וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הבחירות לנשיאות: מי תומך במי, ומי עשוי להפתיע?

9.6.2014 / 17:41

פחות מיממה לפתיחת הקלפי, המועמדים במאמץ אחרון לגייס תמיכה במשכן. שטרית מנסה לנגוס בבסיס התמיכה של איציק, דורנר מתחזקת. מי צפוי להעפיל לסיבוב השני, מול ריבלין?

צילום: עומר מירון, חדשות 10, עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

כחצי יממה לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לנשיאות המדינה, ובצל אווירה עכורה ומתוחה במיוחד בין המועמדים, נראה כי הקרב הצמוד הוא זה המסתמן על מקום בסיבוב השני, מול ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו), שמקומו שם כמעט ודאי. פרישתו של ח"כ בנימין בן אליעזר מהמרוץ לנשיאות בסוף השבוע פתחה מחדש את ההתמודדות, וכעת משדרים אופטימיות בסביבתם של שלושה מועמדים - הח"כית לשעבר דליה איציק, שופטת העליון לשעבר דליה דורנר וח"כ מאיר שטרית (התנועה) - באשר לסיכויהם להעפיל לסיבוב השני. יזכו להגיע אליו שני המועמדים שיקבלו את מרב הקולות בסיבוב הראשון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועמדים שכטמן, איציק, דורנר, ריבלין ושטרית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרופ' מהטכניון, זוכה פרס הנובל דן שכטמן, שהגיע למקום השני מבחינת התמיכה הציבורית בסקרי דעת קהל, לא צפוי להעפיל לסיבוב השני בשום תסריט. גורמים בסביבתו אמרו הבוקר לוואלה! חדשות כי הם בטוחים ביכולתו להגיע לסיבוב השני עם 30 קולות, אולם נראה שהצהרה זו רחוקה מהמציאות. למעשה, קשה היה למצוא אפילו חבר כנסת אחד שיצהיר על תמיכה פומבית בשכטמן, ואם הוא יקבל יותר מעשרה קולות בסיבוב הראשון, הדבר ייחשב להפתעה גדולה.

המרוץ לנשיאות - כותרות אחרונות
נכנע ללחץ: ח"כ שטרית ימסור מידע על נכסיו
לשון מאזניים: החרדים יכריעו את המרוץ לנשיאות?
בן אליעזר טען בחקירה: בני נתן לי מאות אלפי שקלים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

עד לפרישת בן אליעזר צפו כל התחזיות מרוץ "ראש בראש": פואד נגד רובי. אמנם מקומו של ריבלין בסיבוב השני הוא כמעט ודאי, אך כעת קשה להעריך מי מבין שלושת המועמדים האחרים יתמודד מולו. במערכת הפוליטית שורר ביומיים האחרונים ערפל בכל הנוגע לאופן ההצבעה של רבים מחברי הכנסת שהיו מזוהים עם בן אליעזר.

על פי שיחות עם המטות של כל המועמדים, ומיפוי גס של התומכים, מסתמן כי איציק צפויה ליהנות מתמיכה של בין עשרה ל-15 חברים בליכוד ובישראל ביתנו, יחד עם קולות של כמחצית מחברי סיעת ש"ס, שהודיעה הבוקר על חופש הצבעה. גם בעבודה צפויים שניים או שלושה חברי כנסת לתמוך במועמדותה, ויחד עם מספר קולות בסיעות הערביות, היא מקווה לקבל 30-20 קולות בסיבוב הראשון. לפי ההערכה, יש לה סיכוי סביר ביותר לעלות לסיבוב השני, אולם עם ערב ההצבעה, הקרב בינה לבין שטרית ודורנר לא הוכרע.

יש לציין כי בעוד שמצבה של איציק בין חברי הכנסת, שהם הגוף הבוחר, הוא טוב למדי, בציבור הכללי מצבה רחוק מכך: בסקר של חדשות 2 אמש קיבלה המועמדת לנשיאות 3% תמיכה בלבד, והגיעה בכך למקום האחרון.

הדרך של דורנר לניצחון

מצבה של השופטת בדימוס דורנר השתפר באופן משמעותי מאז שבן אליעזר פרש. אם עד אותה הנקודה סיכוייה להיבחר היו כמעט אפסיים, הרי שעכשיו יש לה סיכוי להפתיע ולעלות לסיבוב השני, גם אם לא מדובר בסיכוי גדול. בדורנר צפויים לתמוך חמישה חברי כנסת ממרצ, ומספר דומה של חברי כנסת מסיעת העבודה, שהודיעה גם היא על חופש הצבעה. הבוקר הודיעה ח"כ סתיו שפיר כי תתמוך בדורנר, וכך צפויים לעשות גם משה מזרחי ועוד שלושה חברים נוספים מסיעתם. לדורנר כמה תומכים גם ביש עתיד ובסיעות הערביות, דבר שצפוי להעניק לה כ-20 קולות.

כדי להגיע לסיבוב השני תנסה דורנר להגדיל בשעות שנותרו עד להצבעה הגורלית את התמיכה ביש עתיד ובעבודה, וכן לקוות שהלחצים המופעלים מכיוונו של שטרית על הסיעות החרדיות שלא לתמוך במועמדותה של איציק יישאו פרי, מהלך שעשוי להיות לטובתה של השופטת בדימוס.

דליה דורנר ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במעמד הגשת טפסי המועמדות לנשיאות, מאי 2014. נועם מושקוביץ
דורנר מגישה את מועמדותה ליו"ר הכנסת/נועם מושקוביץ

שטרית, שדורג לפני פרישת בן אליעזר במקום הרביעי מבין המועמדים, צבר גם הוא מומנטום בשתי היממות האחרונות. מלבד ששת חברי התנועה שהתחייבו להצביע לו, ניתן למנות גם כמה חברי כנסת ביש עתיד, ככל הנראה כחמישה, שנוטים לתמוך במועמדותו. שטרית כאמור מקווה להצליח לנגוס בבסיס הכוח של איציק בקרב הסיעות החרדיות באופן שיקטין את כוחה ל-20 עד 25 קולות, ויאפשר לו בצירוף קולות בודדים מהליכוד והעבודה להעפיל לסיבוב השני על חשבונה.

כאמור, ריבלין צפוי להגיע לסיבוב השני בכל מקרה. במועמדותו של יו"ר הכנסת לשעבר הביעו הבוקר תמיכה חברי הכנסת משה פייגלין מהליכוד וזבולון כלפה מהבית היהודי, שעד כה איימו להחרים את הבחירות. אם לא יהיו הפתעות, צפוי ריבלין לקבל בין 17-15 מקולות הליכוד-ביתנו. בנוסף לכך, סיעת הבית היהודי, המונה 12 ח"כים, התייצבה מאחורי מועמדותו. לכך יש לצרף לפחות שני ח"כים מוצהרים בעבודה - שלי יחימוביץ' ומיקי רוזנטל - שיצטרפו אליהם ככל הנראה עוד שני ח"כים, וכן את חבר הכנסת אילן גילאון ממרצ.

לריבלין גם כמה תומכים בש"ס וביהדות התורה, וכן במפלגות הערביות. בנוסף, צפוי לתמוך במועמדותו חלק ניכר מסיעת יש עתיד, ככל הנראה שישה ח"כים לפחות. בהנחה שכל חברי הכנסת אכן יעשו מאחורי פרגוד את שהם מצהירים בפומבי ובשיחות רקע, הרי שריבלין אמור להתייצב סביב 50 ח"כים בתום סיבוב הבחירה הראשון.

ומה אחרי הסיבוב הראשון?

בשעה 11:00 בבוקר יחל סבב ההצבעה הראשון, ואחרי ההכרזה על שני המועמדים שזכו למרב הקולות, ייפתח מיד הסיבוב השני.

סיבוב הבחירה השני, לעומת הראשון, יהיה מורכב הרבה יותר. ח"כים רבים ממרצ ומהעבודה, שלא נמצאים בקשרים טובים עם איציק, ימצאו עצמם במבוכה אם היא תעלה להתמודדות "ראש בראש" עם ריבלין. במקרה הזה הדילמה שתיווצר בפניהם תהיה גדולה: אם לתמוך במועמד הימין, החלוק על עמדותיהם המדיניות ולהכתיר ח"כ מהליכוד, או שמא להצביע עבור מישהי שעזבה את מפלגת העבודה לטובת מפלגת קדימה בטונים צורמים, ומאז יחסיה עם רבים במפלגה עלו על שרטון. גם במרצ לא הביעו בשיחות סגורות התלהבות ממועמדותה של איציק. במקרה כזה, העריכו גורמים בכנסת, יהיו לא מעט פתקי הצבעה לבנים. כיוון שעל פי חוק יסוד: נשיא המדינה, בסיבוב השני המנצח הוא זה שזכה במרב הקולות, לא מן הנמנע שהנשיא או הנשיאה הבאים ייבחרו בסיבוב זה מבלי לקבל רוב של 61 חברי כנסת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully