וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל פינוי מבקשי המקלט מניצנה: "נצא מכאן בכבוד"

29.6.2014 / 17:45

מאות מבקשי מקלט מסרבים לשוב למתקן חולות: "אי אפשר לחיות שם. נעבור את הגבול למצרים והאו"ם יקח עלינו אחריות". 14 ח"כים פנו לשר הפנים: "התייחס בכובד ראש לטענותיהם"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יותם בן-דוד

יומיים לאחר שעזבו את מתקן חולות ויצאו לצעדת מחאה לעבר הגבול עם מצרים במחאה על תנאי החזקתם, כוחות משטרה, מג"ב ושב"ס החלו היום (ראשון) בפינוי מאות מבקשי המקלט מהחורשה ליד היישוב ניצנה. מבקשי המקלט הקימו מאהל מחאה במקום וסירבו לשוב למתקן השהייה בנגב.

במהלך הפינוי התפתח עימות בין השוטרים לבין מבקשי המקלט שסרבו להתפנות. השוטרים לקחו את חלקם בכוח אל האוטובוסים ומנגד נזרקו אבנים לעבר השוטרים. אחד ממבקשי המקלט אמר לוואלה! חדשות: "השוטרים פה משתמשים בהרבה כוח ואלימות. עכשיו הם לוקחים אישה אחת בכוח, המצב פה לא טוב. הם מילאו כבר שני אוטובוסים ועכשיו הם ממשיכים לקחת אותנו בכוח".

מבקשי המקלט - כותרות אחרונות:
מבקשי המקלט: "נישן ביער עד שיכירו בנו כפליטים"
מאות מבקשי מקלט השתתפו בצעדת מחאה לגבול מצרים
מהומה בחולות ביום הפליט: "מפגינים חסמו אוטובוס"

תשומה נגה, אחד ממבקשי המקלט מחולות סיפר כי אין להם כוונה לוותר. "זה לא מתקן, זה כלא. לגמרי. בחולות אין לך חופש, אתה לא יכול ללכת רחוק. אתה חייב להחתים שם שלוש פעמים ביום ויש בחולות מלא בעיות", אמר. "אי אפשר לחיות שם, ואנחנו לא יודעים לכמה זמן נהיה שם. חמש, שש שנים? הם עושים הרבה לחץ כדי שנחזור מרצון. אנחנו לא יכולים לחזור מרצון כי אין לנו לאן ללכת.

"אם אין מצב שנהיה פה, אז נלך למצרים. נעבור את הגבול ונחכה שם לאו"ם שיבואו לקחת אותנו", הוסיף נגה. "אין לנו דרך להישאר כאן ואנחנו יודעים שהממשלה לא תקבל אותנו. עכשיו יש את מתקן חולות, ואם תהיה החלטה - 'חולות 2'. אי אפשר לחכות כאן כשאתה יודע שהמדינה לא תקבל אותך".

מבקשי המקלט לא חוזרים לחולות: "נבקש עזרה מהאו"ם". צילום מסך
"נבקש עזרה מהאו"ם", מבקשי המקלט ליד ניצנה, היום/צילום מסך

נורי מוסא, מבקש מקלט נוסף, אמר שכאלף מבקשי מקלט נמצאים כעת בניצנה. לדבריו, "באנו בצעדת החופש וביקשנו מהחיילים שיפתחו לנו את השער שנעבור למצרים, כדי שנוכל להיות חופשיים. אבל לא נתנו לנו ואמרו לנו שנצטרך אישורים, ומחכים. קיבוץ ניצנה עזרו לנו ונתנו לנו מים ואוכל. יש אנשים שעוזרים".

גם מוסא אמר כי אין בכוונתו לחזור למתקן חולות. "אפילו שזה מתקן שנחשב מספר 18 בעולם, זה מתקן שאי אפשר לחיות בו, כי המטרה שלו הוא פשוט לגרש אנשים החוצה. אנחנו לא צריכים את זה ולכן החלטנו שנצא מכאן, והאו"ם ייקח את האחריות בנקודה מסוימת, ונוכל לצאת מכאן בכבוד".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"הם לא פושעים"

אלעד וולף, פעיל מרצ, הגיע לחורשה בניצנה כדי לסייע למבקשי המקלט. "באנו לפה לסייע לפליטים בכל מה שצריך. הם נמצאים פה במצב לא קל בכלל ובחום אכזרי מאוד. הבאנו מזון, מים וסיוע לוגיסטי", אמר. "כשהבחירה היא לשבת בחורשה בחום, מול לשבת בכלא סגור רק בגלל היותך פליט או שחור, גם אני הייתי מעדיף להיות בחורשה בחום".

"האנשים האלה לא פושעים ולא עשו רע לאף אחד", הוסיף וולף. "אלה אנשים שנמלטו ממצב קשה מאוד במדינה שלהם. הם פליטים, ואנחנו כמדינה דמוקרטית שיש לה טראומות עבר בנושאים האלה, צריכים לסייע לאנשים במצוקה. האנשים האלה צריכים סיוע וזה לא סביר לכלוא אותם".

ח"כ מיכל רוזין, יו"ר ועדת העובדים הזרים אמרה כי "בניגוד להבטחות ברורות מנציגי רשות הגירה, שוב נוהגת הממשלה באלימות קשה ומיותרת כלפי מבקשי המקלט. לבי עם המפגינים האמיצים ועם הפעילים שמלווים אותם".

מאות מבקשי מקלט השתתפו בצעדת מחאה לגבול מצרים. יותם רונן
מבקשי המקלט בצעדת המחאה, שישי/יותם רונן

לצד מחאתם, 14 חברי כנסת של מרצ, יש עתיד והעבודה חתמו היום על מכתב אותו שלחו לשר הפנים, גדעון סער, ובו ביקשו שיתערב כדי לפתור את הנושא. "כנבחרי הציבור בישראל אנו פונים אליך בזאת בבקשה להידבר עם המוחים ולהתייחס בכובד ראש לטענותיהם ולדרישותיהם, שמקבלות משנה תוקף לאור דו"ח מבקר המדינה האחרון בנוגע לזרים שאינם בני הרחקה", נכתב בפניה. "אנו מבקשים לדעת כיצד בכוונת הממשלה להגיב למחאה ודורשים ממנה לעמוד באמנות הבינלאומיות שישראל חתומה עליהן, כמו גם בערכים הנגזרים מחוקי היסוד שלה".

משב"ס נמסר בתגובה: "כל החלטה של משרד הפנים לקליטת השוהים תתבצע על ידי שב"ס".

לפניות לכתב: Yanirya1234@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully