וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ואיראן דנו על המצב בעיראק: "לא נשתף פעולה"

17.6.2014 / 5:01

בכירים בשתי המדינות הדגישו כי בשיחה, שנערכה בשולי ועידת הגרעין בווינה, לא נדונה אפשרות לשיתוף פעולה צבאי. במקביל, אובמה הודיע על שליחת 275 חיילים נוספים לבגדד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(צפו: חיל האוויר העיראקי מפציץ מטרות טרור)

גורמים רשמיים מארצות הברית ומאיראן שוחחו הלילה (שלישי) בנוגע למשבר המחריף בעיראק, בשולי ועידה בנושא הגרעין שמתקיימת בווינה. גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אישר את דבר השיחה, אך הדגיש כי לא נדונה במהלכה האפשרות של שיתוף פעולה צבאי. גורם איראני בכיר הבהיר גם הוא כי "לא הושגו הסכמות ממשיות". לדבריו, "לא נדונה האפשרות של שיתוף פעולה צבאי בין המדינות, וזו אינה אופציה".

מוקדם יותר אתמול, אמר שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, כי ארצות הברית שוקלת לקיים דיונים משותפים עם איראן במטרה לשתף עמה פעולה במאמצי הסיוע לממשלה העיראקית בהתמודדות עם לוחמי הג'יהאד. קרי אמר כי וושינגטון "פתוחה לדיונים" עם הנהגת איראן בנוגע למאבק נגד הלוחמים הסונים של ארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה". עם זאת, דובר משרד ההגנה, ג'ון קירבי, הדגיש כי "אין שום כוונה לתאם פעילות צבאית משותפת בין ארצות הברית ואיראן".

הלחימה בעיראק - כותרות אחרונות:
המורדים מתקרבים לבגדד: שדה תעופה ליד העיר הופצץ
עיראק: "1,700 אנשי כוחות הביטחון הוצאו להורג"
פרשנות | אילו רק אובמה היה יכול להתעלם מהבוץ העיראקי

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. וושינגטון, ינואר 2014. רויטרס
"פתוחים לדיונים". קרי/רויטרס

במקביל, שר החוץ של בריטניה, ויליאם הייג, הודיע אמש כי הוא צפוי למסור בקרוב הודעה בנוגע לשיפור היחסים הבילטראליים עם איראן. בתשובה לשאלת חבר האופוזיציה בפרלמנט אם המשבר בעיראק נתן מקום ל"הבטחת נוכחות דיפלומטית אפקטיבית בטהראן", הייג הצהיר כי הוא שוחח עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, וכי "יהיה לי מה למסור בנוגע לכך בקרוב".

ביום שבת, מסר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי הרפובליקה האיסלאמית תתמוך בממשלת עיראק במלחמתה נגד כוחות המורדים הסונים, במסגרת החוק הבינלאומי. עם זאת, הוא ציין כי לא התקבלה בקשה כזו מבגדד. בסוף השבוע האחרון אף אמרו גורמי ביטחון איראניים כי נשלחו כוחות של "משמרות המהפכה" להילחם בחמושים בעיראק, ואלה סייעו לצבא עיראק לכבוש בחזרה את העיר תכרית.

כמו כן, אתמול נכנסה ספינה אמריקנית ועליה 550 נחתים מחיל הים האמריקני למפרץ הפרסי, במטרה לתמוך צבאית בממשל העיראקי. דובר משרד ההגנה, ג'ון קירבי, אמר: "ההחלטה תאפשר למפקד הצבא גמישות נוספת במקרה שנזדקק לבצע פעולה צבאית כדי להגן על אזרחים אמריקניים ועיראקים ועל האינטרסים שלנו".

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נפגש הלילה בבית הלבן עם הסגל המלא של יועציו לביטחון לאומי כדי לדון במשבר בעיראק. בפגישה נכחו, בין השאר, שר ההגנה, צ'אק הייגל, שר החוץ, ג'ון קרי, ראש ה-CIA, ג'ון ברנן והתובע הכללי, אריק הולדר. מוקדם יותר הלילה, הודיע אובמה לקונגרס כי בקרוב יישלחו 275 חיילים אמריקנים לעיראק כדי לסייע במאמצים לשמור על עובדי השגרירות בבגדד. "כוח זה נשלח במטרה לשמור על אזרחי ארצות הברית והוא חמוש ומוכן לקרב", כתב אובמה במכתב ששיגר למחוקקים.

חשש בישראל

בישראל הביעו אתמול חשש מהידוק היחסים בין המערב לבין איראן בסוגיית הטיפול במשבר בעיראק. השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אסור לסייע לאיראן להרחיב את השפעתה בעיראק. לטענתו, הדבר עשוי להעניק לאיראן "קשת של שליטה" הממשיכה דרך סוריה, שם תומכת איראן בנשיא בשאר אסד, ועד ללבנון, עם בעלת הברית חיזבאללה.

"במיוחד לא נרצה להגיע למצב בו בשל התמיכה המשותפת של ארצות הברית ואיראן בממשלתו של נורי אל מאלכי, האמריקנים יתרככו בעמדותיהם בנוגע לסוגיה הקריטית ביותר לשלום העולמי – הגרעין האיראני", אמר שטייניץ.

עם זאת, ציין שטייניץ כי ארצות הברית ומעצמות נוספות הבטיחו לירושלים כי כל שיתוף פעולה עם איראן לא יפגום במאמצים לבלום את תכנית הגרעין של טהראן.

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
שיירת לוחמי אל-קאעדה בעיראק/AP

(עדכון ראשון: 20:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully