וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס קיבל את מדליית הקונגרס: "להתאחד נגד הטרור"

26.6.2014 / 18:09

אחרי פגישת פרידה מאובמה, השתתף פרס בטקס חגיגי לכבודו בגבעת הקפיטול, בו קיבל את העיטור הגבוה. "קל לשקוע בייאוש, אבל ראיתי יותר מדי בחיי בכדי לאבד תקווה"

העיטור הגבוה ביותר שמעניק קונגרס ארה?ב, מדליית הזהב של הקונגרס מוענקת לשמעון פרס. נטשה מוזגוביה
מדליית הזהב לפרס/נטשה מוזגוביה

נשיא המדינה שמעון פרס משתתף היום (חמישי) בטקס מיוחד בגבעת הקפיטול שבוושינגטון לרגל קבלת מדליית הזהב של הקונגרס האמריקני, העיטור הגבוה ביותר שמעניק גוף זה לדמויות משפיעות בעולם. בנוסף, יקבל הנשיא את פרס זכויות האדם על שם חבר הקונגרס תומס לנטוס.

באולם הרוטונדה התכנסו בבוקר (שעון ארה"ב) חברי קונגרס וסנאט, בכירי הקהילה היהודית, אנשי הממשל, דיפלומטים - ובכירים לשעבר. לטקס הגיעו גם סגן הנשיא ג'ו ביידן, השליח המיוחד לשיחות השלום מרטין אינדיק, מזכירת המדינה לשעבר מדלן אולברייט, שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו, ורבים אחרים.

עוד בוואלה! חדשות
דיווח מיוחד מגבול עיראק: "הגיהנום של הג'יהאד"
מצוד באנגליה אחרי גבר שאנס באכזריות קשישה בת 90
"הסחת דעת לשנייה": כך נהרגו אם וילדיה בתאונה בגליל

הטקס נפתח במילות הברכה של יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר ובהשמעת ההמנונים של שתי המדינות. מנהיגת המיעוט בקונגרס ננסי פלוסי שעלתה לנאום אמרה כי פרס הוא "דמות היסטורית אמתית". "הוא זרע את הזרעים של המדינה היהודית - ועזר לגן הזה לצמוח". לישראל היא קראה "ההישג הגדול של המאה ה-20". מנהיג הרוב בקונגרס, חבר הקונגרס הרפובליקני אריק קנטור דיבר על ההגנה הבלתי פוסקת של פרס על הדמוקרטיה, על מאבקו למען בטחונה של ישראל ועל המשכיות העם היהודי.

שמעון פרס מבקר בארה"ב כנשיא בפעם האחרונה. AP
שמעון פרס מבקר בארה"ב כנשיא בפעם האחרונה/AP
פרס עם יו?ר בית הנבחרים ג?ון ביינר וסגן הנשיא האמריקאי ג?ו ביידן. נטשה מוזגוביה
פרס עם סגן הנשיא ביידן ויו"ר בית הנבחרים ביינר/נטשה מוזגוביה

"אנשים רבים קוראים לי חולם. אני מניח שזו הסיבה שהרגשתי תמיד בבית באמריקה - המדינה שההיסטוריה שלה הוכיחה את כי האנושות יכולה לחלום", אמר פרס בפתח דבריו. הנשיא דיבר על האתגרים המשותפים שארה"ב וישראל מתמודדות עמם. "יחד אנו חייבים להילחם בטרור, לקדם את השלום, ולמנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני. כמו הנשיא אובמה, ישראל מקווה לפתור את העניין עם איראן בשלום, וכמו הנשיא אובמה, אנו מאמינים שאיראן צריכה להישפט על ידי מעשיה ולא על ידי מילותיה".

בנאום הפרידה שלו מהקונגרס, שלא במפתיע, פרס בחר להביע אופטימיות לגבי עתידה של מדינת ישראל. "בתוך כל הכאוס המתרחש במזרח התיכון קל לשקוע בייאוש. אבל, אני ראיתי יותר מידי בחיי בכדי לאבד תקווה", אמר. "ראיתי את ישראל מתמודדת מול כל הסיכויים שוב ושוב, ראיתי את ישראל מביסה את אויביה בשדה הקרב ומצילה את השבויים שלה אלפי קילומטרים מביתם. ישראל הראתה שהיא יכולה להגן על עצמה מול אלה שמבקשים את השמדתה". ישראל, אמר, גם תעשה הכל בכדי להחזיר את שלושת הנערים החטופים - נפתלי, גיל-עד ואיל הביתה. "נפגשתי עם הוריהם, והייתה להם בקשה אחת - הם ביקשו ממני לדבר כאן בשמם, כדי שקולם יישמע בכל העולם ויסייע להביא את הבנים הביתה. אנו מצפים לשמוע קול בכל העולם כנגד הטרור".

פרס טען כי המלחמה בטרור ובעוני הם שני אתגרים מרכזיים בדיפלומטיה העולמית. "לטרור אין גבולות ואינו מכבד אף חוק. הטרור הורג מאות אלפי בני אדם והופך מיליונים לפליטים. אנו רואים זאת בעיראק, סוריה, לבנון, תימן, לוב, סודן, עזה ובכל מקום. הטרוריסטים הינם גלובליים, ולכן יש להילחם בהם בצורה גלובלים". עם זאת הוסיף: "הערבים אינם אויביה של ישראל. הטרוריסטים הם האויבים של כולנו. הטרוריסטים מפזרים סכנה בכל האזור, המזרח התיכון חייב להתאחד בכדי לעצור את הטרור. הגיעה השעה לעשות זאת".

אמש: פגישת פרידה מאובמה

מדליית הזהב של הקונגרס היא כאמור העיטור הגבוה ביותר שהוא מעניק, ועליה מוטבעת דמותו של מי שמקבל אותה. מקבל המדליה הראשון היה הנשיא הראשון של ארה"ב ג'ורג' וושינגטון. בין מקבלי המדליה בעבר - ראש ממשלת אנגליה לשעבר ווינסטון צ'רצ'יל, האם תרזה, נתן ואביטל שרנסקי - וגם הרבי מלובביטש, שהמדליה הוענקה לו לאחר פטירתו.

נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, וושינגטון.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אבומה ופרס, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

פרס נפגש אמש עם עמיתו האמריקני ברק אובמה בבית הלבן, במסגרת ביקור הפרידה הממלכתי שלו לקראת סיום תפקידו בחודש הבא. בפגישה השתתף גם השליח האמריקני למזרח התיכון מרטין אינדיק.

בפתח הפגישה אמר הנשיא אובמה שארצות הברית תמשיך לשים בראש מעייניה את הדאגה לביטחון ישראל ותפעל בשיתוף עם ישראל. בעניין איראן ותכניתה הגרעינית - סוגיה המעוררת דאגה רבה בישראל - אמר אובמה כי לארצו עמדה ברורה וחד-משמעית, והיא שלא לאפשר שלרפובליקה האיסלאמית יהיה נשק גרעיני. לדבריו, לא ייעשו פשרות גם בנושא הקפיצה ליכולת הגרעינית. אובמה עדכן את פרס לגבי המשא ומתן המתנהל עם איראן וציין כי השיחות עדיין לא תמו ויש פערים בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully