וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה העתירה: ביתו של רוצח ברוך מזרחי ייהרס

השופטים קבעו בהחלטתם כי הריסת ביתו של זיאד עוואד, ממשוחררי עסקת שליט שנאשם בפיגוע בערב פסח, היא מידתית. "אין מדובר במשפחה תמימת דרך, בנו מעורב עד צוואר בפעולת אביו"

צילום: דוד קורן, עומר מירון, חטיבת דובר המשטרה, דובר צה"ל, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

שופטי בג"ץ דחו היום (שלישי) את העתירה שהוגשה נגד הריסת ביתו של זיאד עוואד, בן 42 מאידנא שממערב לחברון, הנאשם ברציחתו של ניצב-משנה ברוך מזרחי בערב פסח השנה. עוואד היה בין המחבלים ששוחררו בעסקת שליט. השופטים נימקו את החלטתם בכך שהריסת הבית עונה על עיקרון המידתיות.

בשבוע שעבר הוציא צה"ל צו הריסה לביתו של עוואד, וזאת אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על כך. "הנחיתי להרוס את ביתו של המחבל שהוא איש חמאס", אמר אז נתניהו. "לאחרונה החזרנו עשרות מחבלי חמאס לכלא, קידמנו חוק מניעת חנינות ויהיו צעדים נוספים כולל הריסת בתי מחבלים".

נציגי המנהל האזרחי באו לביתו של עוואד והודיעו למשפחתו על הכוונה להרוס את ביתם. בתגובה על כך, הגיש המוקד להגנת הפרט בשמו של אחיו של עוואד ערעור ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. העותרים טענו בפנייה כי הריסת הבית מהווה פגיעה מכוונת במי שלא פשע, עומדת בניגוד למשפט הבינלאומי ופוגעת בזכויות יסוד של בני המשפחה.

הבן שנשבר, והד-נ-א על הרובה: כך פוענח רצח הקצין
אלמנת קצין המשטרה: "תמיד התנגדתי לשחרור מחבלים"
פעיל חמאס נאשם ברצח קצין המשטרה בפסח

הארכת מעצר לזיאד עווד ועז אלדין החשודים ברצח ברוך מזרחי בבית המשפט של כלא עופר, יוני 2014. נועם מושקוביץ
"לא מדובר ב'חטאי אבות'". זיאד עוואד ובנו לאחר מעצרם/נועם מושקוביץ

ואולם, השופטים דחו את העתירה וציינו בהחלטתם את ההידרדרות במצב הביטחוני שהורגשה בחודשים האחרונים ביהודה ושומרון. "מתחילת שנת 2014 סוכלו כ-96 כוונות וניסיונות לבצע פיגועים, ובנוסף חלה עלייה תלולה ברמת ההתרעות על פיגוע במתווה של חטיפה", נכתב בהחלטה, שבה הוזכרה גם חטיפתם של שלושת הנערים שגופותיהם אותרו אתמול. "שיאה של החמרת המצב הביטחוני בא לידי ביטוי בפיגוע הירי האמור (זה שבו נרצח מזרחי, ג"ג) ובחטיפת שלושה נערים שהיו בדרכם מבית ספרם לביתם בגזרת כפר עציון. אמש, לאחר הדיון בפנינו, ולאחר כתיבת פסק דיננו זה, נודע למרבה הצער כי שלושת הנערים החטופים נרצחו. לבנו עם משפחותיהם", כתבו השופטים.

המוקד להגנת הפרט ביקש בעתירה להמתין להכרעת הדין בעניין עוואד, ורק אם יורשע – לשקול להרוס את ביתו. ואולם, השופטים ציינו כי די בראיות מנהליות המצביעות על כך שמחבל מתגורר בבית המיועד להריסה. "על רקע הראיות המנהליות כנגד עוואד, וביניהן הודעותיו המפורטות של בנו וכתב האישום שהוגש כנגדו, אין מקום להתערב בהחלטת המפקד הצבאי לאזור הגדה המערבית להורות על הריסת ביתו של עוואד", כתבו השופטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תיעוד: הרגעים הראשונים לאחר פיגוע הירי. עומר מירון
זירת הפיגוע בערב פסח/עומר מירון

העותרים טענו עוד כי המבנה שהמשפחה מתגוררת בו נמצא בבעלות אדם אחד וכי עוואד שכר ממנו את דירתו, אולם השופטים ציינו כי זיקה זו מספיקה על מנת להרוס את חלקו המערבי של המבנה, שבו מתגוררים עוואד ומשפחתו הגרעינית בלבד. המדינה הבהירה זה מכבר כי לא תהרוס את המחסנים בקומה התחתונה של המבנה.

עוד הדגישו השופטים בהחלטה כי "אין מדובר במקרה של משפחה תמימת דרך שנקלעה בעל כורחה ל'חטאי אבות'. בנם של עוואד ואשתו מעורב עד צוואר בפעולתו של אביו, גם אם לא הוא זה שירה בנשק וגם אם לא נכח בשעת הפיגוע. האישה, כפי שעולה מהודעותיו של הבן, ידעה על הטמנת הנשק ועל האימונים של עוואד", הוסיפו.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com
לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully