וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית פראוור לא זזה: "אין יד מכוונת, זה ברדק"

26.5.2014 / 14:13

שלוש שנים וחמישה מיליארד שקלים מאוחר יותר, מטה יישום התכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב כנראה ייסגר. זאת, לאחר שהקמתו רק האטה את יישום התכנית ויצרה כאוס ארגוני

הריסת המבנים בכפר אל עראקיב בפעם השנייה- אוגוסט 2010. באדיבות אתר פאנט,
יישוב הבדואים בנגב יוסדר? הריסת כפר הבדואי הלא מוכר אל-עראקיב, 2010/באדיבות אתר פאנט

עשרות מיליונים השקיעה המדינה בהקמת המטה להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב בראשות אלוף (במיל') דורון אלמוג ובהתאם לדוח פראוור ולדוח בגין. ואולם, בארבע השנים שחלפו מאז הוקם המטה, לא הושגה שום התקדמות, וריבוי הגופים המטפלים יצר כאוס ארגוני שלא קידם את המטרה שלשמה הוגדרו. כעת, לקראת העברת הסמכויות למשרד החקלאות, הומלץ לשר יאיר שמיר לפרק את המטה.

עם זה, כבר עתה יש הטוענים כי צעדים אלה רק יגרמו לעיכובים נוספים, לבלבול באוכלוסייה ולהחרפת הכאוס במשרדי הממשלה. "זה פשוט אבסורד שלוקחים את מטה היישום ורוצים להעביר אותו למשרד החקלאות", אמר גורם המעורב בנושא לוואלה! חדשות. "זה פשוט מגוחך להעמיד אותו מול הבדואים. אני לא מבין מה הם מנסים להשיג. זה זלזול מוחלט באוכלוסייה הבדואית. איזה משרד ממשלתי יקבל הוראות ממשרד החקלאות? זה ממש איש הטוב בעיניו יעשה". לדברי אותו גורם, "מי שמביא את דורון אלמוג לעמוד בראש מטה היישום צריך לתת לו את הכלים לעשות זאת. משרדי הממשלה מנסים לתקוע לו מקלות בגלגלים, מנסים להציג את מטה היישום כגוף ללא שיניים".

גורם אחר הוסיף: "מדובר בשני גופים שפעלו על אותה קטגוריה ולא סיפקו את הסחורה. לא הייתה יד שמכווינה את כל הנושא וזה יצר בלבול ענק אצל הבדואים, ומצד שני גרם לביורוקרטיה ולקיפאון בשטח שנוצל על ידם". לדבריו, "היו הרבה מקרים שהגענו ליישובים מסוימים והתחלנו לפתח שיח ומשא ומתן באווירה טובה, ולמחרת הגיעו פקחי משרד הפנים להרוס בתים בכפרים, מבלי ליידע אותנו", אמר. "היו ביקורים של שרים במקומות נוספים כדי להידבר עם האוכלוסייה ושוב למחרת הפקחים הגיעו עם צווי ההריסה. חסרה יד מכוונת וזה ברור לכולם", אמר גורם בכיר בנושא ההסדרה.

עוד בנושא יישום תכנית פראוור:
בתום דיון סוער: חוק יישוב הבדואים עבר ברוב דחוק
ההפגנות נגד פראוור: "מדיניות הממשלה דוחפת לאלימות"
הבדואים מבהירים לנתניהו: "לא ניתן לעצור המחאה"

מפגינים נגד תכנית פראוור בתל אביב.7 בדצמבר 2013. יותם רונן
התכנית לא מתקדמת. מחאה נגד מתווה פראוור, דצמבר 2013/יותם רונן

הרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב הוקמה לפני שבע שנים על ידי ממשלת ישראל והוכפפה למשרד השיכון. עד לפני ארבע שנים היא הייתה היחידה שהייתה אחראית להסדרת התיישבות הבדואים, אולם לפני שלוש שנים החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להקים מטה נוסף בראשות האלוף במילואים אלמוג, שיהיה אחראי ליישום התכניות ויהיה באחריות משרד ראש הממשלה.

מטה היישום בראשות אלמוג, שמתוקצב בחמישה מיליארד שקל לחמש שנים, אמור לדאוג לרווחת התושבים, הקמת מרפאות, סלילת כבישים, הקמת מבני חינוך ופיתוח כלכלי של היישובים, וכן לתאם בין כל משרדי הממשלה בנושא. זאת, בעוד הרשות להסדרת ההתיישבות אמורה לטפל רק בהסדרת תביעות הקרקעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יסגור את המטה להסדרת התיישבות הבדואים בנגב? שר החקלאות, יאיר שמיר/מערכת וואלה, צילום מסך

אך בפועל הגוף החדש יצר בעיקר בלאגן. "תושבי הכפרים הבלתי מוכרים אינם עובדים עם המטה והרשות כי הם אינם מתואמים וזה גורם לבלבול ואי אמון ברשויות. הממשלה גם לא מאפשרת להם לסגור דברים, אין יד מכוונת", אמר עטיה אל-עסם, יו"ר הכפרים הבלתי מוכרים. "צריך להיות גוף אחד שמטפל בנו. לא יכול להיות שקק"ל לוקחים מה שהם רוצים, מנהל מקרקעי ישראל אחראים על הבינוי ומשרד הפנים על הריסות, הכל ברדק וכל אחד מהגופים רק רוצה להוכיח מי יותר חזק" .

"הגיוני שבתקופת מעבר תהיינה טענות"

יועצים ארגוניים שנשכרו על ידי השר שמיר ושיגישו את המלצותיהם בעוד כמה שבועות, ימליצו ככל הנראה על פירוק מטה היישום שבראשות אלמוג במתכונתו הנוכחית והשארת הרשות בלבד. על רקע צעד זה, המשך עבודתו ועמידתו של דורון אלמוג בראש המטה לוטה בערפל. האלוף במילואים מחכה להחלטת השר כדי להודיע על המשך דרכו.

מלשכת שר החקלאות נמסר בתגובה: "בהחלטת הממשלה שהתקבלה בינואר שבמסגרתה שר החקלאות יאיר שמיר הופקד על הסדרת התיישבות הבדואים בנגב כוללה גם העברת מטה היישום וגם את הרשות לשר ומשרדו, זאת על מנת לאגד את המשאבים הכספיים וזמן ניהול.

"הגיוני שבתקופת המעבר עד שתוגדר מחדש חלוקת הסמכויות והאחריות בתוך משרד החקלאות תהיינה טענות שונות מתוך גורמים במערכת אך בפועל שני הגופים ממשכים בעבודתם כפי שהיא ובשבועות הקרובים תושלם עבודת הייעוץ האירגוני שתאפשר עמידה ביעדים של תוכנית ההסדרה לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully