וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחלוקת המוזרה": אירופה נגד עופות מההתנחלויות

22.5.2014 / 0:02

במשרד החקלאות הופתעו לגלות כי האיחוד האירופי אינו מכיר בפיקוח הווטרינרי מעבר לקו הירוק, מה שימנע שיווק עופות מההתנחלויות לשם. בירושלים מנסים לפתור את המשבר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עופות מההתנחלויות מהווים פחות מ-5% מכלל השוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוף מוזר: האיחוד האירופי הודיע לאחרונה למשרד החקלאות הישראלי כי הוא אינו מכיר בסמכויות הפיקוח הווטרינרי של ישראל מעבר לקו הירוק, וכתוצאה מכך עופות תוצרת ההתנחלויות אינם יכולים להיות משווקים למדינות אירופה. לוואלה! חדשות נודע כי בשבועות האחרונים מתקיימת תכתובת שוטפת בין ירושלים לבריסל כדי לפתור את המשבר בסוגיית העופות. גורם ישראלי שמעורה בפרטי המחלוקת אמר כי מדובר ב"מחלוקת המדינית המוזרה ביותר" שבה הוא נתקל.

עוד בוואלה! חדשות
יעלון שוקל: בלי מימון - יקוצצו הטיסות בחיל האוויר
חשד: הבכיר במשרד הביטחון הדליף לאשכנזי מידע מסווג
מדוע זעמו חברות הכנסת על סרטוני סטודנטים מאילת?

תחילתה של הפרשה במסמך רגולציה אירופי, שהועבר לפני כשלושה חודשים מהאיחוד האירופי למשרד החקלאות בירושלים, בנוגע לפיקוח הווטרינרי של ישראל על עופות וביצים. המסמך כלל התייחסות תמציתית לכך שאירופה מכירה בפיקוח הווטרינרי של ישראל ותאפשר ייצוא חופשי של מוצרי עוף ישראליים לתחומיה, אך בתחתית המסמך הופיעה הערת שוליים בה נכתב כי ההכרה האירופית בפיקוח הווטרינרי של ישראל נעצרת מעבר לקו הירוק.

המשמעות המעשית של הערת השוליים הזו, הבהירו האירופאים לישראל, היא שעופות תוצרת ההתנחלויות לא יוכלו להיות משווקים למדינות אירופה – שכן מבחינת האיחוד האירופי, הם נחשבים לעופות שאינם נמצאים תחת פיקוח וטרינרי. במשרד החקלאות, שבראשו עומד השר יאיר שמיר (הליכוד ביתנו), הופתעו מאוד מההנחיה הזו והבהירו בתשובתם לאיחוד האירופי כי הפיקוח הווטרינרי שישראל מפעילה בהתנחלויות, אינו שונה מבחינה מקצועית מהפיקוח הווטרינרי בתחומי הקו הירוק, העומד בכל הסטנדרטים הנדרשים.

יש לציין כי אחוז העופות ומוצרי העופות שמקורם מעבר לקו הירוק עומד על פחות מ-5% מכלל שוק הלולים בישראל, כך שמבחינה כלכלית להנחיה האירופית אין משמעות רבה. עם זאת, בירושלים מתנגדים באופן עקרוני למדיניות האירופית, בטענה שהיא מקדימה שיקולים פוליטיים לשיקולים מקצועיים. האיחוד האירופי טוען בתגובה לדברים כי החלטתו מסתמכת על החלטת שרי החוץ של כל מדינות אירופה מדצמבר 2012 בנושא ההתנחלויות.

מלשכת שר החקלאות נמסר בתגובה לכתבה כי "לנושא זה, כמו לסוגיות סחר רבות אחרות אשר צצות במסגרת יחסי סחר בין ישראל לאיחוד האירופי, יינתן מענה במסגרת הדיאלוג המקצועי השוטף בין הצדדים".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully