וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין חסינות: עיראק מתפוררת, יחד עם המזרח התיכון

11.6.2014 / 23:08

השתלטות אל-קאעדה על עוד מחוזות בעיראק היא חלק משרשרת מתמשכת של התפרקות מדינות הלאום הישנות והתגברות המלחמה בין הסונה לשיעה. השאלה הגדולה כעת: הלחימה בסוריה תסלים?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(ארה"ב: "על ההנהגה בעיראק לקחת אחריות")

האירועים שמתרחשים בימים אלה בעיראק – בהם פיצוצי מכוניות תופת, והשתלטות לוחמי ג'יהאד על הערים מוסול ותיכרית - מדגישים את עוצמת התהליך שנבנה בשנים האחרונות באזור שבין איראן לבין הים התיכון, ובו מדינות הלאום הישנות מתפרקות והמלחמה הישנה בין הסונה לשיעה מתגברת. את התהליך הזה ראינו בשיא כיעורו בשלוש השנים וחודשיים שחלפו מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, ניצנים ממנו ניתן לראות בלבנון וכעת המלחמה הזו מכה בעיראק.

אמנם במסגרת הלחימה שהתנהלה בשנים האחרונות בין הסונים לבין השיעים בעיראק חוותה המדינה שורה של פיגועי טרור קשים ביותר, אך כעת זו מלחמה של ממש ולא שורת תקריות. כוחות צבאיים סוניים שמשתייכים לאל-קאעדה כבשו שטחים באזורים הסוניים של עיראק בעוד הצבא הסדיר נמלט לכל עבר. הכוחות שייכים לארגון "דאע"ש", שמשמעותו היא "המדינה האיסלאמית בעיראק וא-שאם" והוא למעשה שם נוסף לארגון אל-קאעדה. ב-48 השעות האחרונות הם הצליחו לכבוש את העיר השנייה בגודלה בעיראק, מוסול. היום הם כבר כבשו את העיר תיכרית שנמצאת מצפון לבגדד, אזור הולדתו של השליט הסוני לשעבר סדאם חוסיין.

אל-קאעדה משתלט על עיראק:
מתקדמים לעבר בגדד: לוחמי ג'יהאד השתלטו על תיכרית
חצי מיליון נמלטו ממוסול: "אין מי שיעזור לנו"
ארגון אל-קאעדה השתלט על עיר גדולה בעיראק

פעילי המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה, ארכיון. AP
פעילי "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה"/AP

המלחמה הזו אמנם לא החלה לפני יומיים והיא מתחוללת כבר מחודש ינואר, אז הצליחו אנשי אל-קאעדה לכבוש את העיר הסונית פלוג'ה מידי הצבא העיראקי, אלא שהפעם הצליחו הסונים הרדיקלים להביס את הצבא הסדיר ולהשתלט על נכסים אסטרטגיים לעתיד המדינה כמו העיר מוסול - עיר הבירה של מחוז נינוה שבצפון עיראק והמרכז הכלכלי החשוב ביותר באזור. 1.8 מיליון עיראקים מתגוררים שם, רובם סונים. ההערכה הייתה שהצבא העיראקי ינהל שם מערכה לחיים ולמוות אל מול אנשי "דאע"ש" ואולי אף יצליח לשחרר מידם את מערב העיר לאחר שכבשו אותה לפני חמישה ימים, אך ההפך הוא מה שקרה.

מהרגע שבו הסתערו אנשי אל-קאעדה לעבר החלק המזרחי של העיר, נמלטו ממוסול מאות חיילים וקצינים שאמורים היו להגן עליה ועל תושביה בגופם, על אף שמספרם היה גדול פי 15 ממספר אנשי אל-קאעדה. אחד מקציני המשטרה אמר לערוץ אל-ערביה כי ההוראה שקיבלו אנשיו מהפיקוד המרכזי הייתה לנטוש את המפקדות ואת אמצעי הלחימה ולהימלט מהמקום. כך גם אירע בתיכרית, ונראה שאין זה הצעד האחרון במסע הכיבושים של ארגון הטרור בעיראק. הדיווחים על האופן שבו נטש הצבא הסדיר את המערכה מעוררים חשד כבד שראש הממשלה נורי אל-מאליכי והשלטון שבידי הרוב השיעי, החליטו לוותר מראש על האזורים הסוניים ולהניח להם ליפול לידי אל-קאעדה. עבור הממשלה השיעית, ברובה, "מרבה נכסים סונים, מרבה דאגה".

עימותים בין כוחות הביטחון וארגון המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה במוסול, עיראק. רויטרס
ההשתלטות על העיר מוסול, אתמול/רויטרס

למסע ההימלטות של הצבא העיראקי ממוסול הצטרפו מאות אלפי תושבים שחששו מהגורל שמצפה להם תחת שלטון אל-קאעדה. קרוב לחצי מיליון מתושבי מוסול נמלטו לחלק הכורדי של עיראק, כך לפחות להערכת השלטונות הכורדיים. ראש הממשלה אל-מאליכי כבר הבטיח להעמיד לדין את אותם חיילים שנמלטו ולהעניק פרסים למי שנלחם. הבעיה שהנמלטים אינם ממתינים לאל-מאליכי החלש, ורוב החיילים שנשארו להילחם נהרגו.

אזרחים נמלטים ממוסול בליווי כוחות ביטחון כורדיים, לאחר השתלטות המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה. AP
למסע ההימלטות של הצבא העיראקי ממוסול הצטרפו מאות אלפי תושבים שחששו מהגורל שמצפה להם תחת שלטון אל-קאעדה. תושבים נמלטים ממוסול, אתמול/AP

השאלה הגדולה שנשאלת כעת היא כיצד ישפיעו הכיבושים של אל-קאעדה בעיראק על אופי הלחימה המתנהל בסוריה. גם בסוריה נחשב "דאע"ש" לארגון האיסלאמיסטי הגדול ביותר והצליח להשתלט על מעברי הגבול עם עיראק וכן על אזור הגבול עם טורקיה. משמעות הדבר היא שעם ההשתלטות על מחוזות נוספים בעיראק, יצליח הארגון להזרים לא מעט תגבורות לתוך מלחמת האזרחים בסוריה ללא הפרעה.

ולמעשה בשורה תחתונה, נראה כי המלחמות המתנהלות כיום בלבנון, בסוריה ובעיראק בין סונים לשיעים ולעלאווים, בני בריתם של השיעים, רחוקות מלהסתיים בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully