וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות עזבו הרצועה: "אין אוכל ותרופות, רק הפצצות"

14.7.2014 / 0:24

כ-800 מבקרים ואזרחים זרים הורשו לעזוב את עזה ועלו על אוטובוס לירדן. עבד אל-קדר, שיצא לארה"ב: "שמחים כאן למרות המצב, אני לא יכול לחיות כך". דיאנה, בת 17: "אחזור בעתיד"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

כ-800 אזרחים זרים יצאו אתמול (ראשון) מרצועת עזה בשל ההסלמה במצב הביטחוני והתקיפות הרבות של צה"ל בימים האחרונים. הזרים, חלקם מבקרים ברצועה ואחרים מחזיקים באזרחות נוספת, יצאו ממעבר ארז בעקבות פניות שהעבירו שגרירויות שונות.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
באה לארץ לחלק מזון לעניים - ומתה בשעת האזעקה
הבכיר הישראלי שבז ל"כיפת ברזל": "בלוף, לא יירטה כלום"
יש גם שמאלנים מטומטמים. דעה

מאות אזרחים זרים ומבקרים עזבו את רצועת עזה דרך מחסום ארז בגלל המצב הביטחוני, יולי 2014. בן קלמר
נוסעים למעבר אלנבי ומשם למחוז חפצם. מעבר ארז, אתמול/בן קלמר

"בימים האחרונים הגיעו פניות רבות משגרירויות שונות בעולם לאפשר לנתינים שלהם לצאת מעזה", אמר סגן ראש מנהלת התיאום והקישור ברצועה, סגן-אלוף אורן הס. "למרות המצב, נענינו לאפשר לפלסטינים שקיבלו אישור לעזוב את הרצועה ולנסוע ישירות מפה למעבר אלנבי לירדן ומשם למחוז חפצם", הסביר. אותם אזרחים עוברים בידוק ביטחוני, ולאחריו הם פוגשים נציג מהמדינה שאליה הם מתעתדים להגיע ונוסעים באוטובוס למעבר אלנבי. כמה עשרות כבר עברו את התהליך ועזבו בשבוע שעבר.

"יש סבל גדול בעזה כבר שבעה ימים", אמרה אישה שיצאה אתמול מהרצועה כשדמעות בעיניה. "אני מקווה שיהיה טוב יותר בשבילם ובשביל העם הפלסטיני". לעומתה, עבד אל-קדר, גבר בשנות ה-50 לחייו שיצא בדרכו למשפחתו בארצות הברית, תיאר תמונת מצב שונה. "למרות ההפגזות, אנשים שמחים שם", סיפר. "אני לא מבין את זה, אבל אנשים כנראה מאמינים שהם יוכלו לנצח במלחמה הזו. לפני המלחמה ראיתי אנשי חמאס חמושים מסתובבים ברחובות. עכשיו כולם נעלמו ואין לי מושג על מה השמחה". על המצב במחנה הפליטים ג'בליה שבו התגורר סיפר: "מדובר במלחמה יום ולילה. כל הזמן הפצצות של ישראל מהאוויר ומהים. אתה ישן כמה דקות ומתעורר מהפצצה חדשה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מאות אזרחים זרים ומבקרים עזבו את רצועת עזה דרך מחסום ארז בגלל המצב הביטחוני, יולי 2014. בן קלמר
"המצב לא מאפשר להישאר". מעבר ארז/בן קלמר

"אני לא מתכנן לחזור בעתיד הנראה לעין לרצועה", הוא הבהיר. לדבריו, "אין כלום ברצועה – לא תרופות ולא אוכל. אולי לתושבי עזה זה מספיק, אבל לי לא ואני רוצה לחיות בשלום. גם אם מת מישהו ברצועה, הם בוכים כמה שעות וממשיכים כרגיל. חיי אדם לא חשובים להם כל כך כנראה. הם שמחים ברצועה למרות המצב הקשה שם. אני לא יכול לחיות בצורה כזו".

דיאנה מושתת, בת 17, באה לביקור של חודשיים אצל קרובים בעזה עם אמה ועם אחותה הקטנה. "הגענו לביקור ארוך, אבל המצב לא מאפשר לנו להישאר ואנחנו עוזבות אחרי שבועיים חזרה לארצות הברית", סיפרה. היא ציינה כי לא תרגיש בטוחה עד אשר תגיע לארצה.

"אי אפשר לתאר את המצב ברצועה", אמרה. "מה שרואים בטלוויזיה זה שום דבר לעומת מה שקורה שם באמת. מאות אנשים מתים שם. באחד הימים נפל טיל ישראלי שני בתים מהבית שהתארגנו בו וזה היה ממש מסוכן. אני לא מבינה איך אפשר לחיות בצורה כזאת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אובמה אמר לפני כמה ימים שאי אפשר לקבל הפגזה של תושבי ישראל, אבל מה עם העם שלי?", תהתה. "העם שלי מופגז כל הזמן. אני לא אומרת שחמאס או מישהו אחר צודק, אבל בפועל יש אזרחים רבים שסובלים שם ולא עושים נגד זה כלום. ממשלת ישראל שדואגת לאזרחיה צריכה גם לדאוג לתושבי הרצועה", טענה. היא הדגישה כי בכוונתה לחזור ולבקר בעתיד ברצועה. "אני אוהבת את המדינה ואת העם שלי ואני רוצה לחזור לעזה", הסבירה.

"חמאס מפעיל טרור מתוך אוכלוסייה אזרחית"

בארגון "רופאים לזכויות אדם" אמרו אתמול כי מצבה של מערכת הבריאות ברצועת עזה חמור ביותר. "מדובר במשבר מתמשך שהחל מאז הסגר על רצועת עזה ב-2007", אמרו בארגון. "בימים שלפני התחלת המתקפה על עזה התריע משרד הבריאות הפלסטיני כי המערכת נמצאת במצב החמור ביותר מאז 2007. ארגון הבריאות העולמי מזהיר כי מערכת הבריאות שם על סף משבר וגם כניסת משאיות ציוד הומניטרי המגיעות מהרשות הפלסטינית בימי הלחימה אינה מספקת".

אישה פלסטינית פוסעת במעבר ארז, 2010. AP
""חמאס לא יורה רק על ישראל, אלא גם על המעברים". מעבר ארז/AP

הארגון מסר כי יש מחסור חמור בתרופות, חלקן כלל אין במלאי, וכן בחומר הרדמה, בעירויים, במנות דם, בתחבושות, בחוטי תפירה סטריליים ואף באספקת החשמל. "בנוסף לכך, תועדו עד כה פגיעות בבית החולים האירופי בחאן יונס ובמרכז ההצלה בג'בליה שנאלץ לסגור את שירותיו, ובאגודה לטיפול בסובלים משיתוק", אמרו ב"רופאים לזכויות אדם".

מנגד, סא"ל הס דחה בתוקף את הטענות על משבר הומניטרי ברצועה: "יש ברצועה מזון. אנחנו מאפשרים הכנסה של כל הדרישות של הפלסטינים – טונות של מזון, מאות ליטרים של דלק נכנסים על פי הזמנתם. מה שנכנס הוא על פי הדרישות והצרכים שלהם והכול נכנס". הוא הוסיף והדגיש כי חמאס "לא בוחל באמצעים והוא מפעיל טרור מתוך אוכלוסייה אזרחית". לדבריו, "חמאס לא יורה רק על ישראל, אלא גם על המעברים בתוך הרצועה – על מעבר ארז וגם על מעבר כרם שלום שסבל בימים האחרונים מירי בלתי פוסק. אנחנו משקיעים מאמצים בלתי פוסקים לשמור על המעברים כדי לאפשר לאזרחים מעבר לטיפולים רפואיים, או לחילופין מעבר של מאות אלפי ליטרים של דלק, טונות של מזון ותרופות לתוך הרצועה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

(עדכון ראשון: 20:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully