וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד נשלם ביוקר: ההתנחלויות על הכוונת של אירופה

6.6.2014 / 0:05

לאירופה נגמרת הסבלנות: באיחוד הכינו צעדים נגד ההתנחלויות לאחר שסימנו את הבנייה בשטחים כסיבה לכישלון המו"מ. התוכנית לבניית 1,500 יחידות דיור בשטחים עלולה להביא לצעדים נגד ההתנחלויות

צילום: עומר מירון, רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

נורת אזהרה מהבהבת מאירופה: הודעת הגינוי שפרסם אתמול (חמישי) האיחוד האירופי בנוגע לתכניות הבנייה החדשות בהתנחלויות, לא הייתה רחוקה בהרבה מהודעה על צעדים כלכליים חדשים נגד ההתנחלויות. האיחוד האירופי הוא גוף כבד ומסורבל, שהחלטות לא מתקבלות בו בן לילה בעקבות זעם על הודעת בנייה כזו או אחרת, אבל מאחורי המילים "אנו מזכירים כי שרי החוץ של האיחוד האירופי מחויבים להוציא לפועל במלואן את החלטות האיחוד לגבי ההתנחלויות", מסתתרת רמיזה שאי אפשר לפספס: לאירופה נגמרת הסבלנות.

עוד ידיעות על תכניות הבנייה החדשות בשטחים
"הבנייה בשטחים - משחק באש שיגרום נזק לישראל"
נתניהו הורה להפשיר עוד כ-1,800 יחידות בשטחים
זעם באופוזיציה על הבנייה בהתנחלויות: "פירומניה מדינית"

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
בנייה במודיעין עלית/AP

בעשרת החודשים האחרונים, על רקע התמשכות המשא ומתן עם הפלסטינים, אירופה צמצמה את נקודות החיכוך שלה עם ישראל. הנחיות האיחוד האירופי לגבי ההתנחלויות אמנם מחייבות את האיחוד ואת מדינות היבשת, אבל בפועל, המשא ומתן הוביל ליישום "סלחני". כך למשל, כאשר פרץ משבר בין ישראל לבין האיחוד סביב תכנית המחקר המדעית "אופק 2020" בנובמבר 2013, הצדדים הגיעו לפשרה שאפשרה לישראל להמשיך ליהנות מתקציבי המחקר הנדיבים. את מהלך הפשרה הובילה השרה ציפי לבני, שאמרה לאירופאים בפירוש: "אני מנהלת משא ומתן לשלום, אל תפריעו". האירופאים החליטו לתת לזה הזדמנות.

בסוף 2013, כאשר האופטימיות לקראת "מסמך המסגרת של קרי" הייתה בשיאה, האירופאים אף הניחו על השולחן הצעה חסרת תקדים להענקת מעמד כלכלי מיוחד לישראל ולרשות הפלסטינית ביום שלאחר החתימה על הסכם הקבע. דיפלומטים אירופאים התלוננו באותה תקופה באוזני כתבים ישראלים שהתקשורת בישראל מסקרת בהרחבה כל החלטה של חברה אירופאית להחרים מוסדות פיננסיים ישראליים בגלל ההתנחלויות, אבל מתעלמת מההצעה הכלכלית הנדיבה של האיחוד. תקוותם הגדולה הייתה שההצעה שלהם תעודד את ראש הממשלה נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לקבל הכרעות היסטוריות. התקווה הזו הסתיימה באכזבה גדולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בביירות, לבנון, 4 ביוני 2014. רויטרס
האירופאים נתנו לו להוביל, אך עם גסיסת השיחות שקידם הם כבר מכינים צעדים/רויטרס

בחודשיים האחרונים, על רקע גסיסתה האיטית של יוזמת קרי, אירופה ישבה על הקווים ונתנה לאמריקנים הזדמנות אחרונה בהחלט להוביל. ישראל נמנעה במהלך התקופה הזו מהודעות חדשות על בנייה בהתנחלויות, במטרה לרכך את הביקורת של הקהילייה הבינלאומית ביום שלאחר כישלון השיחות. אמנם, את האשמה על כישלון השיחות האירופאים הטילו בעיקר על הבנייה הנרחבת בהתנחלויות במהלך המשא ומתן, אך כל עוד ישראל נמנעה מבנייה נוספת, הם לא נקטו יוזמות חדשות והסתפקו רק באמירות כלליות על רצונם בחידוש תהליך השלום.

כעת, לאחר הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה שרוב הקהילייה הבינלאומית (כולל ארה"ב, רוסיה, סין, הודו ויפן) מיהרה להכיר בה, ישראל חידשה את הבנייה בהתנחלויות – והאירופאים, בתגובה צפויים לחדש את המהלכים נגד ההתנחלויות. כפי שדווח בעבר בוואלה! חדשות, שתי החלטות להצבעה כבר "מוכנות על המדף" בבריסל: סימון מוצרי התנחלויות בכל היבשת ופרסום הודעת אזהרה לאנשי עסקים בנוגע לעסקאות עם חברות מההתנחלויות.

בירושלים בינתיים מפגינים אדישות להצהרות האירופאיות, והערב הסתפקו באמירות מפי גורמים מדיניים על "גורמים בקהילייה הבינלאומית שחושבים שישראל צריכה לחזור בה מבנייה בירושלים, אבל לא חושבים שאבו מאזן צריך לחזור בו מברית עם ארגון טרור שרוצח ילדים". אלא שהעולם לא משתכנע. הערב פרסמה אפילו ממשלת קנדה, אחת משתי הממשלות הפרו-ישראליות ביותר בעולם כיום (לצד ממשלת אוסטרליה), הודעת גינוי לבנייה בהתנחלויות, עם קריאה לשני הצדדים להימנע מצעדים חד-צדדים שאינם מועילים לתהליך השלום.

גורם פלסטיני בכיר ששוחח עם וואלה! חדשות אמר בתגובה לכך כי "כאשר קנדה וארצות הברית מפרסמות הודעות גינוי, הציפיות מאירופה הן לנקוט צעדים חריפים יותר". ברמאללה מבינים היטב שהקיפאון המדיני פועל לטובת הפלסטינים, ומתכוונים להגביר את הלחץ מצדם על הקהילייה הבינלאומית. בפעם הבאה שאירופה תרצה לקדם מהלכים נגד ההתנחלויות, גם שיחת הטלפון מציפי לבני לא תעצור את הרכבת.

(עדכון ראשון: 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully