וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה גלשה למגזר הבדואי: "חבית הנפץ תתפוצץ"

אחמד אבו סוויס

7.7.2014 / 18:49

הבדואים מפגינים מאז אמש בעקבות רצח הנער, ובמחאה על הפגיעה במעמדם. רבים נעצרו אחרי שאבנים יודו על צירים ראשיים בנגב. "אם לא נחיה כבני אדם, שכנינו לא יחיו כבני אדם"

צילום: אחמד אבו סוויס, עריכה: קשת סידי

הזעם על רצח הנער מוחמד אבו חדיר בשועפאט מסעיר לא רק את ערביי ישראל, אלא גם את המגזר הבדואי בדרום. אתמול זה נגמר במעצרים של צעירים שהתפרעו ושזרקו אבנים לעבר צירים ראשיים בנגב, והיום התחדשו ההפגנות בכמה מקומות. ההנהגה הבדואית אמנם קראה למחאה בלתי-אלימה בהמשך, אולם יש כאלה במגזר שאמרו כי "חבית הנפץ הזו כבר מזמן אמורה הייתה להתפוצץ".

דובר ועד היישוב אל-עראקיב הסמוך לרהט, ד"ר עוואד אבו פריח, אמר כי המהומות שרואים כרגע בנגב הן בגדר התנהגות מאופקת. "כל שנה הורסים כאלף בתים, אבל הבדואים שמרו על איפוק גבוה. כעת, זה טבעי שנרגיש כעס על חטיפה, רצח ושריפה של ילד. אנחנו בני אדם, זה אנושי". לדבריו, האירוע האחרון רק הגביר את התסיסה של כ-100 אלף בדואים החיים בלי מים זורמים, חשמל או הכרה רשמית.

עוד בוואלה! חדשות
הותר לפרסום: מנהרת טרור התפוצצה הלילה ברצועה
כך הפלילו שני מעצבי שיער 40 סוחרי סמים מסוכנים
שמועה שקרית בווטסאפ: "שוק טירה הוכרז כשטח צבאי"

"לא ניכנע בגלל המכות"

"רוצים להפחיד את הבדואים, כדי שימשיכו לשתוק – אבל אנחנו לא יכולים להמשיך לשתוק. ביבי משתמש באותה מדיניות כמו של כהנא שאמר 'תנו לי לטפל בערבים'. כהנא הלך והפשיזם נשאר, הוא עדיין חי ובועט באמצעות ליברמן וחבריו. לא ניכנע בגלל המכות והמקלות שמרביצים לנו. לכן אנחנו אומרים לא להריסת הבתים, לא לגזענות כלפי ערבים ובדואים בפרט. הגיע הזמן להקשיב לנו כדי לפתור את הבעיה, אחרת לא נוכל לחיות פה בנגב. אני רוצה לבחור את המרחב שלי ולחיות כבן אדם, ואם אני לא אחיה כבן אדם, השכן שלי לא יחיה כבן אדם", אמר.

בשעות אחר הצהריים השתתפו עשרות בדואים בהפגנת מחאה בצומת שוקת, שאותה ארגן הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, בשיתוף פורום דו קיום במחאה על הרצח. מתוכננות הפגנות ומחאות הערב ברהט ובמקומות נוספים בדרום, ועשרה נעצרו היום. חלקים במגזר כועסים על הפרת הסדר בטענה שהדבר פוגע בשמם הטוב של היישובים, ואחרים אומרים כי המצב יחמיר אם הממשלה לא תתחיל לקחת אחריות על המצב, במיוחד על זה של הצעירים.
"אני לא רוצה שזה יגיע למצב של ונדליזם והשחתת רכוש, אבל חייבת להיות מחאה", אמר עלי אבו גנה, תושב חורה. "כנראה שבישראל מבינים שמחאה שקטה לא תחלחל, ולכן עושים מחאה סוערת". לדבריו, ההקצנה בעמדה הבדואית מקורה בין היתר בהתייחסות של הממשלה לעניינם, שבאה לידי ביטוי בהריסת בתים. "אתה רואה שהבדואים כאן מקבלים את הזהות הפלסטינית בחזרה בגלל התופעות האלה. לכן, אני קורא לערבים ויהודים במציאות קשה זו, לחפש את הקול השפוי שיגבש את האנשים סביב חיים משותפים".

לדברי מופיד אבו סוואלם, תושב שגב שלום, המהומות של הבדואים היו לא רק ביישובו - אלא בכל הנגב. "הצעירים כועסים ובצדק. הם פורקים את הכעס שלהם על ההרס בשל חוק פראוור". אבסוואלם טען כי מה שקורה בתקופה האחרונה אינו מקובל על בני המגזר, אולם גם הוא יצא נגד מחאה אלימה. "אנחנו באים להפגין ברוגע, גם הצעירים, אבל כשהמשטרה מגיעה ויורה לעברם, הם מתחילים ליידות אבנים ולשרוף". הוא אישר שהמחאה לא הסתכמה רק בהפניית אצבע מאשימה כלפי הממשלה, אלא היה בה גם גוון לאומני שכלל קריאות נגד המתנחלים ש"עושים את הבעיות". "בבאר שבע כתבו 'מוות לערבים' על המכוניות, הרביצו לאנשים מהכפרים שלנו. אנשים לא יכולים לשתוק על דברים כאלה", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully