וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרבת למערב: קייב חתמה על הסכם עם האיחוד

27.6.2014 / 18:24

נשיא אוקראינה פורושנקו אמר כי מדובר ב"אירוע הגדול ביותר מאז עצמאות המדינה", וכי זה צעד ראשון לקראת הצטרפות לאיחוד האירופי. ברוסיה איימו בתגובה אם הדבר יפגע בכלכלתה

נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו עם נשיא הנציבות האירופית ז'וזה מנואל בארוסו (משמאל) ונשיא המועצה האירופית הרמן ואן רומפויי (מימין), לאחר שחתמו על הסכם סחר חופשי  27 ביוני 2014. AP
פורושנקו עם נשיא הנציבות האירופית בארוסו/AP

אוקראינה חתמה היום (שישי) בטקס מיוחד בבריסל על הסכמים לשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי, למרות התנגדותה הנחרצת של רוסיה. על ההסכם חתמו גם גיאורגיה ומולדובה. בחודש פברואר נסוג נשיאה לשעבר של אוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', מחתימה על הסכם זה - צעד שהצית את המהומות במדינה שהביאו להדחתו וללחימה בין בדלנים פרו-רוסים לבין צבא אוקראינה במזרח המדינה. ההסכמים יהדקו את הקשרים הכלכליים והפוליטיים של המדינות עם המערב.

נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, תיאר את החתימה על ההסכם כ"אירוע ההיסטורי הגדול ביותר מאז עצמאות המדינה ב-1991, סמל לאמונה ולרצון ברזל". פורשנקו הוסיף כי הוא רואה בחתימה על ההסכם כתחילת ההכנות לקראת הצטרפותה של אוקראינה לאיחוד.

מנגד, ברוסיה הביעו דאגה מחתימה על ההסכם. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר כי אם יאלצו את אוקראינה לבחור בין רוסיה לבין האיחוד האירופי, יביא הדבר לפיצולה של אוקראינה לשתיים. כמו כן, דובר הקרלמין, דימיטרי פסקוב, איים כי מוסקבה תנקוט פעולות כדי להגן על כלכלתה, אם היא תושפע לרעה מההסכמים שנחתמו עם שלוש ממדינות ברית המועצות לשעבר.

לקריאה נוספת על המשבר באוקראינה:
יועץ בכיר של פוטין על נשיא אוקראינה: "הוא נאצי"
הפסקת האש בסכנה: מורדים הפילו מסוק במזרח אוקראינה
עצרו את הגז: "רוסיה מנסה להשמיד את אוקראינה"

2.	נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו במסיבת עיתונאים לאחר שחתם על הסכם סחר חופשי עם האיחוד   27 ביוני 2014. AP
פורשנקו במהלך מסיבת העיתונאים בבריסל, היום/AP

מהות ההסכמים היא שהאיחוד האירופי יגביר את השפעתו על המדינות, מבלי שהן יצטרפו באופן רשמי אליו. ההסכמים יביאו באופן הדרגתי לפתיחת השווקים בין המדינות לבין 28 מדינות האיחוד האירופי ויצמצם מכסים. כמו כן, האיחוד האירופי יספק לשלושת המדינות סיוע טכני וכלכלי כדי לעזור להן לאמץ את התקנות שלו ולאפשר לחברות ממדינות אלו לזכות להשתתף במכרזים לעבודות ציבוריות ברחבי האיחוד. בתמורה דורשים באיחוד שהמדינות ישפרו את מצב זכויות האדם אצלן, ילחמו בשחיתות, יחזקו את שלטון החוק ויבצעו רפורמות כלכליות.

אם ההסכם ייושם כראוי, הוא יספק לאוקראינה, גיאורגיה ומולדובה להתקדם לכלכלה מודרנית, איכות חיים גבוהה יותר ודמוקרטיה יציבה יותר. אוקראינה תחסוך כ-500 מיליון יורו בשנה בעקבות ביטול המכסים בינה לבין האיחוד האירופי, מה שייסע לה להתמודד עם ההפסדים הכספיים העצומים שנגרמו לה עקב סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה.

מאידך, שיתוף הפעולה של אוקראינה עם רוסיה יעלה לה בהפסד של כ-500 מיליארד דולר מסחר עמה. האיחוד האירופי יאפשר לאוקראינה להמשיך ולסחור עם רוסיה, אולם היא לא תוכל להצטרף לאיחוד המכסים של רוסיה, משום ששתי חברות אחרות בו, בלארוס וקזחסטן, לא חברות בארגון הסחר העולמי. גורמים באיחוד הביעו חשש שרוסיה עלולה "להעניש" את שלוש המדינות באמצעות "תוקפנות מסחרית", בין היתר באמצעות העלאת המכסים עם אוקראינה או אף מניעת מעבר סחורות מרוסיה אל אוקראינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הפסקת האש במזרח המדינה הוארכה ב-3 ימים

במקביל, הודיע פורושנקו למנהיגי האיחוד האירופי כי הוא מתכנן להאריך את הפסקת האש במזרח המדינה בשלושה ימים נוספים - כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "איטר-טס". הפסקת האש, שנכנסה לתוקפה לפני כשבוע ומאז הופרה כמה פעמים, מתוכננת להסתיים היום בשעות הערב. מוקדם יותר היום קרא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ל"הפסקת אש ארוכת טווח" באזור, על מנת לאפשר שיחות בין נציגי הממשל בקייב והמורדים הפרו-רוסים במדינה.

חרף הפסקת האש, במהלך הלילה נהרגו ארבעה חיילים אוקראינים וחמישה נפצעו בקרבות עם הבדלנים במזרח המדינה. המורדים הסתערו על בסיס ליד העיר קרמטורסק, כשברשותם טנקים ופצצות מרגמה מתוצרת רוסית. "הצבא השיב אש, טנק אחד הושמד ושני נלכד", אמר גורם ביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully