וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן פירק את האיחוד: איך זה מסכן את נתניהו?

7.7.2014 / 17:53

בטווח המידי לא תהיה כל משמעות מעשית לצעדו הדרמטי של יו"ר ישראל ביתנו, אך בעתיד צפוי לראש הממשלה כאב ראש לא קטן, והוא אף עלול לעמוד מול מציאות בה מוקמת קואליציה בלעדיו

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בטווח המיידי, לפירוק השותפות בין ישראל ביתנו והליכוד לא תהיה כל משמעות מעשית. גם כך עד היום תפקדה הסיעה המשותפת כשתי יחידות אוטונומיות, שעמדותיהן היו שונות במגוון סוגיות.אולם, בטווח הארוך, עשוי המהלך להוות בעיה לראש הממשלה בנימין נתניהו ואף לאפשר במצב עניינים מסוים הקמת קואליציה חלופית בלעדיו.

לפני כמה חודשים הציע ליברמן לחבר הכנסת כרמל שאמה הכהן מהליכוד לוותר על כיסאו בכנסת, ובתמורה להתמנות לשגריר ישראל בארגון ה-OECD. שאמה הכהן עדיין שוקל את ההצעה, ואם יחליט להיעתר לה, ייכנס לכנסת אלכס מילר מישראל ביתנו, שנמצא אחריו ברשימה המשותפת. במצב כזה, ישתנה מאזן הכוחות בין הסיעות: סיעת הליכוד תקטן מ-20 חברי כנסת ל-19, וסיעת ישראל ביתנו תגדל מ-11 ל-12. בסיטואציה כזו הליכוד לא תהיה הסיעה הגדולה בכנסת, מאחר שמספר המנדטים שלה יהיה זהה לזה של יש עתיד.

ליברמן פירק את הליכוד-ביתנו: "לא עבד מההתחלה"

אביגדור ליברמן מכנס מסיבת עיתונאים מיוחדת. יואב דודקביץ'
עיתוי לא מפתיע. ליברמן מודיע על פירוק האיחוד, היום בכנסת/יואב דודקביץ'

אפשרות אחרת היא הקמת קואליציה חלופית מבלי ללכת לבחירות חדשות. סיכוי זה אמנם קלוש, מאחר שהוא יאלץ את ליברמן להסכים לכך שלפיד או הרצוג יעמדו בראש ממשלה שיהיו בה חרדים, או לחילופין שתכלול את הבית היהודי והעבודה, אבל הוא יאפשר מנוף לחץ לליברמן על נתניהו. בסוגיות מסוימות יוכל ליברמן לכפות את עמדתו על נתניהו, באיום שאם לא ייעתר יפעל להקמת קואליציה חלופית - אופציה שלא הייתה קיימת בזמן שהליכוד וישראל ביתנו התנהלו בתור סיעה אחת של 31 חברי כנסת.

מנגד, לישראל ביתנו ישנם לא פחות מחמישה שרים שונים: ליברמן, לנדאו, שמיר, אהרונוביץ' ולנדבר - המייצגים סיעה של 11 חברי כנסת בלבד. בליכוד הייתה מאז הקמת הקואליציה תסיסה והתמרמרות על מפתח הייצוג הלא פרופורציונלי שקיבלה הסיעה, המחזיקה במקביל בתפקיד סגנית שר הפנים ויו"ר ועדת החוקה. על פי בכיר בליכוד, נתניהו עשוי כעת לדרוש חלוקה מחודשת של התיקים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"הציבור יבוא חשבון עם ליברמן"

עיתוי ההודעה של ליברמן אינו מפתיע. בזמן שנפתלי בנט מתחזק בסקרים על חשבונו כמנהיג הימין, הודות להתבטאויותיו התוקפניות נגד נתניהו, נשאר שר החוץ הרחק מאחור, כמעט לא רלוונטי. רק לפני 11 יום, במהלך פגישה עם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, עוד דיבר ליברמן על הצורך בהסדר שלום אזורי. היום הוא כבר פרש מהסיעה ונימק זאת באכזבה מכך שהממשלה לא כובשת את עזה.

האיש שהקפיד לחזור שוב ושוב על כך שפירק את הסיעה המשותפת מתוך "חילוקי דעות עקרוניים", לא הצליח להסביר מדוע הוא לא מסוגל לשבת באותה סיעה עם נתניהו, אבל כן להמשיך לשבת באותה הממשלה.

בכיר בליכוד תקף הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות את יו"ר ישראל ביתנו ואמר כי "התנהלותו רק מראה עד כמה הוא מנותק מהליכוד". לדבריו, "בזמן שהמדינה על סף מלחמה בעזה, במקום לאחד את השורות עוסק ליברמן בפוליטיקה מפלגתית קטנה. בטווח הקצר יהיו כמה קיצוניים שימחאו לו כפיים, אבל אני בטוח שבטווח הארוך הציבור יבוא עמו חשבון על ההתנהלות האופורטוניסטית וחסרת הבושה שלו".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully