וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורושנקו הושבע כנשיא אוקראינה: "קרים לנצח שלנו"

"מלך השוקולד" הוכתר כנשיאה החדש של המדינה, בנוכחותם של נציגים בכירים מהמערב, בהם סגן נשיא ארה"ב. גם שגריר רוסיה במדינה השתתף בטקס למרות המשבר בין המדינות

פטרו פורושנקו, בכניסה לפרלמנט בקייב לקראת טקס השבעתו כנשיא המדינה, 07 ביוני 2014. רויטרס
פטרו פורושנקו, בכניסה לפרלמנט בקייב לקראת טקס השבעתו כנשיא המדינה, היום/רויטרס

פטרו פורושנקו, הושבע הבוקר (שבת) בתור נשיא אוקראינה החדש, כשברקע ממשיכים הקרבות במזרח המדינה, בין הצבא לבין הבדלנים הפרו-רוסים. בטקס ההשבעה שהתקיים בפרלמנט בקייב נוכחים בכירים מערביים רבים, בהם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כמו גם שגריר רוסיה במדינה – שהוחזר למוסקבה אחרי הדחתו של הנשיא הקודם ויקטור ינוקוביץ' - צעד שעשוי לבשר על הפשרה מסוימת ביחסים בין שתי המדינות.

"חצי האי קרים היה ותמיד יהיה שייך לאוקראינה", הצהיר פורושנקו בטקס. הוא הבטיח להגן על ריבונות ועצמאות המדינה, וקרא לבדלנים להתפרק מנשקם. "אינני רוצה במלחמה או בנקמה. אני מעוניין בשלום", אמר פורושנקו, שהציע חנינה לבדלנים ש"אין דם על ידיהם".

פורושנקו, מיליארדר בן 48 שעשה את הונו בתעשיית השוקולד, יהיה הנשיא החמישי של אוקראינה מאז שקיבלה את עצמאותה מברית המועצות ב-1991, והראשון שזכה בבחירות עם יותר מ-50% מקולות הבוחרים. פורשנקו הבטיח במצע הבחירות שלו להתקרב לאירופה, להביא לסיום העימותים במזרח המדינה והכריז כי סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסי אינו חוקי. פורשנקו הטיל את האחריות למשבר על כתפיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, האשמות שאותן מכחישים בקרמלין.

לקריאה נוספת על המשבר באוקראינה
ה-G7 גינו את רוסיה; פוטין: "שיהיה להם בתיאבון"
פוטין מגיב לקלינטון: "עדיף לא להתווכח עם נשים"
ארה"ב: "כוחות הצבא הרוסי נסוגו מגבול אוקראינה"

המועמד לנשיאות אוקראינה פטרו פורושנקו בנאום מול תומכים בעיר צ'רקסי, 20 במאי 2014. רויטרס
פורושנקו בנאום במהלך המרוץ לנשיאות/רויטרס

אתמול נפגשו לראשונה פורושנקו ופוטין בצרפת באירוע לציון 70 שנה לפלישה של בעלות הברית לנורמנדי. השניים נועדו בפגישה פרטית שארכה כרבע שעה, שבמהלכה לחצו ידיים ודנו בדרכים ל"סיומה המהיר של שפיכות הדמים בדרום-מזרח אוקראינה וכן ללחימה בשני הצדדים", לשון הודעת הקרמלין. בנוסף, נפגש פוטין עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לפגישה בלתי רשמית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש לראשונה עם ראש ממשלת אוקראינה הנבחר פטרו פורושנקו בצרפת. רויטרס
פטרו פורשנקו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגישתם הראשונה, אתמול/רויטרס

פוטין ומקבילו האוקראיני סיכמו על שיחות רשמיות ומקיפות יותר במטרה להביא להפסקת אש במזרח אוקראינה, וכן אישרו כי נדרש פתרון דיפלומטי להפחתת המתיחות. דוברו של נשיא רוסיה תיאר את השיחה כלבבית וקצרה, ואמר שלא נקבעה עדיין פגישה עתידית. "זה צעד צנוע, אבל זה חיובי", אמר. עוד גורם רשמי בצרפת ציין כי בין הנושאים שבהם דנו השניים, מלבד הנושא הביטחוני ושיתופי פעולה כלכליים, הייתה גם הכרה רוסית בבחירתו של פורושנקו. זאת, לאחר שמוסקבה לא הסתירה את עמדתה כי הנשיא הלגיטימי הוא ויקטור ינוקוביץ'. עם זאת, פוטין התייחס לפני כשבועיים לבחירות במדינה השכנה ואמר כי "אנו מבינים שהעם האוקראיני רוצה שארצו תצא מהמשבר שבו היא נתונה, ונכבד את תוצאות הבחירות".

הלחימה במזרח נמשכת

לצד הטקסים, קיים החשש שהבדלנים יחריפו את פעולותיהם, במחאה על השבעתו של פורושנקו. אתמול דווח כי הבדלנים הפילו מטוס של חיל האוויר של אוקראינה, ליד העיר סלוביאנסק, שנמצאת בשליטתם. דובר של הצבא טען כי היה זה מטוס תובלה שהוביל אספקה ללוחמים, אך לא ניתן היה לאמת את דיווחו.

בתקרית אחרת נהרגו 15 מורדים וחמישה חיילים מצבא אוקראינה בקרבות בסמוך לגבול עם רוסיה. על פי משרד הפנים של אוקראינה, החמושים הגיעו מרוסיה במשאיות וניסו לחצות את הגבול סמוך לכפר במזרח אוקראינה.

ביום רביעי דיווחו הרשויות בקייב כי יותר מ-300 בדלנים חמושים נהרגו וכ-500 אחרים נפצעו סקרבות עזים עם כוחות הביטחון בעיר סלוביאנסק ובסביבותיה. צבא אוקראינה השתמש במטוסים, במסוקים ובירי ארטילרי נגד הבדלנים המחזיקים במבנים מרכזיים בעיר מאז אפריל.

חילופי אש בנמל התעופה של דונייצק – 27-26 במאי 2014. AP
מסוק של צבא אוקראינה בשמי העיר דונייצק/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully