וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נלחמת המשטרה במכירת אלכוהול לקטינים בפיצוציות

7.6.2014 / 12:42

במחוז דרום של המשטרה העמידו בראש סדר העדיפויות את המלחמה בפיצוציות שמוכרות שתייה חריפה לבני נוער. לשם כך, גייסו קטינים כסוכנים סמויים במטרה להפליל את אותם בתי עסק

אילוסטרציה. ShutterStock
|הסוכנים מתנגדים למכירת אלכוהול לקטינים ולכן מגיעים למשטרה"/ShutterStock

ניצב יורם הלוי, שמונה למפקד מחוז דרום בשנה שעברה, החליט להציב בראש סדר העדיפויות של המחוז את מניעת מכירת אלכוהול לקטינים. הסיבה לכך הייתה ריבוי העבירות בקרב בני נוער המקושרות עם צריכת אלכוהול - קטטות, דקירות ותאונות הדרכים. השיטה יוצאת הדופן שבה בחר הלוי – גיוס בני נוער כסוכנים.

גורמי מודיעין במחוז דרום החלו לאתר בני נוער המתאימים לתפקיד, לגייסם ולהכשירם כסוכנים. על פי נתוני המחוז, בשנה שעברה הופעלו ברחבי הדרום כ-40 סוכנים קטינים שפעילותם הביאה לסגירת כ-75 פיצוציות בדרום שמכרו אלכוהול לקטינים. לאחר הצלחת הפרויקט בשנה שעברה, הופעלו מתחילת השנה הנוכחית כ-40 סוכנים נוספים מתחת לגיל 18, ובמשטרה מעריכים שעד סוף השנה מספרם יעמוד על מאה.

רבים מבני הנוער המגויסים לתפקיד מגיעים בעקבות המלצות של בני משפחתם שמשרתים במשטרה. "רוב הקטינים הם בנים של שוטרים שמשרתים במחוז או מבני משפחתם", אמר גורם בכיר במחוז הדרומי. "אנחנו מגיעים לקטינים גם דרך המשמר האזרחי. לא מדובר בקטינים עם עבר פלילי. נהפוך הוא - מדובר בילדים שתורמים לחברה",

עוד בוואלה! בחדשות
"נתניהו צודק - ארה"ב צריכה להיזהר מתמיכה בחמאס"
המשטרה: החקירה נגד פואד לא תסתיים עד הבחירות
מתה היולדת שלקתה ברעלת היריון ואושפזה במצב קשה

לאחר איתור הסוכנים הפוטנציאלים הם עוברים ריאיונות אישיים, שבהם הם נשאלים לגבי הסיבות שהביאו אותם להתגייס כסוכנים. "רוב הקטינים מצביעים על סיבה ברורה – והיא האלכוהול – שגורם לבני הנוער לבצע מעשי אלימות. הסוכנים מתנגדים באופן אישי למכירת אלכוהול לקטינים ולכן הם מגיעים למשטרה", הוסיף הגורם.

לאחר שלב הריאיונות, עוברים בני הנוער מבחן שטח שבו קציני מודיעין בודקים את עמידותם בלחץ ומדמים עמם רכישת אלכוהול בפיצוציות ותרחישים שונים. "אנחנו בוחנים את הקטינים לפני שהם יוצאים לשטח, כדי שנדע שהם יכולים לעמוד במשימה", ציינו גורמים. "לא כולם מתאימים לדבר הזה. הביטחון העצמי שלהם חשוב מאוד כמו גם היכולת לעמוד בלחצים".

לאחר שהוכשרו כסוכנים, מתחיל שלב ההפעלה. בני הנוער פועלים ביישוב אחר ממקום מגוריהם, כדי למנוע זיהוי שעלול להביא בסופו של דבר להתנכלויות. לאחר קניית האלכוהול, ממלאים הקטינים דוח מפורט על הרכישה שמגיע לשולחנו של מפקד המחוז, שלאחר מכן מוציא צו מנהלי לסגירת העסק לחודש ימים וממליץ על הגשת כתב אישום.

לא כולם תומכים בשיטה

במשטרה עושים מאמצים עילאיים שלא להביא את בני הנוער להעיד בבית המשפט כדי להגן עליהם מחשיפה. "אנחנו עושים הכל כדי למנוע את זיהויים של הקטינים", אמר רב-פקד אורון בסבג, קצין המודיעין של מחוז דרום, שהוסיף כי "רבים מהם ימצאו את עצמם בעתיד כחלק בלתי נפרד מהמשטרה. יש בהם פוטנציאל עצום להפוך לשוטרים מצטיינים",

לא כולם תומכים בשיטת הסוכנים הקטינים שאימצה המשטרה. לפני מספר שבועות הגיע אחד הסוכנים אל בית העסק בערד וקנה שני בקבוקי בירה, מה שהוביל לסגירת העסק. לטענת בעל המקום, הרכישה נעשתה בצהרי היום והוא בחן את מראהו של הסוכן שלא נראה קטין.

"מבלי להקל ראש בחומרת תופעת מכירת האלכוהול לקטינים, נדמה כי האופן שבו בוחרות חלק מתחנות המשטרה להתמודד עם כך הוא פסול", טענו עורכי הדין איל הדר ושלום פינאייה, המתמחים בתיקים מסוג זה. "שימוש בסוכנים סמויים, שגילם ומראם קרובים לבגרות כמוהו כהכשלה. אמנם פעולות כאלו מובילות לכתבי אישום, אך הן גוררת בצדן מרמור ותחושת אי צדק, הפוגעים באינטרס הציבור הכולל. טוב תעשה המשטרה אם תחדל ממנהג זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully