וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות נגד פראוור: "מדיניות הממשלה דוחפת לאלימות"

רמי שני

1.12.2013 / 0:15

בתום יום אלים ברחבי הארץ, הבדואים זעמו על מדיניות הממשלה להסדרת התיישבותם. ראש הממשלה נתניהו: "הניסיון של מיעוט אלים וקולני למנוע עתיד טוב מאוכלוסייה גדולה חמור"

צילום: שי מכלוף, ערן גילווארג, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

ההפגנות שהתקיימו אתמול (שבת) ברחבי הארץ נגד תכנית פראוור, להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, וכן העימותים שהתפתחו במהלכן, עוררו תגובות במערכת הפוליטית. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בעקבות העימותים כי "נמצה את הדין עם מפירי החוק, ולא נסבול התפרעויות שכאלה. אין ולא תהיה סובלנות כלפי מפירי חוק. הניסיונות של מיעוט קולני ואלים למנוע עתיד טוב יותר מאוכלוסייה גדולה ורחבה הוא חמור. נמשיך לקדם את החוק למען עתיד טוב יוצר לכלל תושבי הנגב". נתניהו שוחח אמש עם השר לביטחון פנים, יצחק אהרנוביץ', וכן עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, ושיבח את היערכות המשטרה לקראת ההפגנות.

מנגד, עטיה אל אעסם, יו"ר המועצה של היישובים הלא מוכרים בנגב, התייחס לגילויי האלימות של המפגינים, ואמר: "לא זאת הייתה הכוונה שלנו. זה לא מה שחשבנו שיקרה". אל אעסם האשים את מדיניות הממשלה בנושא וטען כי "היא זו שדוחפת את האנשים למעשים כאלה". הוא סירב לגנות את התנהלות המשטרה וציין כי המועצה תתכנס בימים הקרובים ותגבש החלטות ביחס לתגובתה להתנהלות המשטרה.

בעימותים שהתפתחו אתמול בנגב, בחיפה, במזרח ירושלים, בטירה, בטייבה ובקלנסוואה, נעצרו עשרות מפגינים בחשד שיידו אבנים על שוטרים. 11 שוטרים נפצעו באורח קל בעימותים, שכללו הבערת צמיגים וחסימת צירי תנועה. בין הפצועים גם שוטר יס"מ שנדקר ברגלו על ידי מפגין. הוא פונה במצב קל לבית חולים. מפקד מחוז חוף, ניצב חגי דותן, נפצע קל מפגיעת אבנים.

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
ההפגנות נגד תכנית פראוור בנגב/יותם רונן

ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי על הממשלה להקפיא את קידום התכנית, המבקשת לקבוע מנגנון פינוי-פיצוי במסגרתו יפונו עשרות אלפי בדואים מבתיהם ובתמורה יוקמו יישובים חדשים שבהם תכיר הממשלה. "על השולחן נמצאות תכניות חלופיות ואמיתיות להסדרת הכפרים הלא מוכרים בנגב. צריך לקדם אותן במקום חקיקה דורסנית שהורסת כפרים, מגרשת אנשים מבתיהם ולא מציעה שום פתרון לבעיות האמיתיות של חוסר השיוויון של האוכלוסייה הבדואית בנגב", אמר חנין.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס להפגנות ואמר כי הן "חמורות אך צפויות". לדבריו, "לא צריך להיות מומחה לגיאוגרפיה או לדמוגרפיה כדי להבין שהמצב הוא קטסטרופה, ושקל גם להבין מה יהיה שם בעוד 35 שנה". הוא הוסיף: "מחובתנו לפעול להפסקת המצב שנוצר לפיו ישנם אזרחים במדינה שכפופים לחוקים, לחוקי התכנון והבנייה, וישנם אלו שמצפצפים עליהם ויצרו באמצעות אלימות מצב שהחוקים אינם חלים עליהם. לא מדובר בבעיה חברתית ולא במצוקת דיור, אלא במאבק על הקרקע, כפי שהיה כבר במאה ה-19 עם י?יסו?ד המושבות הראשונות ונמשך מאז".

סגן שר הביטחון, דני דנון, אמר בתגובה לעימותים שפרצו בהפגנות כי הוא "דורש דיון בסיעת הליכוד במתווה פראוור. לא ייתכן שאנו מוסרים אדמות מדינה ומקבלים אלימות ללא שליטה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפגנות נגד תכנית פראוור להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב בחיפה. ערן גילווארג
ההפגנות בחיפה/ערן גילווארג

ח"כ עמר בר-לב (העבודה), יו"ר השדולה למען הבדואים, אמר בעקבות ההפגנות כי "ממשלות ישראל בעבר ובהווה זרקו גפרור אחר גפרור לתוך שדה הקיפוח של האוכלוסייה הבדואית, וכעת אנו רואים את השריפה שמתלבה לנגד עינינו". לדבריו, "אין ספק כי ההחלטה לטפל בנושא ולהסדיר את התיישבות הבדואים בנגב היא החלטה אסטרטגית שטוב שנלקחה, אך הדרך לעשות זאת היא קודם כל בהידברות ובניית אמון בין הצדדים. כשיישובים בדואים מוכרים, עומדים כבר עשור ללא מים וחשמל ושירותים בסיסיים לתושבים, אפשר להבין את חוסר האמון של הבדואים בממסד הישראלי. קידום חוק הנוגע לבדואים בנגב בזמן שהבדואים עצמם, נשואי החוק, מתנגדים לו באופן גורף ודורשים להידבר איתם, הוא מהלך כוחני ולא חכם בלשון המעטה".

ח"כ מירי רגב (הליכוד), אמרה כי "האירועים של השעות האחרונות בנגב מלמדים אותנו עד כמה ההסתה הפרועה של מקצת ממנהיגי הציבור הבדואי והערבי בישראל מסכן ומעמיד במבחן את מרקם היחסים העדין במדינה". היא הוסיפה: "כיו"ר ועדת הפנים שמקדמת בימים אלו את חוק ההסדרה, אני יכולה לומר בבטחה כי המפגינים מייצגים קומץ פרוע ומסוכן. תושבי הפזורה הבדואית שטופים במסע הסתה ודה-לגיטימציה לחוק".

המפכ"ל: לא נאפשר הפרת חוק וסדר"

ראש העיר חיפה, יונה יהב, גינה את גילויי האלימות של המפגינים בעירו, ואמר: "הפגנות היו ויהיו והן בגדר חובה בדמוקרטיה, ובעיקר בעיר חיפה. יחד עם זאת האלימות שראינו בהפגנה היום מקורה לא בחיפה ולא מתאימה לעיר שמתרגלת שלום מלא בין כל חלקי האוכלוסייה כבר 110 שנה, מאז ימיו של חסן שוקרי, ראש העיר הראשון של חיפה". יהב הוסיף: "תושבי חיפה ואני בראשותם לא רוצים לקבל בברכה גורמי חוץ מתסיסים שכל קשר להם ולחיפה מקרי בהחלט". רוב המפגינים בחיפה הגיעו מיישובי האזור וכן מירושלים בהסעות.

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, שוחח מוקדם יותר עם מפקדי המחוזות, ואמר: "המשטרה נערכה מבעוד מועד להתמודדות עם אירועי המחאה היום, ובכך מנעה הסלמה של כלל האירועים". הוא הוסיף: "המשטרה תאפשר קיום אירועי מחאה לגיטימיים בכפוף לחוק, ולא תאפשר הפרות חוק וסדר ופגיעה בשגרת החיים של התושבים".

מפגינים נגד תכנית פראוור בצומת חורה בנגב. יותם רונן
העימותים בדרום כללו יידוי אבנים מצד המפגינים/יותם רונן

בספטמבר 2011 אישרה הממשלה את התכנית המקורית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, ולפיה יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת במקום התיישבות הפזורה הלא חוקית הקיימת היום. על פי התכנית, ייערך תהליך תכנוני מקיף במסגרתו יורחבו יישובים קיימים, ייקלטו תושבים ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה ויוקמו יישובים במסגרת תכנית המתאר המחוזית באר שבע. ההערכה היא כי מקום מגוריהם של כשני שלישים מתושבי הפזורה יוסדר בקרבת מקום.

מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. 30 בנובמבר 2013. טלי מאייר
ההפגנות במזרח ירושלים/טלי מאייר
מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. 30 בנובמבר 2013. טלי מאייר
מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. 30 בנובמבר 2013/טלי מאייר
מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. 30 בנובמבר 2013. טלי מאייר
מפגינים נגד תכנית פראוור במזרח ירושלים. 30 בנובמבר 2013/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully