וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס בעיראק: הוצאות להורג, חטיפות ונקמת האסירים

האו"ם דיווח על מאות הרוגים בערים שנכבשו בידי המורדים הסונים, ועל אסירים ששוחררו ומחפשים לנקום באחראים לכליאתם. תושבים שיעים רבים נטשו את בגדד מחשש להגעת חמושי אל-קאעדה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קיים סיכוי ממשי לכך שמאות בני אדם נהרגו לאחר שחמושים סונים כבשו את העיר מוסול שבעיראק בתחילת השבוע – כך אמר היום (שישי) דובר ארגון זכויות האדם של האו"ם, רופרט קולוויל. לדבריו, קיימים דיווחים על כך שהוצאו להורג 17 אזרחים שעבדו במשטרה ועובדי בית המשפט במרכז העיר השנייה בגדולה בעיראק. ארבע נשים התאבדו לאחר שנאנסו, 16 אזרחים ירדנים נחטפו, והאסירים ששוחררו על ידי החמושים מחפשים לנקום באחראים לכליאה שלהם, הוסיף קולוויל. עוד אמר, כי קיימים דיווחים לפיהם הממשלה הפגיזה אזוריים אזרחים: "ישנן טענות כי 30 אזרחים נהרגו".

שעות לאחר הודעתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על אפשרות של מעורבות צבאית עתידית ובעוד אזרחים אמריקנים וגרמנים החלו להתפנות מהמדינה, מדיווחים שהגיעו מעיראק עולה כי תושבים שיעים רבים נמלטו הלילה מעיר הבירה בגדד לכיוון דרום, לעבר האזורים הנחשבים שיעים. זאת, בשל החשש הגובר מפני פלישה קרובה של החמושים האיסלאמים מארגון המדינה האיסלמית של עיראק וא-שאם (דאע"ש) המזוהה עם אל-קאעדה.

משבר בעיראק - כתבות נוספות:
לקראת תקיפה? ארה"ב וגרמניה מפנות אזרחים מעיראק
ארה"ב מאיימת: ננקוט פעולה צבאית קצרת טווח בעיראק
לוחמי הג'יהאד בעיראק: "זו רק ההתחלה, בגדד תרעד"

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
התושבים השיעים נמלטים בפחד. פעילים מארגון המורדים האיסלאמי בעיראק/AP

במקביל, ממשיכים הקיצונים בכיבוש מעוזים בולטים נוספים במדינה. אמש, לאחר שהשבוע כבר השתלטו את הערים המרכזיות מוסול ותיכרית – נוסף על ערים נוספות בצפון המדינה – כבשו אמש הקיצונים את העיר ג'אלולה שבמזרח עיראק, במחוז הגובל באיראן. "המשיכו בדרככם, הקרב עדיין משתולל", אמר דובר המורדים אבו מוחמד אל-אדנני בהקלטה שפורסמה באתר של הקבוצה, "בגדד וכרבלא ירעמו. תהיו מוכנים. אל תוותרו על אף פיסת אדמה ששחררתם". מוקדם יותר אתמול, אף נודע כי לוחמים כורדים מארגון "פשמרגה" כבשו ללא קרב את עיר הנפט כירכוכ? – בירתו ההיסטורית של המיעוט הכורדי - לאחר שכוחות הביטחון העיראקיים נמלטו מהמקום.

רצף הדיווחים המדאיגים מעיראק, המצביעים על השתלטות הולכת וגוברת של הקיצונים האיסלאמיים על עוד ועוד שטחים ברחבי המדינה המשוסעת, לא נעלם ככל הנראה מעיניהם של בכירי שלטון האייתולות בטהראן. בעוד שהאמריקנים דנים באפשרויות פעולה צבאיות, משמרות המהפכה שלאיראן, כך על פי דיווחים, כבר נמצאים בשטח ונלחמים לצדו של צבא עיראק. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, גורמי ביטחון איראניים אמרו כי מדינתם שלחה כוחות צבאיים כדי להילחם בחמושים. על פי אתר חדשות במדינה, מזל"טים איראניים חגים מעל עיראק כדי לאתר עמדות של החמושים וכי איראן מספקת לעיראק תמונות לוויין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ילד שנמלט עם משפחתו מהעיר מוסול הכבושה יושב מחץ לאוהל בפרברי ארביל שבצפון עיראק. רויטרס
תושבי בגדד חוששים מגורל דומה. ילד שנמלט עם משפחתו מהעיר מוסול הכבושה יושב מחץ לאוהל בעיירת פליטים בצפון עיראק, אתמול/רויטרס

בקרב תושבי הבירה בגדד גובר החשש מפני פלישה קרובה של אנשי אל-קאעדה. רחובותיה של העיר, שלרוב שוקקים, היו אתמול שקטים, ובתי העסק בעיר עצרו את פעילותם בשל הציפייה הדרוכה להגעתם של המורדים לבירה. "בגדד ריקה מאדם כבר יומיים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית זיאד אנדולוהאב, תושב העיר בן 33, בעודו יושב במסעדה נטושה במרכז בגדד. "החמושים נמצאים במרחק של רק 90 קילומטרים מהבירה. זה אומר שהם יכולים להסתער עלינו לפתע".

אבו עלאא, בעל חנות לייצור זכוכית, סיפר על תחושת חוסר הביטחון. "האנשים מבולבלים", הודה. "כולם מרגישים לבד ואין אף אחד שיכול לספק ביטחון. אף אחד לא ציפה לזה". לדבריו, הוא כבר מתחיל להכיר בכך שהוא ייאלץ להימלט מהעיר ולהפוך לפליט. "כל דבר יכול לקרות עכשיו בבגדד", אמר. "לפני חודש זה היה בלתי אפשרי, אבל עכשיו הכול אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully