וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאיימת: ננקוט פעולה צבאית קצרת טווח בעיראק

הנשיא האמריקני התייחס להתקדמות החמושים לעבר הבירה בגדד ואמר כי תצטרך להיות פעולה צבאית. אובמה הוסיף כי על ארה"ב להגיב "כשהאינטרסים של הביטחון הלאומי שלנו מאוימים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר הערב (חמישי) כי אין מנוס מפעולה צבאית קצרת-טווח בעיראק. לדבריו, גורמים אמריקנים בוחנים את כל האפשרויות. אובמה הוסיף כי על ארה"ב להגיב "כשהאינטרסים של הביטחון הלאומי שלנו מאוימים".

במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר אובמה כי מה שארה"ב רואה בימים האחרונים בעיראק דורש פתרון. "עיראק תצטרך עוד עזרה מאיתנו ומהקהילה הבינלאומית. הצוות שלי עובד מסביב לשעון בכדי לזהות את הדרך האפקטיבית ביותר. אני לא שולל שום דבר", הוסיף אובמה. "יש לנו תפקיד להבטיח שהג'יהאדיסטים לא יזכו לטביעת רגל בעיראק".

"בשנים האחרונות לא ראינו שהתפתח אמון ושיתוף פעולה בין הסונים והשיעים בתוך עיראק וזה חלק מהחולשה של המדינה, וזה מתבטא גם בתוך הכוח הצבאי", אמר הנשיא האמריקני. "אני חושב שזה הוגן להגיד שלצד שיחות עם העיראקים תהיה פעולה צבאית קצרת-טווח. אנו בודקים את כל האפשרויות, אבל זו צריכה להיות קריאת השכמה לממשלה העיראקית". במסיבת עיתונאים לאחר מכן הדגיש דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי הנשיא האמריקני התכוון לתקיפה אווירית בלבד, ולא לשליחת כוחות רגליים: "אנו לא נשתמש בכוחות קרקעיים, אלא בכוחות אוויריים והנשיא הבהיר שאנו שוקלים את האופציות שלנו כחלק מהתמיכה שלנו בעיראק. אנו לא שוקלים כוח קרקעי. כשהנשיא אומר כי הוא לא שולל כלום הוא התכוון לתקיפות אוויריות".

הקרב על עיראק - כותרות אחרונות
לוחמי הג’יהאד בעיראק: ”זו רק ההתחלה, בגדד תרעד”
אין חסינות: עיראק מתפוררת, יחד עם המזרח התיכון
מתקדמים לעבר בגדד: לוחמי ג’יהאד השתלטו על תיכרית

חנויות סגורות במוסול עיראק לאחר כיבושה על ידי המורדים. רויטרס
חנויות סגורות ברחובות מוסול הכבושה/רויטרס

אובמה אף חזר על דבריו מנאום שנשא באקדמיה הצבאית ווסט פוינט לפני ימים אחדים, כי קיים צורך להקים כוח אזורי שיאמן כוחות במדינות במזרח התיכון ואפריקה. "אנחנו לא נהיה בכל מקום כל הזמן. מה שאנחנו יכולים לעשות זה להבטיח שאנחנו מממנים ומאמנים כוחות צבאיים במדינות, כולל עיראק, שתהיה להם אפשרות לשמור על ביטחונם". לדברי אובמה מדובר בתהליך ארוך "אבל צריך להתחיל עם זה". הוא הוסיף כי תהליך זה ידרוש זמן, "ובטווח הקצר אנחנו צריכים להתמודד עם מה שקורה כעת בעיראק".

שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס אמר אף הוא הערב כי על המעצמות לפעול בדחיפות מול המצב בעיראק המהווה איום רחב יותר לאזור. "התקדמות המדינה האיסלמית של עיראק וסוריה מציבה סכנה רצינית לאחידותה וריבונותה של עיראק ובכך מציבה איום ליציבות של האזור", אמר פביוס. "על הקהילה הבינלאומית להתמודד עם המצב באופן אופרטיבי". במקביל לדבריו דווח הערב כי גרמניה קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי שלושה מחוזות בעיראק ואת בגדד.

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, גורמי ביטחון איראנים אמרו כי מדינתם שלחה כוחות של משמרות המהפכה להילחם בחמושים ואף סייעו לצבא עיראק לכבוש בחזרה את תיכרית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מתיחות בבגדד: רחובות הבירה נטושים

הודעתו של אובמה הגיעה בעוד שחמושים איסלמיסטים שוטפים את צפון עיראק ועושים את דרכם לבגדד. מוקדם יותר היום חיילים כורדים אף כבשו את העיר כירכוכ? ללא קרב, לאחר שכוחות הביטחון העיראקיים נמלטו. "המשיכו בדרככם, הקרב עדיין משתולל", אמר דובר המורדים אבו מוחמד אל-אדנני בהקלטה שפורסמה באתר של הקבוצה, "בגדד וכרבלא ירעמו. תהיו מוכנים. אל תוותרו על אף פיסת אדמה ששחררתם", קרא בהקלטה.

רחובותיה של בגדד, שלרוב שוקקים, היו היום שקטים. בתי העסק בעיר עצרו את פעילותם בשל החשש מפני הגעתם של המורדים לבירה. "בגדד ריקה מאדם כבר יומיים", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית זיאד אנדולוהאב, תושב העיר בן 33, בעודו יושב במסעדה נטושה במרכז בגדד. "החמושים נמצאים במרחק של רק 90 קילומטרים מהבירה. זה אומר שהם יכולים להסתער עלינו לפתע".

פליטים ממוסול שנכבשה על ידי חמושים. רויטרס
מתרגלים לרעיון שיאלצו להימלט. פליטים שנמלטו ממוסול/רויטרס

אנדולוהאב נראה המום מההשתלטות המהירה של החמושים, המשתייכים לשלוחה של אל-קאעדה המכונה "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" (ISIS), ומכישלונה של הממשלה להדוף אותם. "היכן הצבא ששילמנו מיליארדים להקים?", שאל בהתייחסו להימלטות המפקדים מהקרב. "אנחנו המומים וחיים בחרדה ופחד שלא חשנו מאז 2003", אז פלשו כוחות אמריקנים לעיראק והפילו את שלטונו של סדאם חוסיין.

באזור המסחרי של בגדד, שבימים רגילים הומה אדם, כמעט כל החנויות ננטשו. "העסקים נפגעו מאוד ביומיים האחרונים", אמר סלאם, ספר בן 25. "אנחנו מאוד מודאגים מההתפתחויות, אבל אנחנו מקווים כי לא יקרה כלום בבגדד".

אבו עלאא, בעל חנות לייצור זכוכית, סיפר על תחושת חוסר הביטחון: "האנשים מבולבלים. כולם מרגישים לבד ואין אף אחד שיכול לספק ביטחון. אף אחד לא ציפה לזה". הוא אמר שהוא כבר מתחיל לקבל את הרעיון כי הוא יאלץ להימלט מהעיר ולהפוך לפליט. "כל דבר יכול לקרות עכשיו בבגדד. לפני חודש זה היה בלתי אפשרי, אבל עכשיו הכול אפשרי".

הממשלה מאבדת שליטה

בעוד שהחמושים מתקדמים לבגדד, נראה שהממשלה מאבדת את שליטתה. אמש הבטיח ראש הממשלה נורי אל-מאליכי לעמו כי התקדמות המורדים היא זמנית בלבד, וכי המצב ישתנה עד מהרה על ידי הצבא. ואכן, בשעות האחרונות החלה הטלוויזיה הממלכתית לדווח כי חיל האוויר העיראקי הפציץ עמדות מורדים בתוך ומסביב לעיר מוסול, שנכבשה על ידי המורדים הסונים ביום שלישי האחרון. מאז נכבשה מוסול המשיכו המורדים דרומה לכיוונה של הבירה, ובדרכם כבשו גם את תיכרית וערים נוספות, במתקפה נרחבת נגד הממשלה השיעית. הערב דיווחה אל-ערביה כי לדברי מקורות משטרתיים ועדי ראייה, החמושים מכתרים את בית הזיקוק לנפט הגדול ביותר בעיראק שבכפר ביג'י בצפון המדינה. לאחר כיבושן של כירכוכ ומוסול, איבדה הממשלה את שליטתה בצפון המדינה.

מפת הכיבושים בעיראק. google maps, מערכת וואלה! NEWS
מפת הכיבושים בעיראק/מערכת וואלה! NEWS, google maps

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה מוקדם יותר גם כי כוחות הממשלה כבשו מחדש את תכרית, יממה לאחר שה-ISIS אמר שהשיג שליטה על עיר הולדתו של חוסיין. החמושים טענו מצדם כי הם מקיפים לחלוטין את העיר סאמרא, מדרום לתיכרית ורק 100 קילומטרים מצפון לבגדד, כך שהמצב בשטח לא ברור.

שר החוץ העיראקי חושיר זבארי, השוהה בלונדון, אמר לחדשות CNN כי הממשלה "נקטה בכמה צעדים להדוף את הטרוריסטים". עם זאת הודה השר כי כיבושה של מוסול היה נסיגה גדולה לאחור וכי הכוחות העיראקיים שם "קרסו" כשמפקדיהם נמלטו. "הממשלה צריכה לבדוק טוב... את הדוקטרינה של הכוחות המזוינים העיראקיים החדשים. אי אפשר לנהל מדינה עם מפקדים כאלה". עם זאת, אמר זבארי כי נראה שהחמושים מתחילים לסגת ממוסול והוסיף שהממשלה עובדת עם מעצמות כורדיות באזורם כדי להדוף אותם מהמדינה.

רכב שרוף של כוחות הביטחון העיראקיים בעיר מוסול, למחרת כיבושה על ידי ג'יהאדיסטים. 11 ביוני 2014. רויטרס
הכוחות העיראקיים שם "קרסו". רכב שרוף של כוחות הביטחון העיראקיים במוסול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully