות.

לעת עתה, ההנחה הרווחת בין שלל הגופים המעורבים בהסלמה האחרונה, היא שהמדינה היחידה שיכולה להביא לפריצת דרך היא עדיין מצרים. בין היתר, מאחר שישראל אינה רוצה במעורבות של קטאר או טורקיה. המצרים הבהירו לישראל שעל כל הסכם להפסקת אש לכלול גם צעדים נוספים בהמשך, אשר יביאו לחיזוק מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – רמאללה, 19 ביוני 2014. רויטרס
ישראל רוצה לחזק את מעמדו. אבו מאזן/רויטרס

גורם מדיני ישראלי אמר הערב לוואלה! חדשות כי "בין אם חמאס יסכים ללכת להפסקת אש ובין אם יסרב, ישראל תרוויח מכך". הגורם הסביר כי "חמאס תומרן לפינה", והוסיף כי "אם הוא יקבל את ההצעות להפסקת אש, הוא יסיים את סבב הלחימה מתוסכל וללא הישגים. ישראל גרמה לחמאס נזק גדול מכפי שמנהיגיו טוענים, ואילו הוא לא הצליח לפגוע בחסינות העורף או להוציא לפועל פיגוע איכותי. לעומת זאת, אם חמאס יסרב להצעות להפסקת אש, לישראל תהיה לגיטימציה בינלאומית להרחיב את הפעולה נגדו - עד שישנה את עמדת". הגורם סירב לומר אם ישראל מוכנה לקבל הפסקת אש, אך הבהיר כי "מטרת המבצע - השבת השקט לדרום לתקופה ארוכה ופגיעה בתשתיות הטרור - תושג בסופו של דבר, בין אם בדרך צבאית ובין אם בדרך מדינית".

בתוך כך, סוכנות הידיעות הממשלתית של מצרים דיווחה כי שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יגיע מחר לקהיר, וייפגש עם שר החוץ, סאמח שוכרי. לפי הדיווח, השניים צפויים לדון בדרכים להשגת רגיעה ברצועת עזה. קרי נמצא כעת בווינה במסגרת שיחות הגרעין עם איראן, ובפמליה האמריקנית טרם אישרו את הדיווח.

(עדכון ראשון: 16:48)

בהכנת הידיעה השתתפו אמיר בוחבוט ואמיר תיבון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully