וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע פרשות השחיתות: מלך ספרד מוריש את הכתר לבנו

2.6.2014 / 11:58

אחרי 40 שנה, חואן קרלוס, בן 76, יעביר את הכתר לבנו פליפה. הוא איבד ממעמדו אחרי שיצא לצוד פילים בימי המשבר הכלכלי ואחרי שבתו הואשמה בגניבת 6 מיליון דולר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מלך ספרד, חואן קרלוס, מוותר על כתרו אחרי כמעט 40 שנה. בנו, הנסיך פליפה, יירש אותו בקרוב, אחרי שיושלמו התיקונים לחוק המאפשרים את העברת הכתר בעוד המלך בחיים. ההערכה היא שהמלך פורש מתפקידו כדי להציל את כבודו של בית המלוכה, הסובל בשנים האחרונות מצניחה בפופולריות ברקע פרשות שחיתות עמוקות.

את ההודעה המפתיעה מסר הבוקר (שני) ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי. "הוד מעלתו, המלך חואן קרלוס, פנה אליי כעת והודיע לי על רצונו לוותר על כתרו", אמר ראש הממשלה בשידור חי בטלוויזיה. "אני משוכנע שזה הרגע המתאים ביותר לשינוי".

לפי הנימוק הרשמי, המלך, שבשנים האחרונות עבר כמה ניתוחים, בהם ניתוח להחלפת עצם הירך, פורש "מסיבות אישיות". בהודעה שמסר המלך, הוא אמר כי קיבל את ההחלטה כבר בחודש ינואר, והודה לבני עמו. "נהנינו מתקופה ארוכה של שלום, יציבות וקידמה", אמר המלך.

מדובר במגמה גוברת באירופה, במסגרתה מלכים מוותרים על הכתר בעודם בחיים. לפני שנה, מלך בלגיה אלברט השני הודיע כי הוא מוריש את הכתר לבנו פיליפ. חצי שנה קודם לכן, הדהימה המלכה ביאטריקס את ההולנדים כשוויתרה על השלטון לטובת בנה, ווילם-אלכסנדר. כעת, כל העיניים נשואות לאליזבת השנייה, מלכת אנגליה, ורבים תוהים את בכוונתה להוריש את הכתר בעודה בחייה לבנה צ'ארלס - או לנכדה, הנסיך וויליאם.

עוד על בית המלוכה הספרדי:
יש פיל (מת) בחדר: כך ירה לעצמו מלך ספרד ברגל
שכר מלכות: מלך ספרד משתכר 292,552 יורו לשנה
ספרדי כפול: יורשי העצר של ספרד באים לישראל
ספרד: הנסיכה מואשמת במעורבות בפרשת שחיתות

יורש העצר של ספרד, הנסיך פליפה, ואשתו, הנסיכה לטיסיה. רויטרס
הנסיך פליפה ורעייתו, לטיסיה/רויטרס

חואן קרלוס, בן 76, עלה לשלטון ב-1975, יומיים אחרי מותו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו, וסייע להפוך את ספרד לדמוקרטיה אך הוא איבד לאחרונה את התמיכה שהייתה לו בקרב הציבור, בשל שערוריות רבות הקשורות אליו ולמשפחתו. החמורה שבהן קשורה לבתו, הנסיכה כריסטינה: היא עומדת לדין עם בעלה, הספוראטי אינאקי אורדנגארין, בחשד למעילת ענק של שישה מיליון דולר.

פליפה, בן 45, הדהים את ספרד כשהודיע על אירוסיו ב-2003 לעיתונאית זוכת הפרסים לטיסיה אורטיס רוקסולנו, עמה ניהל רומן סודי במשך כשנה. השניים ביקרו בישראל ב-2011.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בצעירותו סיפק פליפה כותרות רבות לצהובוני ספרד, שעקבו בשקיקה אחרי כיבושיו הרומנטיים. בין היתר ניהל מערכות יחסים ממושכות עם האצילה הספרדייה איסבל סרטוריוס והדוגמנית הנורבגית אווה סאנום.

שושלת בורבון הספרדית שאליה משתייכים חואן קרלוס ובני משפחתו היא אחד מבתי המלוכה העתיקים באירופה, ששרד מאות שנים של מלחמות עולם ומלחמות אזרחים, הפיכות ואף את פלישת נפוליאון. עד לא מזמן היה זה גם אחד מבתי המלוכה האהובים בעולם, אך על רקע המשבר הכלכלי בספרד והשמועות על שחיתות, גבר התסכול מבית המלוכה בקרב הציבור.

לפני כמה שנים נזעקו האזרחים על אורח החיים הראוותני והיקר של המלך חואן קרלוס, כאשר נחשף כי שבר את רגלו כשיצא למסע ציד פילים של שבועיים, בשמורה אקזוטית באפריקה בעלות של 60 אלף דולרים. כשנפצע בטיול, הוא נאלץ לשוב מבוטסואנה לספרד במטוס פרטי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודעת מחאה נגד המלך, בה נראה חואן קרלוס במסע ציד ליד גוויית פיל. "לא עם הכסף שלי", נכתב במודעה, "מי ייתן ויהיה זה המלך האחרון של ספרד"./מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully