וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3 שנות תופת בסוריה: בריטי בן 6 נמלט לירדן

מעאד זיין ואמו היו בביקור משפחתי כשהחלו הקרבות ולא הצליחו לצאת מהמדינה. דודו נהרג מחבית נפץ מול עיניו. כעת מנסה אביו להאיץ את שובו. "ראה דברים שמבוגרים לא ראו מעולם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתגעגע לחבריו בסוריה, על אף הזוועות שעבר שם. זיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

ילד בריטי שמחצית מחייו עברה עליו במלחמת האזרחים בסוריה הצליח לצאת מהמדינה וחצה את הגבול בבטחה לירדן, יחד עם אמו. מעאד זיין בן השש נולד בעיר בירמינגהם בבריטניה. כשהיה בן שלוש וחצי, זמן קצר לפני שפרצה מלחמת האזרחים במרץ 2011, הוא נסע עם אמו לבקר את קרוביה בעיר דרעא שבדרום סוריה, ערש ההתקוממות נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד. באותה עת הורה המשטר הסורי לאזרחים שלא לנוע ממקום למקום, והזהיר כי מי שניסה לחצות את הגבול – יירו בו.

זיין שהה תחילה בבית דודו, עד שזה נהרג מול עיניו מחבית נפץ. הוא ואמו ניסו להימלט מהפצצות הצבא הסורי. "בית הספר של מעאד היה בקצה הכפר", סיפר האם דוחא לרשת BBC בשיחה מירדן. "חביות נפץ הושלכו ממטוסים, הן התפוצצו ליד חצר בית הספר. הוא היה בפנים אבל בחוץ הייתה ילדה, חברה שלו. היא נפצעה ואחר כך מתה". לדבריה, מאז מתקשה בנה לדבר, ורק חוזר על שמה של הילדה, לובנה. "הבית שלנו היה ליד זירה של קרבות. עכשיו האזור הזה הרוס לגמרי", תיארה האם. "לא הייתה אפשרות להישאר שם. ניסינו לעבור, אבל זה היה אותו דבר – הפצצות וטילים".

לפני כשבוע חצו השניים את הגבול לירדן והגיעו לבית קרוביהם, שם הם עדיין יכולים לשמוע את ההפצצות בסוריה, לא לפני ששהו בחודשיים האחרונים במטע זיתים, נזהרים מירי של צלפים. דוחא סיפרה כי על אף הזוועות שהיה עד להן בסוריה, בנה מתגעגע לחבריו שם. "בימים הראשונים כאן (בירדן) הוא עייף אותי, הוא בכה כל הזמן בגלל שינוי האווירה. אבל המצב שלו השתפר והוא משחק עם הילדים האחרים. הוא מרגיש יותר בנוח".

עוד חדשות מהעולם:
אוקראינה: בדלנים יירטו מטוס צבאי, 49 נהרגו
רק עכשיו? ג'מייקה התירה שימוש במריחואנה
בכיר שיעי הזהיר מכיבוש עיראק: "הגנו על ארצכם"

תמונה שהפיצו שלטונות סוריה בה נראית זירת פיגוע התאבדות בו נהרגו שניים בעיר הדרומית דרעא, 3 במרץ 2012. רויטרס
"לא הייתה אפשרות להישאר שם". זירת לחימה בעיר דרעא, במרץ 2012/רויטרס

בתקופה הארוכה שבה היה בסוריה, ניסה אביו וואיל – בעלה לשעבר של דוחא – להביא לכך שהשניים יוטסו בחזרה ללונדון, שם הוא עובד. הוא אף כתב בנושא לראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ולשר החוץ וויליאם הייג. יותר מ-3,000 בני אדם חתמו על עצומה שפרסם באינטרנט. "הממשלה אמרה שתוכל לסייע לבני רק אם אפריד אותו מאמו, אבל מעאד צמוד לאמא שלו 24 שעות ביממה", אמר.

הבעיה כעת היא שלאשתו לשעבר הסורית, בניגוד לבנו, אין דרכון בריטי או ויזה, וההנפקה עשויה לארוך כשלושה שבועות. "אני מקווה שהמשרד לביטחון הפנים יעריך את מה שהוא עבר וייתן לאמו ויזה", אמר האב. "הוא ראה דברים שרוב המבוגרים לא ראו מעולם. חבית נפץ נחתה בכפר והרגה 43 אנשים. הוא ואמו יצאו מהבית אל תוך טבח. אנשים נשאו גופות ללא ראש ברחובות". לדברי האב, יש להטיס את בנו מידית לבריטניה, שכן הוא זקוק לטיפול רפואי בשל פגיעה שגרמה אחת ההפצצות לראייתו. דובר מטעם משרד החוץ מסר לכלי התקשורת בבריטניה: "אנו שומרים על קשר עם זיין ונמשיך לספק סיוע קונסולרי במידת הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully