וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתר נגד הסגרתו לצרפת: "דורסי זיתוני לא הועברו"

21.5.2014 / 2:17

ישראלי שמואשם בהצתה שגרמה למות אישה במרסיי עתר נגד שרת המשפטים לבני בטענה שצרפת אינה נוהגת בהדדיות, וכי "סכנת מוות" נשקפת לו שם, בין היתר בגלל "האנטישמיות המוסלמית"

דיווח בצרפת: עונש מאסר לדורס לי זיתוני. קובי אליהו
"צרפת הופכת ל'עיר מקלט' לפושעים רוצחים". לי זיתוני/קובי אליהו

אזרח ישראלי-צרפתי שעומד לפני הסגרה לצרפת הגיש השבוע עתירה דחופה למתן צו על תנאי וצו ביניים נגד שרת המשפטים ציפי לבני. העותר הוא תיירי שימלה, ששמו הישראלי שלום שמש. תיירי מואשם בצרפת שלפני 12 שנה הצית מבנה והביא למותה של אישה ולפציעתם של שני בני אדם נוספים. לטענתו, בצרפת נשקפת סכנה לחייו. בנוסף, הוא טוען כי מדובר במדינה שסירבה להסגיר את דורסי לי זיתוני לישראל ולכן אסור לישראל להסגיר אזרחים שעשו עבירות על אדמת צרפת.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: חברי קבוצה גזענית בפייסבוק תוקפים ערבי
צפו: כך סייע המזל"ט בלכידת עבריין "תג מחיר"
"אברג'יל הציל את הקבלנים מקריסה - ופרש עליהם חסותו"

לפני כשנה הסכים בית המשפט המחוזי לעתירת המדינה להכריז על שימלה בר-הסגרה. שימלה מואשם בצרפת בהריגה, חבלה ופציעה בנסיבות מחמירות, הצתה וניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות. לפי כתב האישום נגדו, בשנת 2002 הצית יחד עם עובד שלו מחסן בבעלותו בעיר מרסיי. הוא היה בעליהן של שתי חברות למסחר בנעליים שנקלעו לקשיים כלכליים. אחת מהן הוכרזה חדלת פירעון והליכי הפירוק היו אמורים להתחיל שלושה ימים לאחר ההצתה.

גם החברה השנייה צברה חובות. כחודשיים לפני השריפה הגדיל תיירי את פוליסת הביטוח למקרה של שריפה, אולם את שקרה לא יכול היה לצפות: השריפה גרמה לפיצוץ שכתוצאה ממנו קרסה דירה הממוקמת מעל המחסן. הדיירת הרגה ובעלה ושכן נוסף נפצעו. שימלה והמצית השני נכוו גם הם ואושפזו לתקופה ממושכת.

יומיים לאחר מכן תבע אחיו של שימלה את חברת הביטוח. שימלה עצמו היה בתרדמת כחודשיים. כשהשתחרר מבית החולים, נעצר בתנאים מגבילים לשנה ואז שוחרר. כתב אישום הוגש נגדו, אולם שימלה מעולם לא הגיע לפתיחת משפטו. במקום זאת, הוא ואחיו הגיעו לישראל וקיבלו אזרחות כמעט מיד. אז גם שינה שימלה את שמו. בהיעדרו, נגזרו עליו בבית המשפט בצרפת 20 שנות מאסר.

"זעם, מבוכה והשפלה"

צרפת ביקשה מישראל להסגיר את שימלה. הוא ערער על כך לבית המשפט העליון, אולם הערעור נדחה. כעת עותר שימלה באמצעות עורכי דינו, מרדכי ונחמה ציבין, נגד לבני שלאחרונה חתמה על צו ההסגרה מתוקף סמכותה כשרת המשפטים. בעתירה נכתב כי היה על השרה להפעיל שיקול דעת המוקנה לה על פי חוק ההסגרה ולהימנע מחתימה על צו הסגרה, והסיבה העיקרית לכך היא פרשת לי זיתוני.

"אין מילים חריפות דיין כדי לבטא את רגשות הזעם, המבוכה וההשפלה אשר אחזו ברבים בקרב הציבור הישראלי, למשמע נסיבות האירוע ובמיוחד על אודות הימלטותן הפחדנית של הדורסים מאימת הדין הישראלי (...) תחושת חוסר האונים והזעם גדלה שבעתיים כאשר שגריר צרפת בישראל, מר כריסטוף ביגו, כאשר אמר במהלך דיון בפני ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ביום 3 בינואר 2012, כי מפאת אילוץ חוקי שמקורו בדין הצרפתי, אין צרפת יכולה להסגיר את הדורסים לישראל", נכתב בעתירה. "דברים אלו של השגריר הצרפתי משולים להשלכת בוץ בפרצופו של הציבור הישראלי, שהרי החקיקה צרפתית, אשר בפועל הופכת את צרפת ל'עיר מקלט' לפושעים רוצחים, מבטאת זלזול ובוז כלפי ריבונותה של מדינת ישראל".

כמו כן, צוין בעתירה כי הדברים מהווים פגיעה בעיקרון ההדדיות שעליו מושתתים יחסי הסגרה בין מדינות. עוד טוענים עורכי הדין כי סכנה נשקפת לחייו של שימלה מאחר ששותפו לפשע, העובד שלו לשעבר, ממתין לנקום בו בצרפת ומשום כך נמלטו גם הוריו לישראל, זאת בשל איומים ששלח על נקמה קרבה. סיבה נוספת היא האנטישמיות בבתי הכלא בצרפת, שכן שימלה הוא יהודי וישראלי.

"אנו מצפים ששופטי בג"ץ ירימו את הכפפה ולא יאפשרו המשך קיומה של א-סימטריה באמנת הסגרה עם צרפת", אמר עו"ד מרדכי ציבין, "בעיקר אחרי המקרה של לי זיתוני ז"ל בה הוברר עד כמה חוסר הדדיות מהסוג הזה מגיעה לידי אבסורד. בנוסף, אסור שתימשך ההתעלמות מסכנת המוות הנשקפת לשימלה בין כותלי הכלא בצרפת", הוסיף עו"ד ציבין. "אין חולק כי האנטישמיות המוסלמית פשתה בצרפת ובטח במרסיי שבה שיעור גבוה של אוכלוסייה מוסלמית צפון-אפריקאית".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully