וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון לסיסי עם הקפצת מחירי הדלק והסיגריות

7.7.2014 / 13:01

הנשיא הטרי פרסם שורת צווים במטרה לצמצם את הגירעון התופח, והעז לעשות את מה שלא עשה איש לפניו: לקצץ בסובסידיות הנרחבות. נהגי האוטובוס זועמים על הצעד המפתיע

יושבי בית קפה מעשנים סיגריות לצד כרזות של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי – קהיר, מצרים, יוני 2014. AP
אם הייתי יודע שסיסי יעשה את זה, לא הייתי מצביע עבורו"/AP

נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי, הודיע על העלאת מחירי הסיגריות והבירה הבירה בעשרות עד מאות אחוזים. הצו פורסם אמש (ראשון) בזמן שאין בקהיר פרלמנט מכהן. מדובר בצו האחרון במסגרת שורה של צעדים, שנועדו להקל על הגירעון התקציבי, שכבר הגיע ל-12% מהתמ"ג של המדינה, בשל שלוש שנים של טלטלה פוליטית.

ההחלטה מטילה מס על סיגריות מקומיות ומיובאות, בשיעור הנע בין 25% ל-40%. צו נוסף שנכנס לתוקף מכפיל את המס הקיים על בירה מ-100% ל-200%, ומגדיל את המס על יינות ל-150%.

בסוף השבוע, פנה סיסי לטפל באחד הנושאים הנפיצים ביותר במצרים, והעלה את מחירי הבנזין ב-78%. סובסידיות האנרגיה, כמו גם ההנחות במוצרי המזון הבסיסיים, מכרסמים ברבע מתקציב המדינה, ופוגעים אנושות ביכולתה של הכלכלה המצרים להתייצב.

קרן המטבע הבינלאומית קראה לקהיר לבטל את הסובסידיות. עד עתה, לא העז אף מנהיג מצרי לעשות זאת, מחשש למהומות. אחוז האבטלה הרשמי במצרים מגיע ל-13.5%, וכ-50% מהאזרחים חיים בעוני ומסתמכים על סיוע מהממשלה.

חדשות נוספות מהעולם
טסים לארה"ב? בלי סמארטפון טעון לא תעלו למטוס
תאומות בנות 16 ברחו מאנגליה - והצטרפו למורדים בסוריה
צפו: הרכבת ירדה מהפסים - המטוסים נפלו לנהר

תחנת דלק – קהיר. מצרים, יולי 2014. רויטרס
נהגים ממלאים בנזין בתחנת דלק בקהיר, אתמול/רויטרס

.

הנשיא סיסי התראיין אתמול לכלי התקשורת, ואמר כי ההחלטה לבטל את הסובסידיות התקבלה "באיחור של 50 שנה". דוברי הממשלה הוסיפו כי ההחלטה לייקר את הבנזין ולייקר את הסיגריות והאלכוהול, צפויה לשחרר 7 מיליארד דולר לתקציבי הבריאות והחינוך, ולמשכורות.

בכמה שכונות בקהיר התקהלו אתמול הפגנות של נהגי מוניות ואוטובוסים, שמחו על הזינוק הפתאומי במחירי הדלק. עם זאת, פרט לכמה חסימות כבישים, לא דווח על מהומות. בימים הקרובים, הדרך שבה יגיב הרחוב המצרי לצווים שפרסם הנשיא, תאפשר לבחון עד כמה יציב שלטונו של סיסי, שנבחר בחודש מאי עם אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד.

"זו עליית המחירים הכי חדה שראיתי ב-36 השנים האחרונות", אמר כמאל אל-שזלי, נהג מיניבוס שהשתתף בהפגנה במזרח קהיר. "אמרו לנו שיהיה שגשוג ברגע שסיסי ייבחר. עכשיו, אנחנו רואים את עליית המחירים שהוא מוביל בשבועות הראשונים שלו כנשיא. הוא דוהר לקראת הפיכה שלישית".

"אם ידעתי שסיסי יעשה את זה, לא הייתי מצביע עבורו", אמר אחמד מוחמד, נהג נוסף שהגיע להפגנה הספונטנית, שהתפזרה כעבור זמן קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully