וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בכלא רימונים: המלצה להדיח בכירים בשב"ס

12.6.2014 / 20:30

הוועדה שחקרה את התקרית מחודש פברואר חשפה ליקויים חמורים בהתנהלות שב"ס. בין היתר, שאסיר העולם סמואל שיינביין זכה ליחס מקל מהסוהרים ושהיו לו מפתחות לחלק מדלתות הכלא

צילום: דניאל בוק, שלומי גבאי, טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

צפו בסיקור הירי בכלא רימונים, פברואר 2014

הוועדה שהוקמה לחקור את הירי בכלא רימונים, שבמסגרתו פצע אסיר העולם סמואל שיינביין שלושה סוהרים ונורה למוות, ממליצה להדיח ולנקוט הליכים משמעתיים נגד בעלי תפקידים בכירים וזוטרים בשירות בתי הסוהר. הוועדה, שהגישה היום (חמישי) את מסקנותיה לשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', חושפת ליקויים חמורים בהתנהלות שב"ס, שאפשרו לאסיר האמריקני להחדיר שני אקדחים אל הכלא ולפתוח בירי לעבר הסוהרים באגף 5.

עוד חדשות מהארץ:
מדוע לא עודכן היועץ וינשטיין על החשד נגד שטרית?
אישום: עבריין מין פיתה קטינות "לדגמן" בעירום
הרצח בישרש: האב החשוד תיעד את תכניותיו במחברות

ב-23 בפברואר פתח שיינביין, שריצה מאסר עולם בגין רצח שביצע בארצות הברית, באש לעבר הסוהרים במתקן הכליאה שבשרון. שני סוהרים נפצעו באורח קשה ואחד נוסף נפצע קל. אחר כך התבצר בתא השירותים של האגף והמשיך לנהל קרב עם סוהרים ולוחמי יחידת מצדה של שב"ס. בתום משא ומתן, שנועד לגרום לו להניח את הנשק, הוא נורה למוות.

סמואל שיינביין, יהודי אמריקאי שהואשם ברצח בארצות הברית ונמלט לישראל. 1999. AP
כנראה הבין שארה"ב לא תסכים להפחתת שליש מעונשו. סמואל שיינביין/AP

הוועדה המיוחדת שהוקמה לאחר האירוע המליצה היום לערוך שינויים מערכתיים הן במערך המודיעיני והן במערך המבצעי בשב"ס כדי למנוע מקרים דומים בעתיד. בעקבות מסקנות הוועדה, הודיע השר אהרונוביץ' כי לאחר הליך שימוע, יוחלט באשר לעתידו של כל אחד מבעלי התפקידים המעורבים.

בוועדה היו חברים ד"ר גיא רותקוף, דדי שגיא, מיקי בראל, ד"ר רותי קמיני, יצחק גבאי ושלמה טהרני. הם קבעו כי שינביין החדיר את האקדחים לכלא בתוך רכב של איש סגל ללא ידיעתו או זרק אותם מעבר לגדר, כאשר האפשרות הראשונה סבירה יותר. בשל אופיו המסוגר והשוני שלו מיתר האסירים, שיינביין לא נחשב לאסיר שהיווה איום על אנשי הסגל וזכה ליחס מקל בכל הקשור בבדיקות וחיפושים על גופו ובתאו.

תחזוקת הדלתות הייתה גרועה

בין היתר, הוועדה מצאה כי תחזוקת הדלתות בכלא הייתה גרועה ודלתות רבות היו תקולות – מה שאפשר לשיינביין לעבור לאזורים שונים בכלא ללא בעיה. זאת, נוסף על העובדה שהוא נהג לשאת מפתחות של חלק מהדלתות בכלא במסגרת אחריותו על פעולות תחזוקה באגפים אחדים.

שיינביין, אסיר ותיק שהיה בתפקיד שנים ארוכות, שימש גם כשוטף מכוניות של אנשי הסגל וביצע עבודות גננות. כחלק מתפקידו, הכיר היטב את הכלא על כל חלקיו. לפי מסקנות הוועדה, הוא השתמש בדלי בעל תחתית כפולה ושם הסליק את האקדחים וציוד אסור נוסף בזמן שעבר מאגף לאגף. הוועדה אף גילתה כי הוא החזיק כמה סליקים נסתרים בתוך הכלא שאפשרו לו להוציא את תכניתו לפועל ולהעביר אמצעי לחימה רבים.

אסיר ירה בשלושה סוהרים בכלא רימונים, התבצר ונורה למוות. פברואר 2014. שלומי גבאי
כלא רימונים ביום התקרית/שלומי גבאי

הוועדה צפתה בצילומי מצלמות האבטחה של הכלא המתעדים כיצד שיינביין עובר במגנומטר מבלי שהסוהרים בודקים את המכונה. "מסקנות הוועדה מצביעות על כמה כשלים חמורים בחמישה תחומים עיקריים: היעדר תרבות וידוא של הנוהלים; תפיסה מיושנת ולא אפקטיבית של מנגנוני החיפוש בחצרות ועל גוף האסירים בכל מעגלי האבטחה; תפיסת דוגמטית וחסרת מעוף של תפקיד המודיעים בשב"ס; הזנחה של הטיפול בדלתות הביטחון; והיעדר יישום ראוי של הנהלים המחייבים רוטציה בקרב אסירי עבודה ובקרב אסירים בכלל השוהים שנים ארוכות באותו אגף.

חברי הוועדה מעריכים כי שיינביין הבין שארה"ב לא תאפשר הפחתת שליש מעונשו ושהוא לא יוכל להשתחרר בקרוב מהכלא – ולכן פעל כפי שפעל. הם סבורים שהמעשה של שיינביין היה "התאבדות באמצעות שוטר", כלומר שהוא ירה על מנת שיירו בו בחזרה ויהרגו אותו.

שב"ס: "חברינו הם קצינים וסוהרים עתירי זכויות"

נציב שב"ס, רב גונדר אהרון פרנקו, מסר בתגובה: "ראשית, אני מבקש להודות לחברי ועדת הבדיקה בראשות ד"ר גיא רוטקוף על עבודתם המקיפה והמסורה. כמו כן אני מבקש להודות לשר לביטחון הפנים ח"כ יצחק אהרונוביץ' על האמון הניתן בשב"ס, בחוסנו של הארגון וביכולתו ללמוד מן הכשלים שנתגלו ולהפיק את הלקחים הנדרשים.

"אין ספק כי אירוע הירי בבית סוהר רימונים בו נפצעו שמונה סוהרים ואסיר ושבסיומו נורה למוות האסיר היורה הוא אירוע קיצוני וחמור והשאלות שעלו ממנו הן קשות ומחייבות לימוד יסודי ותיקון.

"כבר לאחר קרות האירוע ננקטו מספר פעולות מידיות למניעת אפשרות להישנות מקרה דומה. כמו כן, במקביל לחקירה המשטרתית ולעבודת ועדת הבדיקה ביצענו תחקיר מקצועי והתחלנו בהפקת הלקחים הנדרשים שיצטרפו כעת למסקנות ולקחי הוועדה ונוכל להתחיל ביישומם.

"שב"ס נעדר את האפשרות לעצור את עבודתו ומחויב לעשות את התהליך במקביל להמשך ביצוע כלל המשימות והאתגרים העומדים לפתחו בצורה הטובה ביותר.

"למידת דוח הוועדה לעומק על פרטיו מתחייבת טרם התייחסות עניינית לתוכנו. נלמד את הדוח ואת מסקנותיו המערכתיות והאישיות ונוכל להתייחס אליהן בצורה יסודית ואחראית.

"באשר למסקנות האישיות העולות מן הדוח, אציין כי בעלי התפקידים המוזכרים בדוח, חברינו, הם קצינים וסוהרים עתירי זכויות. אנו נקפיד לשמור על כבודם ולכבד את זכותם להגיב על הנאמר בהליך תקין ומסודר כמתחייב.

"במקביל, יש לזכור כי במהלך האירוע היו בעלי תפקידים שביצעו תפקידם בצורה אמיצה ומעוררת הערכה שמנעה תוצאות חמורות יותר. כמו כן אני שולח איחולי המשך החלמה מהירה לפצועים שחלקם עדיין נמצאים בבתי חולים ובתהליכי שיקום.

"זהו מעמד לא פשוט לארגון כולו אך שב"ס הוא ארגון חזק ונחוש ללמוד, להפיק לקחים ולצעוד קדימה. נמשיך לממש את ייעודנו במקצועיות וברגישות, נבצע את כל המשימות המוטלות על כתפינו ונעמוד איתן בפני האתגרים הכבדים שלפתחנו".

לפניות לכתב אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully