וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות האוניברסיטאות: הקלות לסטודנטיות הרות

ראשי האוניברסיטאות לא הצליחו לעצור את אישור התקנה, שמאריכה את משך ההיעדרות מהלימודים בשל היריון לשישה שבועות. ח"כ רוזין: "לא עוד בחירה כפויה בין קריירה והורות"

אילוסטרציה. DanielW, ShutterStock
אושרה היעדרות גם לטיפולי פוריות/ShutterStock, DanielW

הוועדה לפיתוח ומדיניות אקדמית במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה אתמול (רביעי) תיקונים לתקנות קיימות המפלות נשים, שיאפשרו הקלות לסטודנטיות בהריון ובני זוגם. התיקונים, שאושרו חרף התנגדות ראשי האוניברסיטאות, הם פרי יוזמה של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ושל התאחדות הסטודנטים, ויאפשרו לסטודנטיות ובני זוגם להיעדר מהלימודים לתקופה של עד שישה שבועות בשל היריון, לידה, טיפולי פוריות וכדומה - במקום ארבעה שבועות או 30% ממשך הקורס, כפי שהיה נהוג עד היום.

הדרישה לעריכת התיקונים הגיעה על רקע האפליה המובנית בין גברים לנשים בחוק זכויות הסטודנט הקיים משנת 2007. לדוגמא, בעוד שהמל"ג מזכה נשים יולדות או הריוניות בחודש חופשה, סטודנטים המשרתים במילואים זוכים לתנאים מקלים הרבה יותר.

עוד בוואלה! חדשות:
מדוע זעמו חברות הכנסת על סרטוני סטודנטים מאילת?
לידיעת ההורים: רשימת קייטנות הקיץ של משרד החינוך
השר פירון: "אסור שפוליטיקה וחינוך ילכו יחדיו"

"סטודנט זכאי להיעדר משיעורים בתקופת שירות המילואים, ללא הגבלה, ולא ייפגעו זכויותיו בשל כך, לרבות לעניין דרישות נוכחות לצורך זכאות לגשת לבחינות, להגשת עבודות או למתן ציון מיטיב", נכתב בתקנות המקוריות. הטענות כי תקנות אלו מפלות נשים הועלו בעבר. האוניברסיטאות הגיעו לפשרה עם הסטודנטיות, לפיה הן תוכלנה להיעדר לזמן רב יותר מהתקופה המאושרת בחוק, והאף תהינה זכאיות להאריך את לימודיהן בשני סמסטרים ללא תוספת תשלום. אולם, פשרה זו אמנם מאפשרת לסטודנטיות להיעדר לתקופה ארוכה יותר, אבל בפועל מאריכה את תקופת הלימודים, ושוב יוצרת פער בין סטודנטיות לסטודנטים, כאשר האחרונים עשויים להשתלב בשוק העבודה לפניהן כתוצאה מכך.

לפני כמה שבועות הועברה ההצעה לתגובת המוסדות החברים במערכת ההשכלה הגבוהה בטרם תועלה להצבעה במל"ג. בשל ההתנגדות המוחלטת של ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) למהלך נקבע דיון נוסף בוועדה שהתקיים אתמול. במכתב שהגישה ור"ה למל"ג נכתב: "אנו סבורים שסטודנטיות שיולדות זכאיות לכך שהתואר שתקבלנה יהיה תואר שווה ערך לתואר של סטודנטים אחרים ולא תואר שהושג תוך מתן 'הנחות' בלתי מתקבלות על הדעת". בוועדה הוחלט לדחות את הטענות ולאשר את התיקון לתקנות כפי שהוצע.

"התאחדות הסטודנטים תמשיך להוביל את המאבק לשוויון מגדרי בקמפוסים ובישראל בכלל", אמר אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים, לאחר אישור התקנה החדשה. "למרות שכיום נשים מהוות רוב בציבור הסטודנטיאלי, הן עדיין נאלצות להיאבק על זכויותיהן הבסיסיות. אני רוצה להודות לסטודנטים ולסטודנטיות שחתמו ושיתפו את העצומה שלנו ונתנו לנו את הכוח והתמיכה להתנגד למהלך של ועד ראשי האוניברסיטאות".

ח"כ מיכל רוזין התייחסה גם היא לאישור, ואמרה: "אני מברכת על החלטת הוועדה לתמוך בתיקון החשוב להאריך את חופשת הלידה לסטודנטיות. הדרך לשוויון בין נשים לגברים באקדמיה עוד ארוכה, אך היום המל"ג הוכיח כי פניו לכיוון הנכון. לא עוד אפליה על רקע מגדרי, לא עוד בחירה כפויה בין קריירה והורות".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully