וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי ניצן: "לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה סלב"

25.5.2014 / 20:03

פרקליט המדינה השתתף בכנס לשכת עורכי הדין ואמר כי בעתיד ייתכנו עונשים חמורים יותר בפרשיות שוחד, אף מאלה שנגזרו על מורשעי "הולילנד". על "תג מחיר": לפתוח ב"מלחמת חורמה"

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
"השפעת מעשי השחיתות היא הרסנית". פרקליט המדינה, שי ניצן/נועם מושקוביץ

האם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, יצא בזול? פרקליט המדינה, שי ניצן, ציין היום (ראשון) בכנס לשכת עורכי הדין באילת כי העבירות שבהן הורשעו נאשמי הולילנד "בוצעו בטרם הוחמרה הענישה על עבירת השוחד". כך, העונש על קבלת שוחד הוחמר משבע לעשר שנים ומתן שוחד משלוש וחצי לשבע שנים. "בל יתפלא איש אם בעתיד יתבקשו ויוטלו עונשים חמורים עוד יותר - על עבירות דומות", אמר. "בכוונתנו ללכת על פי קריאת המחוקק ולהתחשב בהחמרה".

ניצן נימק את דרישת הפרקליטות לעונש חמור בתיק הולילנד, אותו הגדיר כ"אחת מפרשות השחיתות הגדולות ביותר שידעה המדינה": "חריגותו של התיק - כעולה מפסק הדין שניתן - נובעת מהיקף השחיתות שפשתה בכל חלקה טובה, מהיקף כספי השוחד ששולמו, מזהות המשחדים והמשוחדים ומעמדם, משיטות ההסוואה השונות של תשלומי השוחד ומהפרויקטים אדירי הממדים שעמדו על הפרק". לדבריו, "ההשפעה של המעשים הללו וחומרתם היא הרסנית למרקם היחסים בין הציבור לרשויות השלטון, מרקם שבנוי על הנחת האזרח כי הרשות פועלת ביושר ובשוויוניות, ומבלי ששיקולים זרים ופסולים ינחו את עובדי הציבור בקבלת החלטותיהם.

"כל זמן שאלה הנורמות הנוהגות", אמר, "הרי שכרוכה בכך סכנה של ממש, העלולה לגרום להתפוררותנו כמדינה שומרת חוק".

עוד בנושא:
עד 7 שנות מאסר לנאשמי הולילנד: "דנקנר שבר כלי"
התכנית: ראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום חמור יושעה
חשוד ב-7 פעולות ”תג מחיר” ביקנעם יואשם רק באחת

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בתל אביב – מאי 2014. רויטרס
יצא בזול? אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי, החודש/רויטרס

ניצן הוסיף: "קראתי ושמעתי בימים האחרונים כל מיני פרשנויות על פסק הדין בפרשת הולילנד, חלקן אובייקטיביות וחלקן מטעם, חלקן רציניות וחלקן פחות. ברצוני לומר דבר אחד: כולנו חייבים בכבוד המערכת המשפטית בכלל, ובכבודו של בית המשפט בפרט. לא ניתן להסכים עם מצב דברים שבו כל אימת שתוצאת המשפט היא לטובת מאן דהוא, מהללים את בית המשפט ומעלים אותו על נס, ואילו כאשר תוצאת המשפט היא לרעתו, מכוונים חיצי ביקורת אישית רעילים כלפי בית המשפט". פרקליט המדינה הדגיש: "ניתן כמובן למתוח ביקורת עניינית על פסק הדין אך יש לגנות ביקורת אישית, המייחסת שיקולים זרים כביכול - לבית המשפט, לתביעה, למשטרה, ולכל מי שמעז לפעול נגד גורמים עתירי כוח".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"כתבי אישום ופסקי דין אינם מספיקים להדברת השחיתות"

לדבריו, "רק ביום שבו מי שהורשע בעבירות שחיתות יסבול מגינוי חברתי כללי, ולא מיחס 'סלחני', 'מתחשב', 'מבין' וכדומה, נדע כי יש סיכוי ממשי להדברת התופעה. כתבי אישום ופסקי דין אינם מספיקים בהקשר זה, והם חייבים להיות מלווים גם באווירה חברתית מגנה. לא יתכן שמי שהורשע בשוחד, יהיה 'גיבור תרבות' או 'סלב'. שינוי כזה של אוירה חברתית התחולל כמדומני בעשור או בשני העשורים האחרונים ביחס לעבירות מין, שהיו נחשבות זוטות, ושינוי דומה חייב להתחולל ביחס לעבירות השחיתות".

פרקליט המדינה גם התייחס לתופעת פשעי השנאה הלאומניים בישראל, המכונה "תג מחיר": "מערכת אכיפת החוק רואה בחומרה ניסיונות לחלל ולפגוע במקומות פולחן ומקומות קדושים. נגלה אפס סובלנו למי שמבקשים להפר את המרקם העדין בין הדתות השונות. חופש הדת והפולחן הם ערך עליון במדינה דמוקרטית, בוודאי בישראל, ונעשה ככל יכולתנו כדי שלא לאפשר כל פגיעה בהם וכדי להעניש בחומרה את מבצעי הפשעים הללו. ניצן הוסיף: "פשע שנאה הוא דבר נורא ואנו, אנשי העם היהודי שחווה זאת על בשרו, צריכים להילחם מלחמת חורמה בתופעה הזו בכל מקום בו היא מתרחשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully