וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי האוניברסיטאות מתנגדים להארכת חופשת הלידה

במוסדות אקדמיים דחו הצעה להאריך את ההיעדרות של סטודנטיות בהיריון או של כאלה שילדו ל-6 שבועות בסך הכל: "הנחה בלתי מתקבלת". ח"כ רוזין: "לא להעניש נשים על האימהות"

אפליה של סטודנטיות שילדו? ראשי האוניברסיטאות דחו לאחרונה תיקון בתקנות הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה, שלפיו יש להגדיל את פרק הזמן שמתיר לסטודנטיות להיעדר מהלימודים בהיריון ואחרי לידה. "נשים לא צריכות להיענש על היותן אימהות", הגיבה על כך היום (ראשון) ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שקידמה יוזמה בנושא.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

עוד כתבות חינוך
המנהלת על הדלפת הבגרות: "מורה ותיק ואהוב"
יתנהגו בהתאם? "האח הגדול" גרסת אוניברסיטת אריאל
מוסדות הלימוד העצמאיים: "שר החינוך סוגר אותנו"

לפני כמה שבועות הגישה התאחדות הסטודנטים, יחד עם ח"כ רוזין, הצעה לשינוי חוק זכויות הסטודנט (תשס"ז-2007), שנקבעו לפני שנתיים ועסקו בזכאותן של סטודנטיות לחופשה בזמן היריון או אחרי הלידה. ההצעה ביקשה להאריך את תוקף ההיעדרות לשישה שבועות, במקום הנהוג כיום, היעדרות מרבית של עד 30% מהקורס כך שלא תעלה על ארבעה שבועות. הרקע לבסיס הבקשה לתיקון הוא האפליה המובנית בין גברים לנשים בחוק הקיים. בעוד שהמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) מזכה נשים יולדות או הריוניות בחודש חופשה, סטודנטים המשרתים במילואים זוכים לתנאים מקלים הרבה יותר. "סטודנט זכאי להיעדר משיעורים בתקופת שירות המילואים, ללא הגבלה, ולא ייפגעו זכויותיו בשל כך, לרבות לעניין דרישות נוכחות לצורך זכאות לגשת לבחינות, להגשת עבודות או למתן ציון מיטיב", נכתב בתקנות.

כפייה על האקדמיה?

לנוכח הפער בין התנאים, נקבעה פשרה שלפיה סטודנטית שתיעדר לזמן רב יותר מהתקופה המאושרת בחוק תהיה זכאית להאריך לימודיה בשני סמסטרים ללא תוספת תשלום. תקנה זו אמנם מאפשרת לסטודנטית להיעדר לתקופה ארוכה יותר, אולם היא מחייבת אותה לדחות את תום הלימודים.

התיקון שמבקש להשוות בין היעדרות שקשורה בהיריון ובלידה לבין היעדרות בשל מילואים אושר לאחרונה בוועדה לפיתוח מדיניות אקדמית במל"ג, והועבר לתגובת מוסדות הלימוד. אלא שמתוך כל הנציגים, דווקא ועד ראשי האוניברסיטאות היה זה ששלל באופן מוחלט את התיקון.

"אנחנו סבורים שסטודנטיות שיולדות זכאיות לתואר שווה ערך לזה של סטודנטים אחרים, ולא לתואר שהושג תוך מתן 'הנחות' בלתי מתקבלות על הדעת", נכתב בתגובה הרשמית מוועד ראשי האוניברסיטאות. אלה הוסיפו כי אישור התיקון יהווה פגיעה בסמכות האקדמית. "היינו מצפים מהמועצה להשכלה גבוהה שתהיה רגישה וערנית יותר לפגיעה הקשה שיש כאן - הן בעצמאות של המוסדות להשכלה גבוהה, הן בחופש האקדמי, ואף חמור מכך - יש כאן כפייה על מוסדות אקדמיים לוותר למעשה על דרישות אקדמיות מהותיות", נכתב במכתב שעליו חתומות האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, אוניברסיטת חיפה, הטכניון, מכון ויצמן למדע והאוניברסיטה הפתוחה.

התאחדות הסטודנטים דחתה את תגובת ראשי האוניברסיטאות. "לא נותר לנו אלא להסיק כי האוניברסיטאות עדין שבויות בתפיסות מיושנות המיטיבות עם גברים ומפלות נשים, זאת למרות שכיום סטודנטיות מהוות רוב בקרב הציבור הסטודנטיאלי". יו"ר התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק הוסיף: "לאור הנתונים המבישים המתפרסמים מדי יום ביומו, המעידים על מערכת אקדמית בה נשים מתקשות להתקדם ולהגיע למשרות בכירות, מצופה היה כי ועד ראשי האוניברסיטאות יהיה זה שיניף את דגל השינוי ויגלה רגישות והבנה. כולנו תקווה כי הוא ישנה את עמדתו ויסיר את התנגדותו ביחס למהלך חשוב זה".

ח"כ רוזין שליוותה את ההתאחדות טענה כי כמו שגברים לא צריכים "להיענש" על שירות המילואים, כך גם נשים לא צריכות להיענש על האימהות. "אני בטוחה שגם שר החינוך פירון וגם מנואל טרכטנברג (יושב ראש הוועדה לתכנון ולתקצוב של המל"ג, ר"ב) יעמדו בהתחייבותם ויאשרו את ההחלטה להאריך את חופשת הלידה. אנחנו רוצים לחיות בחברה שבה נשים לא נאלצות לבחור בין השכלה לבין הקמת משפחה", אמרה. "שוויון אמיתי הוא שוויון שמתחשב בשוני ובצרכים של כל אחד מהמינים, בין אם זה שירות מילואים ובין אם זה ילודה", הוסיפה.

בעקבות התנגדות הסטודנטים יתקיים ביום רביעי דיון נוסף בוועדה סביב הסוגיה, ובו האוניברסיטאות יציגו את טיעוניהן.

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "האוניברסיטאות מודעות היטב לקשיים איתם מתמודדות הסטודנטיות והנושא זוכה מזה שנים לטיפול מקיף ורחב בכל האוניברסיטאות. כבר היום סטודנטיות לאחר לידה, בשמירת הריון, טיפולי פוריות ועוד מקבלות בכל האוניברסיטאות שורה של הקלות והטבות. אין כל עוררין על כך שהסטודנטיות זכאיות לקבלת ההטבות במקרים המצוינים, אך יחד עם זאת עליהן להשלים את חומר הלימודים אותו הפסידו במהלך היעדרותן. בסופו של דבר, הסטודנטיות זכאיות לתואר אקדמי שווה ערך לחלוטין לסטודנטים אחרים".


לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully