וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת בן אליעזר: מתי צריך להצהיר על מתנה מבן משפחה?

9.6.2014 / 0:05

חוקרי המשטרה מנסים להבין אם הכספים הגיעו לידיו של ח"כ בן אליעזר מבנו או מאיש עסקים. לדברי נציבת מס הכנסה לשעבר, אין איסור קבלת מתנה כספית ללא תמורה, בתנאי שדווחה

בנימין בן אליעזר בחניון ביתו, יוני 2014. דרור עינב
בן אליעזר בחניון ביתו, אתמול/דרור עינב

מאז שח"כ בנימין בן אליעזר טען בחקירתו במשטרה ביום שישי האחרון כי קיבל כסף מבנו אופיר, איש עסקים ממיאמי, מנסים ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) לאשש את הטענה שכך הגיעו לידיו 350 אלף שקלים. מקור הכסף במקרה זה חשוב ביותר, ותוצאות חקירת המשטרה יקבעו אם בן אליעזר חשוד בעבירת שוחד כשלמעשה קיבל כסף מגורם שלישי או שביצע עבירת העלמות מס בלבד כשלא דיווח על המתנה מבנו.

נציבת מס הכנסה לשעבר, טלי ירון-אלדר, מסבירה כי אין איסור על אדם לקבל מתנות, גם אם מדובר בכסף, וכי זה דבר מקובל בתוך משפחה. "מתנות בתוך המשפחה עוברות בדרך כלל מהורים לילדים, אבל אם יש ילדים אמידים יותר מהוריהם שעשו עסקים מוצלחים, זה דבר שהוא רגיל, מאמינים לו והוא גם סביר".

עוד על פרשת בן אליעזר:
בן אליעזר פורש מהמרוץ לנשיאות: "עשו ממני שק חבטות"
משפחתו של פואד: "העיתוי אינו מקרי, זה סיכול ממוקד"
בעבודה מנסים למצוא מועמד לנשיאות: "נמתין 24 שעות"

עיקרון זה תקף גם לגבי נבחרי ציבור. "אם לנבחר ציבור יש בן שהרוויח יפה מעסקיו הפרטיים ורוצה לקנות לאמו דירה, גם כשמדובר בנבחרי ציבור אין בכך בעיה לרשויות המס וגם לא בעיה אתית", הוסיפה ירון-אלדר. "לעומת זאת כשהמתנות הן מתנות מצדדים שלישיים, נקודת המוצא היא שצדדים שלישיים לא נותנים מתנות סתם. רשויות המס לדעתי יתייחסו בחשדנות להלוואה, בוודאי כזו שפתוחה לאורך זמן. עם זאת, עדיין תהיה בפניו הדרך להוכיח שזה ניתן ללא תמורה כלשהי, סתם כי הוא חבר ילדות".

במקרה שבן אליעזר קיבל מתנה כספית מאדם שאינו בן משפחה, וללא תמורה, חובת הדיווח היחידה היא למבקר המדינה. "בעיני, ברמה הציבורית, קבלת הלוואה מגורמים עסקיים יכולה ליצור קושי ציבורי", הסבירה ירון-אלדר. "אפילו אם אין תמורה תמיד יש תחושה של מחויבות. בהלוואה מבן משפחה אמיד, והכוונה למשפחה ישירה, אני לא רואה שום בעיה". לדבריה, קיימת בעיה בקבלת כסף מבן משפחה במקרים בהם אנשי עסקים הלוו לבני משפחה את הכסף, שעבר לאחר מכן לאיש הציבור. "זה כמו לקבל באופן ישיר ממנו ובעיני זה רק מחשיד יותר", הוסיפה.

המשטרה מטילה ספק בטענות בן אליעזר כי קיבל את הכסף מבנו. אך 350 אלף השקלים המדוברים הם רק חלק ממיליוני שקלים נוספים שנמצאו בחשבונות הבנק שלו, שעל מקורותיהם נדרש לספק הסברים. במסגרת החשדות, נבדק אם חלק מהכספים הועברו לחשבונה של בת משפחתו. מלבד הכספים שמקורם מוטל בספק, חשוד בן אליעזר שקיבל כספים בניגוד לחוק לצורך רכישת פנטהאוז יוקרתי ביפו בשווי תשעה מיליון שקלים מאיש העסקים אברהם נניקשווילי.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "במסגרת הדיווח המתחייב למבקר המדינה על מימון הפריימריז, נדרשים המתמודדים לדווח גם על תרומות והלוואות מבני משפחה. יודגש שמשרד מבקר המדינה בודק את אמיתות הדיווח".

(עדכון ראשון: 23:22)

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully