וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: חמאס מריח את הפחד הישראלי ממבצע בעזה

4.7.2014 / 0:08

ישראל ממשיכה באיומי "תחזיקו אותי", אולם נתניהו והצמרת הצבאית מבינים שעימות משמעותו טילים לעבר גוש דן. חמאס מודע לזה, ומנצל את הזעם ברחוב הפלסטיני להציב עצמו כ"מגן" העם

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

עשרות רקטות נורו לעבר ישראל מרצועת עזה ביממה האחרונה. גם בימים שלפני כן. ועדיין, ישראל נוקטת במדיניות ה"תחזיקו אותי". שוב ושוב מופרחים לאוויר התקשורתי איומים של בכירים ישראלים, חלקם בעילום שם, אחרים בגלוי, ללא כיסוי של ממש. חמאס ממשיך בשלו בהבנתו את הסיטואציה המדינית-ביטחונית שנוצרה. כלומר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ - שלושתם מקרינים על סביבתם הקרובה והפחות קרובה, חשש אמיתי מעימות צבאי נרחב בעזה.

עוד על המתיחות הצבאית
נתניהו: "אם הירי לדרום יימשך נדע להגיב בעוצמה"
חמאס: "נפתיע את האויב הציוני"
המתווך האמריקני לשעבר: תהליך השלום התאדה לחלוטין

חמאס, שמריח את הפחד הזה, ממשיך לירות - אף שבשלב זה לנגב בלבד. הוא עושה זאת בעיקר כדי להראות שאינו נכנע ללחץ הישראלי ולאיומים. יתרה מכך, הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין אל-קסאם, כינסה אמש מסיבת עיתונאים שגם בה הבטיח להפתיע את ישראל, אם זו לא תחדל מה"מתקפה" נגד העם הפלסטיני.

פעילי חמאס ברצועת עזה. מרץ 2013. רויטרס
מי "יתקפל" ראשון? פעילי חמאס בעזה/רויטרס

הדובר של הזרוע הצבאית אבו עוביידה איים כי "אם האויב יעז לבצע שטות, יהיה לנו בנק מטרות שהוא לא מצפה לו", אמר. "יש לנו תכניות שיאפשרו לנו לנהל מערכה עם הציונים, וביכולתנו להפתיע את האויב ואת בעלות בריתו. על האויב להבין כי תוקפנותו בגדה, ההתעללויות באסירים והמצור על עזה - אלה מהווים דלק להצתת מהומות, כל עוד מעשי התוקפנות הללו לא נפסקים".

אתמול, במהלך שיחה עם עיתונאים, העביר גורם צבאי בכיר בצה"ל מסר לחמאס לפיו ישראל אינה רוצה בהסלמה. ייתכן שבשכונה שבה רק שפת האיומים נשמעת, מסר מתון כזה התפרש על ידי חמאס כצעד של חולשה. לארגון אין לכאורה אינטרס בהסלמה רבתית, ולפחות עד הימים האחרונים נמנע מלתקוף ישירות את ישראל - אולם מאז שנהרג אחד מאנשיו בתקיפה על הגבול, ככל הנראה בשוגג (צה"ל חשב שהוא יורה לעבר קבוצה של משגרי רקטות בעוד מדובר היה באנשי המוראבטון - משמר הגבול של חמאס שמונעים ירי קסאמים) - הוא שינה את גישתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

החשש: טילים על תל אביב

מעודד מהתגובה הנרפית והמהוססת מצד ישראל, חמאס המשיך בימים האחרונים בטפטוף הרקטות כדי להצטייר כ"מגנו של העם הפלסטיני".

לחשש הישראלי מפני עימות עם חמאס, יש כמובן לא מעט סיבות טובות. ראשית, הסלמה ברצועה, משמעותה טילים על גוש דן וראש הממשלה רוצה להימנע מכך בכל דרך. שנית, לצבא אין כל רצון להסתבך בפעולה קרקעית בעזה - כזו שייתכן ותידרש בתום "כתישה" מאוויר, כפי שהיה ב"עמוד ענן". ולבסוף, גם בצד הישראלי ובעיקר במשרד הביטחון, מבינים כי אין כיום חלופה שלטונית לחמאס, שהפך בשנים האחרונות לכתובת לעשיית עסקים. חמאס גילה פרגמטיות לא מבוטלת בתקופה זו והצליח למנוע יותר מפעם אחת ירי של רקטות לעבר ישראל.

הבעיה שמשהו במשוואה הזו השתנה בימים האחרונים. קשה להניח את האצבע ולהסביר מה הביא את השינוי. ייתכן שזו התחושה בחמאס שאין להם מה להפסיד על רקע משבר המשכורות (אי תשלום משכורות אנשיהם ברצועה) והחרפת המצב הכלכלי בעזה. אך לכך צריך להוסיף את התחושה הרווחת בארגון ש"הם מ-פ-ח-ד-י-ם" ומכאן גם שאפשר לשגר ולצאת מכך (כמעט) בשלום.

בשעות האחרונות מפיצים מקורות פלסטינים דיווח כי ישראל העבירה לחמאס באמצעות המודיעין המצרי אולטימטום לפיו אם ב-48 השעות הבאות לא יהיה שקט, הרי שבכוונתה להכות בעזה. ספק אם גם בתום היומיים הללו, אפילו אם יימשך הירי, יימצא מישהו בהנהגה הישראלית שירצה לצאת לפעולה נרחבת ברצועה ולהסתכן בטילים על תל אביב.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully