וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח מיוחד מגבול עיראק: "הגיהנום של הג'יהאד"

פליטים שמגיעים לחפש מחסה ונהגי משאיות שנחטפו על ידי ג'יהאדיסטים הם רק חלק מהמראות הקשים במסע ברצועת הגבול הנפיצה של טורקיה עם עיראק וסוריה. צפו במהדורה המלאה

מערכת וואלה!

העולם כולו הזדעזע בשבועות האחרונים מתמונות הזוועה שהגיעו מעיראק לאחר כיבוש חלקים נרחבים במזרח המדינה על ידי לוחמי דאעש - "המדינה האיסלאמית בעיראק וסוריה" (ISIS) שטבחו באלפי בני אדם בתוך ימים ספורים. התמונות הקשות שודרו גם במזרח טורקיה, בעיירות הסמוכות לגבול עם עיראק וסוריה, אבל כאן אף אחד כאן לא הופתע.

"אנחנו מכירים את הג'יהאדיסטים האלה, נלחמנו נגדם בעבר בעיראק ובסוריה", אמר לוואלה! חדשות בסאם, תושב החבל הכורדי העצמאי בעיראק ולוחם בצבא הכורדי, שעוסק בימים אלה בבלימת התקדמותם של המורדים הסונים. בסאם סבור שהכורדים יצליחו לגבור על הג'יהאדיסטים, אבל מודה ש"הם יכולים להפוך את האזור כולו לגיהנום".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
אם, שני ילדיה וילד נוסף נהרגו בתאונה חזיתית בגליל
המשטרה: "חשבונות הבנק של פואד - תיבת פנדורה"
ארכיאולוג בן 46 נהרג בקריסת מערה בשומרון

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
"אנחנו מכירים את הג'יהאדיסטים האלה, נלחמנו נגדם בעבר בעיראק ובסוריה". לוחם דעאש בעיראק/AP

השיחה עמו התקיימה במסגרת מסע לאורך רצועת הגבול הנפיצה של טורקיה עם סוריה ועיראק, בשטח שבין העיר הסורית קמישלי לעיר העיראקית-כורדית זאחו. לוחמי דאעש כבר הכריזו שלאחר ההישגים שהשיגו בעיראק, האזור הזה - שבו מתנהלים כבר שנתיים עימותים קשים בינם לבין הכורדים - הוא היעד הבא.

הדבר הבולט ביותר בנסיעה לאורך הגבול הוא מצב הכוננות של הצבא הטורקי, שמנסה לכסות כל מטר פנוי לאורך השטח. הצד הטורקי של הגבול שקט והחיים מתנהלים כסדרם, אבל נזקי המצב בסוריה ובעיראק ניכרים היטב: פליטים מגיעים לחפש מחסה, עסקים שהתבססו על מסחר מעבר לגבול נפגעים ועשרות נהגי משאיות טורקים מהאזור מוחזקים כבני ערובה בעיראק, לאחר שנחטפו בידי הג'יהאדיסטים.

קשה שלא לחשוב על חוסר ההיגיון של הגבולות ההיסטוריים באזור: הערים והעיירות משלושת צדי הגבול נראות זהות, והחלוקה האתנית היא ערבוביה אחת גדולה: כורדים, טורקים, ערבים ונוצרים חיים בכל האזור, ללא הבחנה בין גבולות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
כוחות הביטחון של צבא עיראק בסיור ממערב לבירה בגדאד – 24 ביוני 2014. רויטרס
"הפיתרון היחיד למצב יהיה חלוקתה של עיראק לשלוש מדינות". כוחות הצבא העיראקי מצפון לבגדד/רויטרס

שני גורמים פועלים בעוצמה לשינוי המפה: הכורדים, שרוצים לקרוע לעצמם חתיכה מעיראק ולצרף אליה אולי גם אזורים בצפון-מזרח סוריה; והאיסלאמיסטים, שכל הגבולות חסרי משמעות בעבורם.

טורקיה, לעומת זאת, רוצה לבצר את הקיים - והחלה לבנות חומה לאורך הגבול הסורי באזור קמישלי. "הפיתרון היחיד למצב יהיה חלוקתה של עיראק לשלוש מדינות", אמר לוואלה! חדשות פרמאן עבד אל-רחמן, עיתונאי כורדי מעיראק. מי שמסכימים איתו הם דווקא גורמים בכירים בישראל, כולל הנשיא פרס ושר החוץ ליברמן, שאמרו שניהם דברים דומים ביממה האחרונה.

עוד במהדורה:

תאונה קטלנית בגליל התחתון: אם בת 24, בתה בת הארבע ובנה בן השנה וחצי, וכן נער בן 15 נהרגו היום בתאונת דרכים סמוך לצומת המוביל. התאונה אירעה לאחר שאוטובוס התנגש חזיתית במכונית פרטית. איל הלפמן, פרמדיק של מד"א כרמל שהגיע לזירת התאונה באמבולנס הראשון סיפר כי נתקל במחזה קשה של הרכב הפגוע: "כשהגעתי ונגלה לעיני גודלו וחומרתו של האירוע התחלתי לטפל בנפגעים. לצערי מותם של שני ילדים ואישה נקבע מקום, ולא היה ניתן לעשות דבר כדי לסייע להם".

פואד ממשיך להסתבך: אחרי הכספת, הפנטהאוז ביפו וההלוואה שקיבל מאיש העסקים אברהם נניקשווילי, בנימין בן אליעזר ממשיך להעסיק את המשטרה. כעת, הוא חשוד בקבלת כספים מאיש העסקים רוי מוצפי בתמורה לסיוע של בן אליעזר במסגרת יחסיו עם צמרת השלטון המצרית. מדוע הפרשות הקשורות אל חבר הכנסת התפוצצו רק כשהיה מועמד מוביל לתפקיד נשיא המדינה? איפה היו מבקר המדינה והרשויות? עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאכות השלטון, על העלמת העין והנמנום של הרשויות.

האוהדים שמעודדים את נבחרת איראן: מחזה נדיר נצפה אמש בבר "הגילדה" בתל אביב בזמן שידור המשחק בין נבחרת בוסניה לנבחרת איראן - קבוצת ישראלים הניפה את דגליה של מדינת האויב. מי הם הישראלים שהחליטו לעודד את הנבחרת של רוחאני, ואיך מגיב לכך הרחוב האיראני?

איש השבוע: לא יכולנו להתעלם מתמונת המעצר של ג'רמי מיקס, האסיר החתיך שזכתה למאה אלף לייקים של גולשות - ויצאנו לבדוק את מצב האסתטיקה בין הסורגים בישראל. מתוך המהדורה.

התחזית: היום תחול התחממות נוספת, סוף שבוע יהיה שרבי עם עומסי חום כבדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully