וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקחים של הסכם הנשק הכימי הותקפו בסוריה

27.5.2014 / 13:09

משרד החוץ בדמשק טען שהקבוצה נחטפה. האו"ם: מצבם טוב. הפקחים באו לסוריה לבדוק דיווחים לפיהם צבא אסד משליך כלור על ריכוזי המורדים, כשהוא מנצל פרצה בהסכם שחתם עם המערב

עובד גרמני המטפל בפירוק הנשק הכימי של צבא סוריה. מרץ 2014. GettyImages
עובד חברת קבלן גרמנית המשתתפת בהשמדת הנשק הכימי של סוריה/GettyImages

שישה פקחים של האו"ם הותקפו היום (שלישי) בסוריה. מצבם טוב. משרד החוץ בדמשק טען בתחילה כי הקבוצה, שבאה למחוז חמאת כדי לבדוק את הטענות על שימוש בגז כלור נגד המורדים, נחטפה בידי "חמושים קיצוניים". עם זאת, האו"ם הודיע כי הדיווח אינו נכון, וכי השיירה נחלצה בשלום.

הפקחים, מטעם הארגון לאיסור על שימוש בנשק כימי (OPCW), באו לסוריה בתחילת החודש כדי לחקור את הטענות לפיהן צבא אסד עשה שימוש בגז כלור במחוז חמאת.

בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים לפיהם מסוקי הצבא הסורי מטילים מהאוויר חביות עמוסות כלור לעבר ריכוזי המורדים בצפון המדינה. מסתמן כי הנשיא אסד מנצל פרצה בהסכם הרוסי-אמריקני שגובש להשמדת הנשק הכימי שברשותו, ומשתמש בכלור - שלא הוגדר כאחד הגזים המסוכנים בארסנל הצבאי שלו.

בחודש שעבר, אמרה דוברת מחלקת המדינה בוושינגטון, ג'ן סאקי, כי "כלור אינו הכימיקל הראשון או השני בחשיבותו שסוריה דיווחה עליו לאו"ם". עם זאת, היא הוסיפה כי ארצות הברית מתייחסת "במלוא הרצינות" לדיווחים על שימוש בכלור נגד אוכלוסייה אזרחית, וכי גורמים בינלאומיים "בודקים אם נעשתה הפרה כלשהי" של ההסכם.

בשבוע שעבר הגיעו לידי וואלה! חדשות תמונות מקפריסין, המתעדות את ספינות המלחמה הדניות שאחראיות לפינוי משלוח הנשק הכימי האחרונים של צבא סוריה. עד כה הוציאו ספינות דניות ונורבגיות כ-95% מהנשק הכימי המוצהר של אסד. ואולם, גורמי מודיעין בישראל ובמערב הביעו חשש שהמשטר הסורי מחזיק במקומות מסתור במדינה מאגרים נוספים של נשק כימי, שלא דווחו לקהילה הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully