וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא תישרף לכם הלשון

רוני וולף

3.7.2014 / 10:46

חטיפת שלושת הנערים, ויותר מכך רציחתם, שיחררה את הרסן שהחזיק בקושי על פיותיהם של מסיתים לרצח ערבים - מהפיד בפייסבוק ועד לשולחן הממשלה. אז מי אחראי לרצח הלאומני הבא?

עדין לא ברור אם הנער מוחמד אבו חדיר נרצח על רקע לאומני או פלילי, אך די ברור שאם הרקע אינו פלילי, לא אהיה מופתעת. ולא רק אני; לאור הודעות הגינוי ששיגרו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת ועוד רבים ובכירים שעות ספורות לאחר פרסום המקרה בכלי התקשורת, נראה שגם הם ממש לא יופתעו אם יתברר שהנער הפלסטיני נרצח על רק לאומני.

נקמה? זו לא עמדת היהדות / דעה

מאז הוכרז על חטיפתם של שלושת הנערים, נתנה התקשורת במה לרגשות הנמוכים ביותר של הציבור הרחב, שרבים ממנו יודעים לעכל אירועים מסוג זה בצורה אחת בלבד: קריאות לנקמה. עין תחת עין ושן תחת שן. היו שביטאו זאת בטוקבקים זועמים שקראו "להרוג את כל ה*****”, והיו שהביעו זאת בטון ממלכתי ובחסות מערכת הגברה. וכן, כמובן ישנם גם את אלו שבחרו לפרסם סטטוס דחוף בפייסבוק. אחד מהם הוא שר החוץ אביגדור ליברמן שקרא ביום הלוויות הנערים לצאת למבצע חומת מגן 2 ולהכות בחמאס.

ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בתרבויות קדומות, אז היא שימשה כאמת מידה לגילום מושג הצדק. זהו העיקרון בו נקטו רוצחי הנערים, וזה כנראה העיקרון שמנחה חברי כנסת ושרים הדורשים "עונש מוות למחבלים". הרעיונות הללו לא נופלים על אזניים ערלות. הם מחלחלים עמוק עמוק לנימי ההמון הזועם שבמקרים קיצוניים יבחר ליישמם בעצמו.

יודעים איפה למצוא את הרייטינג

גם כלי התקשורת לא פועלים בחלל ריק. הם זקוקים לרייטינג כאוויר לנשימה ובימים בהם נרצחים שלושה נערים, שלשניים מהם עוד לא מלאו 18, ועוד על ידי ערבים, די ברור מהי הדרך הקלה ביותר להשיגו: סטודנט ערבי לרפואה מהטכניון פרסם ביום החטיפה סטטוס בפייסבוק בו הוא כתב "נבחרת פלסטין כבשה שלושה גולים במונדיאל, מבלי לשחק בו”. הסטטוס הציני תורגם לאנגלית והועלה לקבוצה "סטטוסים מצייצים" בצירוף הודעת גינוי, וזכה לאלפי לייקים. בכמה כלי תקשורת מובילים בחרו להקדיש לכך ידיעה, ובכך לחשוף את הסטטוס בפני עוד כמה אלפים, שיתרשמו. לטעמי, לא הייתה בכך תועלת רבה, אך אתם יכולים לשער שהתגובות היו רבות וזועמות. אין כמו פורקן טוב בחסות כלי תקשורת שפונה להמונים.

בשופרות הנקמה לא תוקעים רק פוליטיקאים וטוקבקיסטים, אלא גם אנשי חינוך. מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית, הרב נועם פרל, ליבה את יצר הנקמה עם פוסט שפרסם בפייסבוק ביום שני האחרון בו כתב שיש ”להפוך את צבא המחפשים לחיל נוקמים, חיל שלא יעצר בקו 300 ערלות פלישתים", והוסיף: "בדם האויב יכופר הביזיון ולא בדמעותינו!“. כשפנו אליו מאתר NRG לאחר שהסטטוס זכה לתגובתו רבות ברשת, חלקן אוהדות וחלקן מגנות, הוא השיב: ”משחר ימי הציונות נתחנך כוח המגן העברי על תורת ההרתעה והתגמול. התגמול הוא יצירת מאזן אימה מול אויבינו והבהרה כי שפיכת דם יהודי, תגבה מהם מחיר דמים כבד עשרת מונים. לעת הזו נקראת ממשלת ישראל לדבוק בחזון כוח המגן הציוני ולגבות מן האויב מחיר דמים הולם לשלושת גופות נערינו המושלכות בשדות הר חברון".

עם התבהרות תוצאות ההסתה ממהרים מנהיגנו הנאורים לספק תרגום לגוף הסרט שאותו הם כתבו. חבל שהם לא פרסמו אותו מראש עם התרגום הראוי.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully