וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מציין מאה שנה לירייה ששינתה את ההיסטוריה

29.6.2014 / 12:10

לפני מאה שנה נרצח בבוסניה יורש העצר האוסטרו-הונגרי, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, על ידי מתנקש סרבי, מה שהוביל לפרוץ מלחמת העולם ה-1, למיליוני הרוגים ולשינוי יבשת אירופה

תיעוד מהקרבות במלחמת העולם הראשונה/צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ברחבי העולם ציינו אתמול (שבת) מאה שנה להירצחו של יורש העצר האוסטרו-הונגרי, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, בזמן שצעד ברחוב בסרייבו, בירת בוסניה של היום, על ידי גברילו פרינציפ הסרבי. רבים רואים בהתנקשות את האירוע שהצית את מלחמת העולם הראשונה. בעקבות הרצח הכריזה האימפריה האוסטרו-הונגרית מלחמה על סרביה, ובתגובה הכריזה רוסיה, בעלת בריתה של סרביה, מלחמה על אוסטרו-הונגריה.

בתגובת שרשרת נגררו יתר בעלות הברית של הצדדים היריבים לתוך המלחמה העקובה מדם, שהסתיימה רק כעבור ארבע שנים. פרינציפ עצמו ניסה להתאבד אחרי ההתנקשות, אולם תקלה באקדחו סיכלה את תכניתו. הוא נעצר ונכלא, ומת ממחלת השחפת לקראת תום המלחמה.

ידיעת נוספת על מלחמת העולם הראשונה
אחים לחדק: סיפורם של הפילים במלחמת העולם ה-1
אחרון ודי: מת הלוחם האחרון ממלחמת העולם ה-1

יורש העצר של אוסטרו הונגריה, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, בביקור בסרייבו, ביוני 1914. רויטרס
יורש העצר, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, יורד מהרכבת בסרייבו, יום לפני הירצחו/רויטרס

בבוסניה ישנם חלקים באוכלוסייה שעדיין מהללים את פרינציפ. במזרח סרייבו קבוצת תושבים ממוצא סרבי החליטו להקים אנדרטה עבור רוצח הדוכס לרגל מאה שנה לפרוץ המלחמה, שבמרכזה יעמוד פסל בדמותו. "הקמת הפסל היא לא צעד נגד הפיוס", אמר ראש העירייה, איבו קומשיץ', בהתייחסו לטענות שלפיהן האנדרטה היא התגרות ביתר המיעוטים האתניים שחיים במדינה, אשר חוותה מלחמת עצמאות קטלנית בתחילת שנות ה-90'. "לי ולאזרחים שלי יש תפיסה היסטורית מסוימת – אנו רואים בפרינציפ גיבור", טען.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פסל שהוקם בסרייבו, בוסניה, לזכרו של גברילו פרינציפ, לאומן סרבי, שהתנקש בחייו של יורש העצר האוסטרו-הונגרי פרנץ פרדיננד ב-1914. רויטרס
הפסל שהוקם בסרייבו לזכרו של גברילו פרינציפ/רויטרס

לא הרחק משם, במרכז הבירה, היו מי שנזכרו בכך שהמדינה הייתה בעבר חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית, והתפרקותה של האימפריה הביאה על בוסניה תקופה קשה וטרגית. "התוצאות של הפעולה הזאת היו רעות מאוד עבור בוסניה", הבהיר פדז'אד פורטו, עורך של סוכנות ידיעות מקומית. "בוסניה חדלה מלהתקיים במסגרת המדינה היוגוסלבית שהוקמה, ובוסנים מוסלמים לא הוכרו כמיעוט עד שנת 1968". בעיניו של פורו, פרינציפ היה טרוריסט – עמדה רווחת בחלקים הבוסניים במדינה, שרואים במתנקש לאומן סרבי ולא אידיאולוג סלבי.

תחרות ה"טור דה פראנס" תציין את התאריך במסלול מיוחד

בבוקר ההתנקשות ההיסטורית החלה תחרות האופניים המסורתית "טור דה פראנס" בצרפת, בפעם ה-12 בהיסטוריה. רק חמש שנים אחרי המלחמה התחדשה התחרות, שהופסקה לנוכח הקרבות העזים שהתחוללו ברחבי היבשת. מתוך 145 הרוכבים שהשתתפו במרוץ, 15 מהם, כולל שלושה אלופים, נהרגו במלחמה. תחרות "הטור דה פראנס" הקרובה תתחיל ביום שבת הבא, והיא תעמוד בסימן מאה שנים למלחמה. היא תחל בעיר לידס באנגליה, ומשם יעברו הרוכבים לצרפת. חלק מקטעי המרוץ יעברו בשדות הקרב, בשוחות ובחזיתות השונות ברחבי צרפת ובלגיה, בהן העיר ורדן, שם נערך קרב בין צבא צרפת לבין לצבא גרמניה, שבמהלכו קיפחו את חייהם כמיליון חיילים משני הצדדים.

אוקטבה לפיז, רוכב אופניים צרפתי שזכה בטור דה פראנס ב-1910, ונהרג במהלך מלחמת העולם הראשונה. AP
אוקטבה לפיז, רוכב אופניים צרפתי שזכה בטור דה פראנס ב-1910, ונהרג במהלך מלחמת העולם הראשונה/AP

"המלחמה הגדולה", כפי שהיא מכונה, הביאה למותם של כעשרה מיליון חיילים ושל כשבעה מיליון אזרחים. במלחמה הוכנסו לשימוש כלי נשק מודרניים רבים, כגון טנקים, והורחב השימוש בלוחמה אווירית וימית. כמו כן, נעשה לראשונה שימוש בלוחמה כימית. המלחמה גרמה להתפרקותן של ארבע אימפריות – הגרמנית, האוסטרו-הונגרית, הרוסית והעותמאנית – וליצירתן של מדינות לאום חדשות רבות. יש הרואים בהסכם ורסאי, שקבע את תנאי הכניעה של גרמניה, את אחד הגורמים המרכזיים לעליית המפלגה הנאצית לשלטון ולפרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939.

יורש העצר של אוסטרו הונגריה, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, בביקור בסרייבו, ביוני 1914. רויטרס
יורש העצר של אוסטרו הונגריה, הארכידוכס פרנץ פרדיננד בביקור בסרייבו, יוני 1914/רויטרס
עיי חורבות בעיר אראס שבצרפת בשנת 1916, במהלך מלחמת העולם הראשונה. AP
עיי חורבות בעיר אראס שבצרפת בשנת 1916, במהלך מלחמת העולם הראשונה/AP
טנקים אוסטרלים בשדה קרב בבלגיה, במהלך מלחמת העולם הראשונה. AP
טנקים אוסטרליים בשדה קרב בבלגיה, 1917/AP
קרב ימי בין הצי הבריטי לבין הצי הגרמני בים הצפוני, ב-1916. AP
קרב ימי בין הצי הבריטי לבין הצי הגרמני בים הצפוני, 1916/AP
חיילי מילואים גרמנים מובלים לאחת הזירות במלחמת העולם הראשונה. AP
חיילי מילואים גרמנים מובלים לאחת הזירות במלחמה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully